jordbærsjokolade Skrevet 30. november 2007 #1 Skrevet 30. november 2007 Vi har kjøpt ett gammelt hus som må pusses grundig opp. Det som er litt dumt er at vi begge har ti tommeltotter hver, så jeg aner ikke hvordan dette skal gå Vi må puss opp bad, skifte panel på huset, male alle vegger innvendig, legge nytt gulv på soverommene, fliser på kjøkkenet osv osv osv. Noen som kan fortelle meg om noen gode gjør det selv bøker, nettsider eller liknende. Vi har ikke massevis av penger til å bruke på slike ting så må prøve å få gjort det meste selv:)
☆Pacific sunset☆ Skrevet 30. november 2007 #2 Skrevet 30. november 2007 Hei! Vi skal overta min mormors 100 år gamle sveitservilla til våren, mannen min er tømrer (heldigvis) så vi vet hvordan vi skal gjøre det. Jeg holder på å utdanne meg til interiørarkitekt så jeg har litt peiling selv. Kan du komme med konkrete spørsmål om det du lurer på så skal jeg svare deg så godt jeg kan?
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 30. november 2007 #3 Skrevet 30. november 2007 Personlig synes jeg det høres ut som en vanvittig ting å gjøre. Altså å kjøpe et oppussingsobjekt dersom man ikke har peiling selv, og i tillegg har ti tommeltotter. Når dere bytter panel utvendig kan det være greit å isloere etter med det samme. Kommer an på hvor gammelt huset er. Er det steinull eller glava i det holder det å legge på en 5-10 cm, er det flis må dere isolere alt på nytt. Det kommer til å ta mer tid enn hva du noen gang trodde, og det kommer til å bli dobbelt så dyrt som først antatt. Erfaring. Ta med mannen på bibliotetke og les Gjør det selv bladene. Der er det veldig gode beskrivelser. Og bruk fagfolk på badet. Det er så viktig at det blir gjort riktig.
☆Pacific sunset☆ Skrevet 30. november 2007 #4 Skrevet 30. november 2007 Er som Doppler her sier; bergen dobbelt så mye penger og tid! Begynn med det verste og det kan sikkert være lurt å ta ting som gamle rør, det elektriske anlegget osv når dere først er i gang. Hvor gammelt er huset?
Fire småtroll Skrevet 30. november 2007 #5 Skrevet 30. november 2007 Det å kjøpe hus er et livstidsprosjekt, og ihvertfall når en skal gjøre det meste selv over tid. Du må regne med at når siste rom er ferdig, er det første gammeldags og klar for en ny runde oppussing ;-) Driver og pusser opp vår andre bolig vi, men jeg har en veldig handy mann heldigvis, pluss en pappa som er tømrer, en bror som er elsktriker osv.. Et godt tips er å legge så mye penger som overhodet mulig i badet, og bruk fagfolk der. Forsikringsselskapene er ikke nådige om du får en vannlekkasje og har pusset opp selv. Men hvis du velger et tidløst bad og gjør det skikkelig skal det vare omtrent hele deres liv. Male og tapetsere kan en gjøre så mye en gidder, men en pusser ikke opp badet i tide og utide, gjør det skikkelig med en gang! Ellers er det vel bare å brette opp armene og komme igang. Er dere helt uerfarne må dere nok ha litt veiledning av fagfolk underveis da, det er store dyre ting å prøve seg frem på, da kan det bli billigere å få noen til å lære dere.
brooklyn Skrevet 30. november 2007 #6 Skrevet 30. november 2007 Her er vår renoveringserfaring- Vi kjøpte et 60 år gammelt hus i juli og planla å flytte inn i september. Jada. Ikke flyttet inn enda, men holder på med ferdigstillelse nå. Har tatt utrolig lang tid, og vi har fått hjelp til det meste av snille elektriker og tømrer og rørleggerfedre som har hjulpet oss med det meste. Det tar sykt lang tid og det koster utrolig mye penger. Vi trodde at vi kom til å spare masse på at min far er byggmester, og det gjør vi også, han kjøper rørdeler og slikt vi trenger, og gir oss kvitteringene.... Det finnes en mengde gjør det selv bøker, så dere finner mye råd der. Beregn mer tid og penger enn dere hadde trodd. Gjør arbeidet skikkelig når dere først er i gang. Skal dere bo et annet sted mens dere pusser opp? Vi har fått nytt elektrisk anlegg, det er en regning vi ikke har fått end som vi gruer oss litt til, da vi ikke har noen anelse om hva den kommer på.... Lykke til, ting tar tid, men det blir kjekt når det er ferdig!
jordbærsjokolade Skrevet 30. november 2007 Forfatter #7 Skrevet 30. november 2007 Altså, huset er kjøpt og betalt og vi er veldig fornøyde vi. Det må pusses opp fordi vi selv ønsker det, det må ikke renoveres og det er ingenting som MÅ gjøres akkurat nå. Jeg føler meg ikke spesiellt vannvittig. Dette er ting som kan gjøres over tid, og vi er ikke utålmodige. Jeg regner meg at selv om vi begynner med ti tommeltotter så kommer vi til å bli ganske handy etterhvert:) Vi har familie rundt oss som helt sikkert kan hjelpe til med det meste også. Men jeg ville bare ha noen tips om feks noen nettsteder hvor man kan finne litt inspirasjon eller bøker ol
jordbærsjokolade Skrevet 30. november 2007 Forfatter #8 Skrevet 30. november 2007 Ja, det har jeg fått med meg, at det er ett livstidsprosjekt. Men hører fra venner at det er jo veldig verdt det i bunn og grunn:) Pappaen min er flink i alt mulig som har med hus og gjøre, så han kommer nok til å hjelpe til med nytt panel på huset etterhvert. Badet har vi tenkt til å "gjemme" til slutt og få som du sier fagfolk der. Men vi tar litt og litt av gangen og så blir det nok mer enn levbart tilslutt:)
jordbærsjokolade Skrevet 30. november 2007 Forfatter #9 Skrevet 30. november 2007 Kan jeg få lov til å legge nicket ditt på minet også komme med noen spørsmål når huset er overatt?
jordbærsjokolade Skrevet 30. november 2007 Forfatter #10 Skrevet 30. november 2007 Huset er fra 1926, men rør og det elektriske er av nyere tid så det trengs ikke å skiftes ut. Er som jeg skrev til doppler ikke et renoveringsobjekt, men trengs oppussing fordi jeg syntes det trengs og fordi min smak ikke er lik forrige huseiers smak, altså må male, legge nye gulv, legge fliser på kjøkkenet osv. Må skifte ut panelet på huset da, men ikke til neste sommer, kan sikkert vente noen år med det:)
mamma til 2 herlige gutter Skrevet 30. november 2007 #11 Skrevet 30. november 2007 he he livstidsprosjekt.. Vi hilder på med vårt 5 hus på 5 år vi. Sambo er snekker;) Og en jævel til å stå på.
sveis Skrevet 30. november 2007 #12 Skrevet 30. november 2007 Masse nyttige tips å finne på www.viivilla.no. De har også en nettbokhandel med masse gjør-det-selv-bøker (skroll litt ned, så ligger det en link på venstre side).
jordbærsjokolade Skrevet 30. november 2007 Forfatter #13 Skrevet 30. november 2007 Oi, flink han er da!!! Da har dere nok tjent noen kroner i løpet av de fem årene tenker jeg:)
jordbærsjokolade Skrevet 30. november 2007 Forfatter #14 Skrevet 30. november 2007 Det var ett godt tips:) Tusen takk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå