Gå til innhold

Pinnekjøtt serveres med??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kokte poteter og kålrabistappe,det vet jeg.. Men hørte noen snakke om at noen pleide å ha saus til? Isåfall hvordan saus?

Jeg spiser ikke dette selv,men sambo elsker det så har så lyst å lage det til han! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bruker bare kokekraften til pinnekjøttet som saus...og det er utrolig godt!!:)

Skrevet

kokekraften ja eller ingen ting...

mmm...

er pinnekjøtt til middag her i huset idag!! :) gleder meg!!!!!weeeeeeeee

Skrevet

Hehe! Godt! Jeg tenkte jeg skulle prøve finne sånt som jeg slipper å vanne ut.. Men dere som spiser kokokrafta,har dere aldri hørt om noen slags saus til?

Skrevet

Mormor lagde en slags sjysaus til. Vet ikke helt hvordan den lages, men den virka som en veldig tynn brun saus med masse kokekraft.

Skrevet

Men du trenger ikke ha sånn som du vanner ut!

Når du damper kjøttet bruker du jo vann i bunnen av kjelen, det er det du bruker til saus! Og jeg lover deg at det er veeeeldig godt:)

Fikk kjempelyst på pinnekjøtt nå:)

Skrevet

Vi bruker bare skyen, men vet noen lager brun saus av skyen til.. :)

Skrevet

Ja,jeg tar imot alle tips med åpne armer! Er tross alt en traus ribbe-spisende østlending.. Sist gang jeg var borti pinnekjøtt spøy jeg av lukta bare,så håper det går litt bedre denne gangen.. Synes det lukta våte ullsokker.. :P

Skrevet

Hehe, ja ikke alle som er like fortrolig med lukten - for meg lukter det nydelig :)

I steden for den vanlige kålrabistappa (eller i tilllegg til) pleier vi å dele opp kålrabien i terninger og ha den i hvit saus, og faktisk så er det utrolig godt til pinnekjøtt!! Godt med litt saus slik at det ikke blir så tørt.

Må prøves! :)

Skrevet

Også surkål. :)

Og gjerne medisterkaker. :)

Skrevet

Mamma pleier å lage brun saus til også:) Så kan folk velge om de vil ha den tynne eller den tykke sausen for å si det sånn:P Og så har vi kålrabistappe, poteter og det vanlige tilbehøret.. Gleeeeeder meg!!:D

Skrevet

Jeg serverer pinnekjøtt med kålrabistappe, poteter og mølje. For di som ikke vet hva mølje er:

En til to pakker KORNI flatbrød mykgjøres i porsjoner i kokekraften til kjøttet. legg i en bolle og rør inn mer kraft og sirup til du han en fast deigaktig masse. Ikke for fast. Det ser helt jævlig ut, men smaker himmelsk sammen med resten.

Noen ganger ha vi også vossakorv til.

Skrevet

Har poteter, kålerabistappe, skyen selvfølgelig. Men pleier også å lage en hvitsaus med kraft fra skyen, som jeg også har litt oppi kålerabistappen.... Knall godt....

Her blir det pinnekjøtt te middag i dag, må jo ha nåe godt sian eg he bursdag :o)

Skrevet

Wow,gratulerer så mye med dagen!!

Jeg har nå vært på butikken,og har lagt kjøttet i bløtt..

Men jeg trenger mer tips her.. I boka står det at noen liker at kjøttet stekes litt i stekovnen etter koking.. Er dette vanlig eller? Jeg har kjøpt noe urøkt da.. Herregud,jeg føler meg jo helt grønn.. Si ifra om noen trenger tips til ribbesteking,der er jeg rå.. Hehehehe!

Jeg har kjøpt kålrot og gulrot,som jeg tenkte koke sammen og lage stappe med fløte og greier... Når det gjelder denna sausen er jeg usikker..

Skrevet

Takk Takk :o)

Ja, det glømte eg... Eg tar å legger pinnekjøttet i enten ilfastform eller ei langpanna å har det inni steigovnen imens potetene koker.... Blir så sprøtt å godt då...

Mamma pleier også å brune det litt på steikepanna før hun setter det i ovnen... :o)

Skrevet

Her i huset serveres det med vanlige poteter og mandelpoteter,rød og surkål,rabbestappe,brudevollmår,annen mår,medisterpølser,en slags saus som hun lager av kraften av ribba eller pinnekjøtt og sefølgeli må vi ha ribbe og!:) Og ikke mins..JULEBRUS!:P

Før HATA jeg faktisk julemiddag..:P Brukte å spise grandis,burger eller gryterett på julaften :P

Skrevet

Sånn lager jeg pinnekjøtt:

Etter at kjøttet er nok utvannet, legger jeg en rist i bunnen på en stor kaserolle, så legger jeg oppi kjøttet, har på litt pepper, og slår over nesten en liter vann (sånn opp til risten omtrent, kjøttet skal ikke ligge i vann), dette koses så i ca 3 timer, til kjøttet løsner fra beina.

Pass på at det hele tiden er vann i kjelen. :)

Så tar du å legger kjøttet i en langpanne, sammen med skyen.

Setter dette i ovnen på 150°C i ca 30 min, følg med så det ikke blir for stekt.

Slik lager jeg stappe:

Passe mengde med kålrabi, noen gullerøtter og en potet kuttes i terninger (Mindre koketid da), når disse er møre, moser jeg dette sammen, sper så med skyen fra kjøttet og krydrer med pepper etter smak. (Er ikke så hypp på melk/fløte i stappa)

Så serverer jeg kjøttet med poeter, surkål, medisterkaker, stappe og sky. :)

Håper dette hjalp. :)

Skrevet

Jepp,tusen takk! Jeg har skrevet det ned. Sånn temperaturer osv.. Setter virkelig stor pris på hjelp her! At noen gidder å ta seg tid til å hjelpe meg med pinnekjøtt.. Hehe! Så koselig.. :)

Skrevet

Bare hyggelig. :)

Håper det blir en suksess. :)

Skrevet

Ser det er bare noen få som nevner det, men surkål og rødkål må såklart være med også!! :)

(Jeg ble kjempeskuffa da jeg bestilte pinnekjøtt på restaurant og fikk "bare" poteter, kålrabistappe og fett som tilbehør... Fettet kunne jeg vært foruten, æsj.)

Skrevet

Jeg elsker pinnekjøtt!! Det serveres med poteter, kålrotstappe og den sausen (vannet) som kjøttet er kokt i:) Mange måter å servere på egentlig. Se "matprat.no" Veldig godt å legge kjøttet litt under grillen før servering.

Lykke til;)

Skrevet

Åh, pinnekjøtt!!! Kålrabbistappe! Have mercy! MÅ HA MÅ HA MÅ HA NÅÅÅÅÅÅÅÅÅ!!!!!!

Pokker, det hadde vært godt nå altså..

Skrevet

Uff..eg so normalt elskar julemat..kjenner at det vrenger seg her. VER så snill..la meg ikkje verte kvalm av kjøtluft på julafta!!! eg og vil eta pinnakjøt, og kålrabistapp!!

Me brukar foressten å ha både løksaus (sjy frå kjøtet, kvitaktig saus med masse lauk, og ein innmari tjukk brun fløytesaus. ( eg er van med fløytesausen, og mann min er van med løksausen..så det har vorte miksa litt=)

Skrevet

krysser fingrene for at du slipper kvalmen i jula, jaja:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...