Gå til innhold

Adventslys, lilla eller rød?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle mener forskjellig, jeg mener at det er lilla - hva mener dere?

Skrevet

Advent er lille........jul er rødt eller hvitt!

Skrevet

Lilla selvsagt!

Hvitt er også ok.

Skrevet

I desember har vi adventstiden. Det latinske adventus betyr ankomst, og er betegnelsen på ventetiden for Jesu komme i julen. Den begynner fire søndager før jul og varer fram til julaften. I de katolske land er advent en botstid med faste, som i tidligere tider begynte med Mortensmesse. Før var det skikk at man ikke skulle danse og more seg i adventstiden.

Adventssøndagene gir en forsmak på julen. Da kommer familien sammen og tenner adventslysene, alt etter hvilken søndag det er. Mange steder holder man ennå gamle tradisjoner i hevd, f.eks. med høytlesning av julefortellinger o.l.

Bruken av adventskrans oppsto i Tyskland i 1830-årene, etter en idé av indremisjonens grunnlegger Johann Heinrich Wichern, hvor de gamle julesymbolene – eviggrønne vekster og lys – er forenet i en ring.

Opprinnelig brukte man røde bånd, som er livets farge på kransene, men i dag finner vi også andre fargekombinasjoner, f. eks lilla bånd som er den liturgiske fargen for adventstiden.

Skrevet

Advent er lilla

Jula er rød

Nyttår er blått

Gjest renate&nydelige christina
Skrevet

Jeg synes lilla i advent...eller hvite:-)

Skrevet

Bruker rødt jeg :) Synes det er jul i adventtiden å ;)

Skrevet

For meg er adventen lilla.

Skrevet

Tradisjonen jeg er oppvokst med er lilla adventslys som skiftes til roed julaften. Og deretter ha roede lys i staken igjennom julen.

Skrevet

Jeg bruker hvite lys i advent. Liker det best jeg.

Skrevet

Jeg mener lilla. Advent er en religiøs høytid og lilla er adventsfarge i kirken. Presten går med lilla sånn bånd rundt halsen (aner ikke hva det heter jeg) til og med.

Jeg er vokst opp med lilla lys i adventstiden, så jeg blir nesten litt sur når jeg ser at folk putter hvite, røde eller grønne lys i adventstaken sin - he he....

Men selvfølgelig, smaken er som baken....

Skrevet

lilla i advent, bytter de om igjen lillejuleaften til røde. Gleder meg til jul jeg. hihi

Skrevet

Har brune lys i år jeg! Når det er litt mørkt kan man nesten tro de er mørk lilla... Er ikke så begeistra for lilla.

Skrevet

Hvite lys, til advent, til jul og ellers. Hender jeg skeier ut i løpet av året med svart :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...