--anonym-- Skrevet 29. november 2007 #1 Del Skrevet 29. november 2007 Jeg er 7,1 uker på vei. Var på tidlig ultralyd for 10 dager siden, da vi har slitt litt med å bli gravid. Alt var bra. Gyn. sa da at fosterets hjertelyd ikke ville merkes før om et par uker. I dag var jeg på ny ultralyd. Gynekologen kunne ikke merke noen hjertelyd. Fosteret målte da 16mm, hvilket hun sa var rart da det normalt ikke skulle være mer enn 10 mm. Jeg så selv at fosteret hadde vokst på siden forrige ul. Hun sa at det hun trodde var foster (på 16mm) muligens ikke var foster, men kanskje noe annet(?!) og at det egentlige fosteret var gjemt. Pga manglende hjertelyd trodde hun det var en MA, men ville jeg skulle komme inn til ny ultralyd om 5 dager for å være sikker. Jeg har ikke hatt noen blødninger eller smerter i underlivet, bortsett fra lys beige/gul utflod og "menssmerter" og vondt i korsryggen. Jeg har fortsatt graviditetssymptomer som trøtt, ømme bryster og litt kvalme. Symptomene har ikke avtatt. Jeg greier ikke slå meg til ro med dette svaret.. Er det mulig at fosteret kan gjemme seg og at man derfor ikke hører hjertelyd? hva er "dette" på 16mm hvis det ikke er foster? Er det mulig at jeg har tidligere termin enn først anntatt? (jeg tok el test 11 dager etter mens og i 7 dager uten at den slo ut, og kan derfor både vare lengre og kortere på vei). Hva skal jeg gjøre?? Jeg er veldig redd og bekymret og blir svært takknemmelig for svar!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/11041083-noen-som-har-opplevdh%C3%B8rt-om-lignende/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
sta77 Skrevet 29. november 2007 #2 Del Skrevet 29. november 2007 Har desverre ikke hørt om noe lignende, men skjønner at du bekymrer deg. Håper du får et svar du kan slå deg til ro med på neste ultralyd! Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/11041083-noen-som-har-opplevdh%C3%B8rt-om-lignende/#findComment-11041983 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lille Luna Skrevet 30. november 2007 #3 Del Skrevet 30. november 2007 Dette hørtes veldig merkelig ut. Håper alt ordner seg:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/11041083-noen-som-har-opplevdh%C3%B8rt-om-lignende/#findComment-11048242 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lunis Skrevet 1. desember 2007 #4 Del Skrevet 1. desember 2007 Kan det være blæremola? Det er det eneste jeg har hørt om som kan være alternativet dersom det ikke er MA. Jeg har hørt at disse ofte utvikler seg raskt/vokser raskt. Men, samtidig stemmer ikke din beskrivelse helt, siden det blir beskrevet som en "drueklase".. Dersom du har kommet lengre enn du tror, er det rart at hjertet ikke slår.. Jeg har klippet og limt inn litt informasjon nedenfor om blæremola fra http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/artikler/graviditet/blaeremola.php Ønsker deg lykke til! Blæremola, eller på latin mola hydatidosa, er en tilstand hvor et svangerskap fra begynnelsen utvikles unormalt. Det dannes ikke foster, morkake, fostervann og fosterhinner, slik det normalt skal. Dette kalles en komplett mola. I noen tilfeller danner det seg et foster, mens det er morkaken som ikke utvikler seg normalt, og dette kalles en inkomplett mola. I en slik situasjon vil fosteret dø ganske tidlig, fordi morkaken ikke fungerer normalt. Blæremolaen oppstår ved at celler som danner en del av morkaken utvikler seg unormalt, og blant annet samler væske i små blærer. Blæremolaen danner et karakteristisk bilde som likner på en vindrueklase. Blæremola kan oppstå hvis det skjer en feil deling av egget før det blir befruktet eller hvis egget blir befruktet med en sædcelle som inneholder et høyere antall med kromosomer enn det som er normalt. Derved oppstår altså en kromosomfeil i fosteranlegget, og veksten av morkaken og fosteret blir unormal. Disse feilene oppstår ganske ofte og i de fleste tilfeller går fosteranlegget til grunne før kvinnen oppdager at hun har vært gravid, men i sjeldne tilfeller, ved cirka en av 2000 graviditeter, utvikles en blæremola. Hvordan er symptomene? De fleste har meget sparsomme eller ingen symptomer i de første ukene av graviditeten. Det er rapportert at noen får en svært plagsom kvalme, noe som antagelig kommer av at molaen skiller ut store mengder av svangerskapshormonet hCG. Blødning fra skjeden forekommer alltid på et eller annet tidspunkt, vanligvis etter 6. til 7. uke, eventuelt litt senere og det kan komme blærer samtidig med blødningen. Hvordan oppdages en blæremola? I de fleste tilfeller oppdages tilstanden fordi den gravide kvinnen har blødd, og derfor oppsøker lege. Ved ultralyd kan man få mistanke om at det dreier seg om en blæremola ved at et helt karakteristisk, druelignende, blærete bilde avtegner seg på skjermen. Derav det spesielle navnet. Den endelige diagnosen gjøres av en patologisk avdeling, hvor en vevsprøve mikroskoperes. Hva er behandlingen? Et slikt svangerskap fører alltid til abort, og det anbefales utskrapning så snart som mulig. Det gjøres vanligvis i full narkose, og en vevsprøve fra det som skrapes ut fra livmoren sendes til patologisk avdeling for analyse. Hva med senere svangerskap? Etter en slik blæremola, bør ikke kvinnen bli gravid det nærmeste året. Hun bør bruke sikker prevensjon som for eksempel p-piller. Dette er fordi hun må følges opp av en gynekolog med jevnlige blodprøver og ultralyd i et år. En blæremola skiller ut veldig høye verdier av svangerskapshormonet hCG, og dette faller gradvis etter utskrapningen. Vedvarende høye verdier av hormonet, eller stigende verdier, kan tyde på at ikke alt vevet er fjernet. Dersom kvinnen i mellomtiden blir gravid, stiger hCG naturlig, hvilket kan gjøre det vanskelig å vurdere om mola-graviditeten er helbredet. Etter kontrollåret kan kvinnen forsøke seg på et nytt svangerskap. Hun har ikke økt risiko i forhold til før for å utvikle en ny blæremola, men vil av de fleste bli anbefalt å få foretatt en ultralyd tidlig, ca 6.til 8. uke, for å få konstatert at det er en normal graviditet. Hva skjer hvis man ikke får behandling? Det finnes som nevnt to typer blæremola: komplett og inkomplett blæremola. Ved en inkomplett blæremola finnes et fosteranlegg ved siden av molaen, og denne typen sprer seg ikke til andre steder i kroppen. Hvis en slik tilstand ikke oppdages, vil vanligvis kvinnen spontanabortere, og ofte få foretatt en utskrapning, og så er hun ferdig med det hele. Ved en komplett blæremola, kan det skje en spredning av chorioncellene (fra morkaken) til andre steder i kroppen, det vil si at det utvikles en type kreft, et såkalt choriocarcinom (også kalt trofoblastsykdom). Sykdommen har nesten 100 prosent overlevelse. Det er Radiumhospitalet som tar seg av de kvinnene som får denne kreftformen, og de behandles med cellegift. Dersom en kvinne som har hatt choriocarcinom blir gravid senere, må hun følges nøye opp i svangerskapet, slik at man kan oppdage det dersom sykdommen skulle blusse opp igjen. Det finnes tilfeller hvor trofoblastsykdom utvikler seg etter fødsel av et helt friskt barn. Det er svært sjelden, men behandlingen blir den samme, cellegift. Trofoblastsykdom er en av de få krefttypene hvor man kan bli helt frisk til tross for at kreften har spredd seg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/11041083-noen-som-har-opplevdh%C3%B8rt-om-lignende/#findComment-11053225 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå