Gå til innhold

hvorfor våkner hun opp hele tiden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

min lille baby er 6 mnd, og hun sover så utrolig urolig, har nå gjort det i snart to mnd!! hun sovner ikke før rundt elleve eller tolv og tom da våkner hun opp hver time, som oftest våkner hun opp etter et par timer og er lysvåken!!

hva kommer det av?? det er ingen tenner å se, er mett når hun sovner, har normal avføring...

vil bare vite hvorfor hun gjør det...for snart går jeg på veggen.

en skrikekur er ikke langt unna selv om jeg er ingen fan.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ørebetennelse eller tenner da??

de kan slite en stund før man ser noe tenner også.

Skrevet

Når legger du henne og hvor lenge har det pågått? I følge Sovekarin er det mange barn som legges for sent. De blir da både overtrøtte (ergo: vanskelige å få til å sove) og de sover dårligere (våkner ofte) fordi de aldri når den dype søvnen. Om ikke du har prøvd så legg henne tidligere - helst kl 19.

jeg har god erfaring med skrikekur (har nettopp vært en runde med andremann nå) og det er slett ikke alltid så ille som det høres.

Når det er sagt så er det ikke unormalt det du opplever altså!

Skrevet

Trenger litt mere informasjon før jeg kan gi deg råd:

- sover hun i egen seng?

- sover hun på eget rom?

- hva spiser hun på dagen, og når?

- hvordan sover hun på dagen?

- hvordan ser rommet hun sover i ut? Er det lys på i rommet når hun sover? Hvor står sengen? Hvor stor er sengen? temperatur i rommet?

- Hvordan sovner hun? av seg selv, eller må hun bysses eller ammes?

Hvis du kan svare på dette, så skal jeg forsøke å tipse deg hva du kan gjøre for å få en bedre natt for deg og babyen din :-)

Skrevet

Jeg er ikke HI, men kanskje du over her kan gi noen råd til meg? Har en gutt på 6 måneder, og sliter med noe av det samme som HI.

-sover først i egen seng, men utpå natten/sen kveld tar vi opp i vår seng for å få noe søvn...

-sover på vårt rom, men her mulighet for å legge på eget

-grøt til frokost (09.00-10.00), middag (14.00-15.00) og grøt til kvelds (ca.18.00). Ellers pupp ved behov.

-Har prøvd med nattlys og helt mørkt.. Nå står lyset på i gangen utenfor så noe lys kommer inn i rommet. Sengen står i et hjørne (med sengehimmel). Sprinkelseng (60x120). Temp ca 18-19 grader.

-Sovner aldri av seg selv. Enten bysses eller puppes i søvn...

Ikke meningen å overta innlegget, men hadde vært kjempefint om du kunne hjelpe oss også...

Skrevet

jeg vil også gjerne ha noen råd. da jeg begynner å bli litt fortvilet selv ...

- sover i egen seng

- på vårt rom da vi ikke har flere ledige soverom

- 0700 pupp

- 1000 grøt

- pupp etter ønske hele dagen

- 1800 grøt og pupp

- 1900 natt

sover hver halvannen til to timer. lengden er varierende,men minimum halvtime og maks to timer. vekker henne aldri, med mindre hun skal ut av bilen sovende (hun kan jo ikke bli sittende der:)

dimmer ned lyset til minimum når hun legger seg og det blir slått helt av når jeg legger meg. må dimme opp litt hver gang hun vil ha smokk og evt ammes. gjerne 2 til 3 ganger pr natt.

120 x 60 seng, normalt kaldt soverom.

hun sovner av seg selv men på dagtid sovner hun ofte ved puppen da bare legger jeg henne ned i sengen men da med lyset helt på.

hva kan jeg gjøre for å få hel nattasøvn på dokka mi?

kan du hjelpe?

Skrevet

Hei hei!

Jeg vet ikke om jeg kan hjelpe, men jeg kan i alle fall forsøke å gi deg noen tips du kan prøve.

Løsningen for de fleste slike problemer er å lære barnet å sovne selv og alene. Det er på grunn av at når babyen er i den lette søvnfasen vil de våkne lett dersom de (ubevisst) merker at noe er annerledes. Som for eksempel at puppen ikke er der lengre, eller at du har forlatt rommet.

Du sier ikke noe om når han legges, eller hvordan han sover på dagen. Men det viktigste er at han ikke trenger å sove så mye rett før han skal legges. Hvis du pleier å legge ham rundt kl 19, er det ikke så gunstig at han sover etter kl 16.

Mørkt rom fungerer ofte best når de er så små. Litt lys fra en åpen dør er i utgangspunktet ok. Men noen babyer trenger kanskje å ha det helt mørkt for å få den gode nattesøvnen. Lys om natten vil motvirke søvnhormonet som gir oss god nattesøvn.

Temperaturen i rommet er bra. Sengen er egentlig litt stor. Jeg har lagt en pute i fotenden på sengen til min baby for å gjøre den mindre og mer lun. At sengen står i et hjørne er med på å gjøre den mer lun så det er bra. Han bør ligge med hodet mot hjørnet. Hvis du ikke har sengekant på sprinkelsengen vil jeg anbefale dette. Det kan også være en trygghet for ham å ha en kosebamse eller en klut i sengen det lukter litt mamma av.

Legg barnet til den vante leggetiden. Det jeg ville forsøkt med aller først er å flytte ham på eget rom. Dette fungerer ofte bra for babyer som våkner jevnlig. Mange sier at det er sunt å venne babyer til å sove i bråk eller med lyder rundt seg. Men min erfaring er at det ikke fungerer på alle babyer. Noen babyer trenger ro rundt seg for å beholde søvnen. Da er det dumt når mamma og pappa kommer og legger seg. For selv om man prøver å være aldri så stille, så vil babyen kanskje merke at man er der likevel.

Jeg tok det selv i to steg. Først sovne uten pupp, så sovne alene.

Sovne uten pupp:

Sørg for at han får mat før dere går inn på rommet. Når dere er gått inn på rommet skal han IKKE ut igjen før det er morgen. (med mindre du må skifte bleie eller lignende). Legg ham i sengen og sitt ved siden av ham. Stryk ham, kos med ham og syng for ham. Men ikke ta ham opp, og ikke gi etter. Dette kan ta lang tid, men du kan klare det. Gradvis kan du gjøre mindre og mindre for hver kveld. Etter hvert er det meningen at han skal sovne mens du bare sitter ved siden av ham uten en lyd. Dersom din baby er som min, dvs. han bare gråter hardere jo mer du stryker og forsøker å trøste, kan du forsøke å overse ham litt. Kanskje bare holde en hånd på brystet hans så han kjenner at du er der. Dette fungerte best for oss. Det gikk bare et par kvelder, så var denne i boks. Selv om det tok litt tid før søvnen kom. Det er bare å være tålmodig.

Sovne alene (Dette opplegget gjøres først kun på kveld. Når kvelden er i boks, kan du bruke samme opplegg på natten hvis han våkner):

Når han er seks måneder er han så stor at du trygt kan la ham ligge litt for seg selv å sutre. Det er ikke fordi han er redd eller utrygg. Men fordi han er sint og litt frustrert over at han ikke får det slik han er vant med. Nå må han vennes til noe nytt. Og de omstiller seg svært raskt, så du trenger ikke være redd for noen ”senskader”. Det er dessuten bedre å gjøre dette i en rask prosess, og nå mens han ennå er så liten. Dere får det så mye bedre etterpå når dere får nattesøvnen tilbake begge to. Når det er gjennomført, kommer du til å forså at du har gjort noe veldig riktig for dere begge. VIKTIG: gi masse kos og oppmerksomhet om dagen. Det er den tiden som er viktig at du skal vise ham kjærlighet og trygghet. I tillegg vil du kanskje få bedre samvittighet ovenfor ham når han skriker på kvelden.

Synes du det er veldig vanskelig å høre ham gråte, så må du gjerne overlate oppgaven til en annen, mens du tar deg en tur ut.

Legg barnet til vanlig tid etter de faste rutiner med stell, mat og nattsang. Si bestemt at det er natt og han skal sove. Slukk lyset og gå ut av rommet. Du kan gjerne sitte utenfor rommet om du vil. Du kan velge om du vil følge bestemte klokkeslett, eller gå inn etter magefølelsen. Jeg vil anbefale faste klokkeslett, fordi du da har faste holdepunkter, og slipper å gå å lure på om du skal gå inn eller ikke. Gå inn etter 5 minutter og gjenta at det er natt og han må sove. Ikke vis at du synes synd på ham, det er bensin til bålet. Gå ut igjen innen et halvt minutt. Så går du inn etter 7 minutter, så 10, så 15. Deretter 15 minutter til han har sovnet. Dersom det bare er småsutring og ikke gråting, lar du være å gå inn, da er han kanskje i ferd med å finne roen og sovne.

Jeg vet at 5 minutter virker veldig lenge når han gråter. Og i hvert fall 15 minutter. Men gi det et forsøk. Som regel vil babyen sovne innen en time første kvelden. Det er vanlig at denne tiden halveres for hver kveld. Så neste kveld vil det normalt sett gå raskere. Vår tredje kveld med denne kuren sovnet babyen etter 10 minutter og sov hele natten gjennom.

Når det står på som verst vil jeg du skal tenke på at det er du som er moren, som skal vise ham den rette veien. Du må lære ham dette, for han tror det skal være sånn som dere har hatt det. Dette er til beste for dere begge. Og det er verdt å gjennomføre. Ikke gi deg, men vær tålmodig. Jeg tror du vil bli positivt overrasket over hvor enkelt det egentlig kan gjøres. Og du kommer til å bli glad for at du tok affære nå, det er nok vanskeligere med et større barn.

Et lite råd til før jeg gir meg:

Vær litt ute i dagslys med ham på dagen. Dette fremmer nattesøvnen. Eventuelt la ham sove litt ute i vognen.

Skrevet

Her må jeg si det er litt vanskelig å finne årsaken til at jenta di våkner så ofte. Men det kan tenkes at dersom hun sovner med smokk, og mister den i søvne, våkner hun på grunn av det. Kanskje du skal forsøke å få henne til å sovne uten smokk.

Uansett hva årsaken er kan du lese svaret mitt til Anonyme over. Til deg vil jeg si at det kan være håp selv om dere sover på samme rom. Men skal dere gjennomføre en søvnkur er det kanskje lurt at dere sover noen netter i stua.

Hvor gammel er jenta di? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg lurer på om det kan være mulig for dere å gi henne litt vann i stedet for melk på natten. Det vil fylle magen, men ikke gi noe næring. Mindre næring på natten vil gi økt matbehov om dagen. Når hun får mer mat på dagen, vil hun få mindre behov for mat på natten.

Her vil jeg anbefale at pappaen tar natten. Dere kan gjøre det slik at du sover borte i et par netter. Det er lettere da og ikke falle for fristelsen å gi etter. Når hun våkner skal han bare gå inn, gi henne smokken og si bestemt at det er natt. Lyset bør være av. Følg enten klokken eller magefølelse-metoden. Jeg tror ikke det vil ta så lang tid for dere. Men dere må være konsekvente!

Poenget er at dere må slutte å gi mat på natten, lære henne at det ikke skal være sånn lenger. Da vil hun slutte å kreve det også.

Lykke til!

Skrevet

Må legge til at på dagen kan babyen godt sove med lys på og litt støy rundt seg... Så lenge de får sove med det :-)

Lykke til! Og spør gjerne hvis du lurer på noe :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...