øynesomtinntallerkner Skrevet 30. november 2007 #1 Skrevet 30. november 2007 Min lille er 2 uker gammel, har kjøpt masse brettebleier, og utenpå skal jeg liksom bruke ullbuksene (de minste) fra nøstebarn. Problemet er at ullbuksene virker så VANVITTIG svære på den lille kroppen. han veier bare 3 kg... rumpa blir så gedigen at han knapt kan ligge på ryggen. Neste problem er at han blir så skrekkelig varm med ullbuksa virker det som. Jeg blir så sur av dette, for nå gir jeg snart opp. Og jeg som har skrytt til alle av å greit det blir med tøybleier. Min mann vil IKKE bruke de mer, for hvis vi lar vær med ullbuksa utenpå så lekker det gjennom umiddelbart. Bør jeg vente til lille er litt større? Og hva gjør en når de blir så varme?? Har prøvd med ekstra innlegg istedet for ullbuksene men det blir også veldig stort og varmt...
mømamma Skrevet 30. november 2007 #2 Skrevet 30. november 2007 I begynnelsen virker bleiene veldig store...Min lille veide mer en din, men første par mnd var de ganske store til ham, men vips så vokste han inn i dem! Hva med å kle litt mindre på ham? De er jo tross alt noen lag med stoff, så det er ikke rart han blir varm! Det finnes jo PUL-trekk som ikke fyller så mye som ullbuksen, også finnes det ullbukser som er nettere enn de fra nøstebarn (se feks. bleieboden.no, eller krusedull.no). Jeg har også vært lei, mest av brettebleiene, men vi har skaffet oss formsydde som vi bruker nå som gutten er blitt så stor (2,5 år). Gleder meg til å ta fram igjen brettebleiene til nestemann som kommer i januar jeg da!
Gjest Skrevet 30. november 2007 #3 Skrevet 30. november 2007 Babyer vokser fryktelig fort i den alderen, og det er derfor vanskelig å finne tøybleieløsninger som passer veldig godt på de alle minste. I begynnelsen er bleierompa veldig stor. Bleiene i seg selv skal ikke gjøre babyen så varm, heller ikke ullbuksa, men det er klart at man da må kle på dem tilsvarende mindre. Kanskje han klarer seg med bleia + en trøye/body + sokker inne? Mange er også bekymret for ryggen når baken blir så stor, men det er en ergonomisk riktig bøying av ryggen, så det er ikke farlig. Men klart litt upraktisk om han ikke klarer å ligge på ryggen. Det finnes flere brettemetoder for brettebleier som kan gjøre at bleia ikke blir så stor. Dette og flere andre råd finner du om du melder deg inn i tøybleieforumet på tettinntil.no! Og husk - babyen din er en kilo tyngre om få uker, og da vil bleiene passe mye bedre (og enda bedre for hver kilo etter det), så om dere bestemmer dere for å bruke papirbleier i mellomtiden, så er ikke det noe stort nederlag!
Yrha Skrevet 30. november 2007 #4 Skrevet 30. november 2007 Ikke gi opp! Babyen din vil vokse inn i bleiene etter hvert. Bestill deg noen PUL-trekk som dere kan bruke de neste par månedene, disse bygger mye mindre. Lykke til
øynesomtinntallerkner Skrevet 3. desember 2007 Forfatter #5 Skrevet 3. desember 2007 Tusen takk alle sammen. har så lyst til å ikke gi dette opp. Et annet problem nå som han tisser så mye, er at det blir temmelig vått gjennom ullbuksen, så dersom vi ligger med han på magen blir vi også våte...huff jeg kjemper en liten kamp her i heimen nå for å få dette til! Lurer på hva PULtrekk er og hvor jeg får kjøpt det? Ang. at det lekker så kan jeg faktisk ikke ha mer innlegg i enda, da det blir altfor stort..
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2007 #6 Skrevet 3. desember 2007 Har du lanoliert ullbuksen ordentlig+ det kan hende at den trenger en ny runde lanolin, men ellers er det som oftest mangelen på innlegg som gjør at det blir vått (eventuelt kan du prøve med andre materialer enn bomull - hamp og bambus suger veldig godt f.eks.). PUL-trekk er trekk som er laget av et slags polyester-materiale, det puster ikke like godt som ull men det holder også tettere så fuktigheten ikke slipper ut. Dessuten bygger det mye mindre enn ullbukser (de er helt tynne). Jeg har kjøpt mine hos www.bleieboden.no, de svarer også med ekspressfart på mail hvis du lurer på noe. Lykke til, ikke gi opp!
Fuglehjertet Skrevet 3. april 2008 #8 Skrevet 3. april 2008 Det kan jo hende ullbuksene ikke er "tovet" skikkelig siden junior er så liten. De blir tette ved bruk, eller hvis du ikke har tid til å vente, putt ullbuksene i vaskemaskinen sammen med en dongeribukse og vask på 40 grader med skikkelig sentrifugering. Dette bør gjøres bare en gang, og det må en ny lanolinkur til etterpå, men buksene blir ofte tette og fine.
emlyn Skrevet 4. april 2008 #9 Skrevet 4. april 2008 Du kan få tak i mindre ullbukser - hvis du kan strikke eller kjenner noen som kan (ullbukser strikker man på et blunk, sies det - jeg fikk av mamma!), er de hjemmestrikka variantene mindre enn nøstebarn sine. Jeg bruker bare nøstebarn sine på natta, synes de er så enorme... og mine jenter er 7 mnd gamle. Ang. lekkasjeproblematikken - du kan få kjøpt eller strikket ekstra innlegg til brettebleier, av lanolisert ull. Disse legger du mellom bleia og brillebuksa. Funker fint! Hvis du virkelig er oppgitt - det er jo ingen skam i det! - kan du jo vente med tøybleiene en måneds tid til han blir litt større, og bruke papir i mellomtiden, så når han er større kan du hente frem ullbuksa igjen. Jeg vet at mange tøybleiefolk blir litt "fanatiske" - det er liksom tøybleier eller ingenting, men man må jo gjøre det man selv synes er det enkleste og beste. Ungen tar jo ikke skade av å bruke papir en liten stund. Eller du kan introdusere formsydde, alt i ett, eller lommebleier - disse er ofte mindre enn brettebleier, og mer pappa-vennlige!!! Og som du påpeker - det er viktig at også far er med på notene. Min mann var ikke særlig entusiastisk før vi fikk lommebleier i hus (Bum Genius). Nå er han overbevist. Han synes de er enklere å ta på enn brettebleier, og han er glad i at ungene kjennes tørrere på huden med dem. Hvis du derimot er full av iver og pågangsmot, anbefaler jeg deg å ta en tur innom tettinntil.no/forumet, og melde deg inn på tøybleieforumet der (du må først søke medl.skap på forumet og så spesifikt på tøybleieforumet, men det går kjapt). Der får du masse tips fra folk som virkelig har satt seg inn i dette her... "alle" tøybleiebrukere er innom der, har jeg inntrykk av, så det er mange erfaringer å høste. Men som det er sagt her, babyer vokser utrolig kjapt i den alderen. Jeg husker da jeg syntes Kushies sine 2-4 kgs bleier var store til jentene mine... hahaha! Når jeg ser på dem nå, holder jeg jo på å dåne, de er jo knøttsmå. Det tok ikke lang tid før de var for små. Ikke stress, kos deg med babyen din du! Det er det aller viktigste. Vi begynte ikke med tøybleier på fulltid før jentene var 5 mnd gamle, først da fikk vi hodet over vannet. Jeg mener bestemt at man har større sjanse for å lykkes hvis man gjør ting som fungerer i praksis.
emlyn Skrevet 4. april 2008 #10 Skrevet 4. april 2008 Oi unnskyld, ser jo at du har svart på det med ekstra innlegg, så ikke det jeg
Bohema77 Skrevet 4. april 2008 #11 Skrevet 4. april 2008 Hei, jeg var også så frustrert. Hadde en liten knert jeg også, på knappe 3 kg. Det gikk 3 uker før jeg prøvde ulltruse på han, og da så det hjerteskjærende stort ut! Det ble mye klesvask den første måneden, men så gikk det greit. Han vokste seg inn i ulltrusa òg, så har du litt tålmodighet og holder deg hjemme:) den første måneden, går det greit:)! Nå er gutten min 2 1/2 mnd, 5.3 kg og alt passer og funker greit. Vi var tilogmed på en påskeferie 2 uker(med fly, tog og buss) og vi brukte tøybleier hele tiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå