Gå til innhold

Kan arbeidsgiver be en komme på jobb når en er 100 % sykmeldt??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leverte sykemelding i går. Har blitt sykmeldt pga blødninger. Er sykepleier å jobber natt på en tung og travel avdeling. Avdelingslederen spør meg så om jeg likevell kan komme noen netter for å prøve hvordan det går, og for å holde meg oppdatert osv..

Mente at man ikke hadde lov til å være på jobb når man var sykemeldt jeg...

Synes det er litt ekkelt da, og føler meg jo neste tvungen til å gå på jobb. Er ganske ny også, så gjør det jo ekstra ille det også da....

Æsj....

Fortsetter under...

Skrevet

Er du 100% sykemeldt,kan ikke arbeidsgiver forlange at du skal komme på jobb,tror ikke at han har lov til å spørre en gang og du har vel strengt tatt ikke lov til å gå på jobb heller da,for etterhvert så betaler jo NAV ut sykepengene og da skal ikke arbeidsgiver har goder av deg.

Skrevet

Ja, det var det jeg også mente...

Synes det er frekkt også.. Er jo en grunn til at man blir 100 % sykemldt da, jo for å holde seg unna jobben...

Ble litt provoser av henne altså!!! Er ikke første gang på avdelingen av sykemeldt har måtte kommet på jobb slik jeg har hørt.. Tror jeg skal melde i fra ett eller annet sted...

Skrevet

Ja,det hadde jeg gjort. Ta kontakt med fagforeningen din,så ordner de opp,for slik skal det ikke være.

Greit at når en har vært sykemeldt en tid,så skal en ha en samtale med arbeidsgiver om det er mulighet til å komme tilbake,hvis en får andre arbeidsoppgaver,men dette skal også godkjennes av lege.

Skrevet

NEI!!!

Hun har IKKE lov til å be deg komme på jobb nå når du er 100% sykemeldt!!

Du skal heller IKKE si at det er greitt for så å komme et par skift!!

Så lenge legen har sagt at du SKAL være 100% sykemeldt, så SKAL du høre på det!! Det er en grunn til at du fikk den sykemeldinga du fikk!! Og hvis ikke sjefen din blir fornøyd med svaret, så synd for henne!! Drar hun dette lenger, så kontakt tillitsvalgt på jobben! For dette er ikke lov!!

Skrevet

Riktig!

DETTE HAR HUN IKKE LOV Å BE DEG OM!!!!!!

Når man er sykemeld er ma sykemeldt.

Det er ikke lov å gå på jobb da!!!

Norsk lov!!

Annonse

Skrevet

Du kan melde ifra til nav/trygdekontoret først.

I noen tilfeller sender de ut en representant vis arbeidsgiver bryter regler for og ha samtale med dem.

Samme hvis arbeidsgiver utnytter deg i aktiv.

Fagforbundet tror jeg kan gjøre lite når det komer til slike saker som for eks sykmeldinger...

Det var det jeg fikk beskjed av min lege om i hvertfall.

Fagforbundet står bak de i ryggen på rettigheter osv,men det er nav/trygdekontoret sin jobb og ordne opp når du er sykmeldt i og med at det er dem som betaler deg...eller igjen te jobben!

Lykke til:=)

Og si klart ifra NEI til jobben din!!

Skrevet

Er du sykemeldt så er du sykemeldt! Men arbeidsgiver kan selvfølgelig legge jobben til rette sånn at du kan være på jobb men ha en annen funksjon enn vanlig. Har du blødninger så skal du være mest mulig i ro og hvertfall ikke løfte tungt. Jeg ville ikke ha jobbet nattevakter. Det er jo ekstra stress for kroppen.

Skrevet

Dersom legen ikke har krysset av for at du ikke kan være i arbeidsrelatert aktivitet kan avdelingslederen spørre deg om du vil være aktiv sykmeldt.

Dersom legen har krysset av der har ikke avdelingslederen lov til å be deg jobbe nei, - da har du ikke lov til å gjøre det!

Skrevet

Det står forresten under punkt 2.11 på sykemeldinga di. Det kan jo hende han har glemt å skrive det inn der. Er selv sykepleier og har opplevd det selv.

Lykke til:)

Skrevet

Heisann

Beklager å være partybrems her, men arbeidsgiver KAN faktisk gjøre dette.

På sykemeldingen din er det en rubrikk der det skal avhukes J eller N, på et spørsmål om du ikke er i stand til å gjøre noe slags arbeid i det hele tatt eller om du kan være til stede å gjøre andre ting (noe lignende). Mange arbeidsgivere har økt fokus på denne rubrikken nå, spesiellt de som er IA-bedrifter (Inkluderende arbeidsliv) fordi de er pålagt å legge til rette for at du skal kunne komme på jobb å bare være der, om ikke annet, om dette er mulig for deg.

Dette er en ganske ny praksis som ikke har vært særlig utbredt til nå, men mange arbeidsgivere finner vinning i dette. Og mange arbeidstakere også, fordi mange føler seg nyttig selv om de ikke kan utføre den jobben de i utgangspunktet har.

Jeg har selv vært med å tilrettelagt for en dame som kom på jobb kun for å vanne blomster, så jeg vet at dette er en eksisterende og fullt lovlig og pålagt praksis, selv om ikke så mange drar seg nytte av den.

Legene er selvfølgelig uenige, så de sier "det er ikke sånn det skal være" osv..... men insister på at legen skriver på NEI , at du ikke kan utføre noe slags arbeid, på neste sykemelding..... :)

Lykke til! :-)

Skrevet

13år_siden_sist:

Er ingen slik rubrikk i sykemeldingen min. men legen har jo skrevet sykemeldingsdatoen under punktet" Kan ikke være i arbeidsrelatert aktivitet f.o.m -t.o.m.".... Hvis arbeidsgiver ber meg om å komme på jobb, så er vell det arbeidsrelatert? ergo kan jeg IKKE komme på jåbb?? Stemmer ikke det da?

Skrevet

Legen har skrevet på dette punktet ja sirih, at jeg ikke kan være i arbeidsrelatert aktivitet..

Annonse

Skrevet

Heisann

Jeg beskriver sikkert den rubrikken feil altså, men det er kun en avkrysning på J eller N dette kan vises på.

For å gjøre dette enklest mulig kan du jo spørre din leder på jobb hva som er årsaken til at han ber deg komme på jobb når du er sykemeldt? Det er ofte den letteste veien som er oppklaringen vettu :)

Kan hende sjefen din anser deg for å bli borte over lang tid og er da din bedrift/arbeidsplass en IA-bedrift så er du pliktig til å være der innimellom for å oppdatere deg og fortsatt være en del av miljøet og de er pliktige til å ha møter med deg for å oppdatere seg på hvordan det går med din helsetilstand. Disse møtene skal være minimum en gang per måned.

Når det kommer til "arbeidsrelatert aktivitet" så er det den type aktivitet som står beskrevet i din arbeidskontrakt som kommer inn under her. Videre er det jo eventyrlig mye man faktisk kan gjøre, men som ikke er, eksempelsvis, nattevakt og/eller andre belastende oppgaver.

Det hadde kanskje vært annerledes om du hadde fått vært på et kontor og administrert ut medisinkort eller lignende et par timer om dagen? >Eller noe annet administrativt liksom.

Jeg vet ikke, jeg sitter ikke med fasitsvaret, jeg prøver bare å beskrive at det faktisk er mulig for arbeidsgiver å ønske deg på jobb selv om du er 100% sykemeldt og at IA-bedrifter faktisk er oppfordret til det.... blandt mange andre ting for å få sykefraværet ned. (Hjemmebesøk er også en av oppfordringene :-) )

Lykke til i alle fall :)

Skrevet

Hei!

Jeg hadde et slikt tilfelle på jobben min for et halvt år siden. Jeg er tillitsvalgt på en skole, og en av de ansatte hadde blitt pålagt å komme på/ lede et foreldremøte når hun var 100% sykemeldt.

Etter å ha undersøkt regelverket kom vi fram til at:

Nei, en arbeidsgiver kan ikke pålegge deg arbeid når du er 100% sykemeldt, men han/ hun kan be deg om å komme og du kan selv avgjøre om du ønsker dette. Ergo: Har du en god dag, og ønsker å prøve deg i jobben, så er det ingenting i veien for dette. MEN... føler du ikke for det, så synes jeg du ikke under noen omstendigheter skal si ja....

Det er forresten noen punkt i lovverket som sier at en arbeidsgiver kan pålegge deg til å møte på et arbeidsarrangement selv om du er sykemeldt, men da må det visst være meget godt begrunnet og årsaken til at du bes møte er for å få deg tilbake i arbeid (men det er vel ikke tilfelle i din sak). Ledelsen på arbeidsplassen min brukte først dette som "unnskyldning", men det hjalp lite da den ansatte var høygravid med bekkenløsning og ikke kom til å arbeide mer det året.

Skrevet

Da kan jeg ikke skjønne at hun har rett til å be deg komme på jobb!! Ville tatt dette opp med tillitsvalgt jeg! Håper det ordner seg for deg :)

Skrevet

Nei det kan de ikke... Da må du gå aktivt eller gradert. Men det nye systemet forutsetter mye tettere dialog mellom arbgiver og arbtaker om hva som evnt kan gjøres for at du skal kunne jobbe.

Skrevet

Jeg er forresten under tilrettelegging for gravide, og har jevnlige møter med jordmor og arbeidsgiver. Er sykmeldt til januar, og da setter de inn ekstra personell i de vaktene jeg skal gå....

At jeg skal komme på jobb og bli oppdatert?? På hva da lurer jeg på?? Er det på pasientene da eller?? Er jo bare nye pasienter når jeg kommer itlbake uansett.. Og ellers så skal jeg jo ikke være borte så lenge. Er jo bare snakk om 5-6 uker...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...