Gå til innhold

Redd for skader

Anbefalte innlegg

Jeg er førstegangsfødende og har tenkt veldig mye på fødselen de siste ukene. Er ikke redd for smertene, men jeg er veldig redd for å revne/bli klippet. Er redd for å slite med det etterpå.

Og jeg syns det er vanskelig å finne informasjon om dette. Hvor vanlig er det å ha problemer med at muskelatur er ødelagt etter fødsel? Hva slags problemer kan man få? Hvordan påvirker det sex-livet? Hvordan kan det unngås? Osv osv.

Noen som har noen gode råd til meg?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/11038728-redd-for-skader/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Statistikken her i landet sier at ca 3-4% av fødende får skader hvor musklene i endetarmsåpningen revner. Ved disse skadene kan noen få plager med inkontinens (av urin og avføring), og også luftplager (vanskelig å holde på luft).

Jeg revnet selv på denne måten, dvs i mellomkjøttet og hele veien opp til endetarmsåpningen. Ringmuskelen ble revet over, og jeg måtte opereres etter fødselen. Men det gikk utrolig bra, jeg har ikke hatt noen plager i etterkant, det har heller ikke påvirket sex-livet på noen som helst måte.

Norge ligger veldig høyt i antall slike skader, og det skal etter sigende jobbes med dette, blant annet når det gjelder hvordan jordmødrene støtter hodet til babyen når det kommer ned i åpningen.

Man kan sikkert hjelpe til selv ved å lytte til råd fra jordmor i pressfasen, og prøve å ikke bare trykke hardt på når hodet står i åpningen. Hvis man blir bedt om å holde litt igjen etc, så er det nok god grunn for det. Jeg hørte ikke på det øret under fødselen, og trødde bare til alt jeg var god for :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/11038728-redd-for-skader/#findComment-11050963
Del på andre sider

Jeg revnet 3 grad under fødselen og sliter med å holde på luft og har episoder med brå og sterk avføringstrang. Jeg har hatt sex 5 ganger på 1.5 år..tør ikke rett og slett fordi jeg er redd for å lekke luft så da klarer jeg ikke å slappe av.

Det er lite du selv kan gre for å hindre store revninger, me JM kan støtte opp vevet når babyen s hode kommer ut og smøre med oljer. Hun ka være flink til å si når du skal presse og når du skal hlde igjen.

Skjønner at du er redd for dette, og håper at du får en flink M og at du ikke revner mye.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/11038728-redd-for-skader/#findComment-11059475
Del på andre sider

jeg var også redd for å revne. jeg leste at bringebærblader ville hjelpe og forhindre dette. enten te eller kapsler. jeg tok kapslene og kanskje jeg tror på alt, men tror de funka. revna ikke eller noe i det hele tatt. og merett skulle jeg det, pga slik fødselen gikk. for de vil jo at hode skal komme først litt ut for å forhindre at du revner, de kunne så vidt se hode på meg og plutselig så jeg bare noe som for ut, og det gikk så fort at jeg skulle ha revna. så anbefaler deg å prøve det og så kan du jo smøre deg med jordnøttolje neden til. men bringebærblad kapslene og teen kan ikke brukes før etter uke 35 for de kan starte fødselen tidligere. men det sier de i helse kost butikkene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...