Gå til innhold

Kan man spise spekemat..?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er pga at kjøttet ikke er stekt, og faren for bakterier som kan skade fosteret. Men om du skal ha det hjemme kan du legge det i fryseren i noen timer før du tar det opp igjen og tiner det - da vil disse bakteriene død.

Skrevet

inne her en snar tur fra 2 tri. Du kan spise spekemat ja! Pass på å frys det i 2 døgn først om du er skeptisk. Da kjøttet ikke er stekt eller kokt kan det værebakterier i det som ikke er bra for fosteret. Men i.o.m at vi har så strenge regler i NOrge på kjøtt og div så er sjangsene ørsmå. JM sa at det var bare å spise om man fyser det først.

Skrevet

Frysing tar bare knekken på toxoplasmose, ikke på eventuell listeria. Derfor bør du uansett holde deg unna utenlandske spekeprodukter og såkalte nisjeprodukter (type gårdsslakteri mv). Men alle de store produsentene skal det være trygt å spise fra i Norge når du har frosset det, bare pass på at du forholder deg til best før-datoene (pga listeriaen).

Skrevet

Tusen takk for god informasjon, damer!! ;D

Da tror jeg at jeg slapper av i forhold til det jeg kom i skade for å putte i meg, i min uvitenhet... For det var norske stor-produsenter! :)

Skrevet

Spiste litt på julebord igår. men gilde fryser sitt kjøtt før behandling. og det skal være sikkert. jeg tok sjanse....

Skrevet

Hva med salami? Ikke så delikat å fryse det før jeg har det på brødskiva. Skal jeg holde meg unna det?

Skrevet

listeria som kan være i spekemat dør ikke ved frysing, kun koking eller steking så du burde ikke spise dette

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...