Gå til innhold

Noen med diabetes her inne eller?


mamman til juliprinsesse

Anbefalte innlegg

Er det noen diabetikere her inne som kunne tenke seg å skravle litt sånn utover? føler at jeg har en del og at det kan dukke opp noen spm underveis. jeg er etter egne beregninger 4+4 så det er enda tidlig. har hørt at blodsukkeret pleier å synke betraktelig, er dette med engang eller tar det litt tid? mitt har gått ned men det blir høyt igjen utover dagen. hva gjør dere når dere får føling? for at det ikke skal bli kjempe høyt etterpå.

 

Takker for svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann!

Eg er òg diabetikar og førstegangsgravid. Eg er 8+3. Blodsukkeret mitt har sunke litt generelt sett, men kan bli høgt òg. Eg har fått beskjed av legen om å skriva ned alle verdiar som eg måler, sånn at dei kan følga med. Eg har ikkje fått nokon kraftig føling sidan eg vart gravid, så det har gått greit å berre eta ei skive eller noko, evt litt sjokolade.

Eg syns jo det er litt skummelt, og håpar alt skal gå bra på tross av sjukdommen. Satsar på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg begynte med 2 dager etter hverandre med 1.8 og fikk litt panikk, har satt ned kveldsdosen litt så de 2 siste dagene har jeg våkna med 9 så da er jeg foreløpig fornøyd. venter på time hos legen jeg da, så jeg får vel litt mer informasjon da, men regner med at om bls går for lavt at det er greit med litt juice og evnt en sjokolade bit. du ligger jo ganske nøyaktig en mnd før meg du da.

 

Mange diabetikere som har fått barn før oss!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også diabetes. Har blitt innlagt på sykehuset og fått opplæring på hva blodsukkeret skal være på under gravititeten. Hvis man greier å holde BL under 8, gjerne mellom 7-4 så er legene fornøyd. Har man problemer med sin diabetes, med litt før høye BL verdier så kan det hende at man går over til annen insuling.. Dette måtte jeg gjøre. Jeg gikk på novorapid 30 og måtte gå over til Insulatard på kvelden og Novorapid til hvert måltid på dagen. Jeg sier at dette ikke er lett... Mye BL målinger. I allefall i mitt tilfelle.

 

Ja det er tilfelle at i begynnelsen trenger man ikke så mye insulin i begynnelsen av svangerskapet, men der roer seg ned i midten og for så å øke mot slutten... Man kan i visse tilfelle måtte ta dobbel dose med insulin.

 

Fostret eller den lille tar ikke skade av følinger, men for høyt BL, så vær påpasselig å ikke få for høye verdier.

Grunnen til at legene e så strenge på dette med å ha så normalt BL som mulig er pga store fostret, og da kan det hende at man må ta ks.

Jeg må gå til kontroll en gang i uken i begynnelsen pga av min ustabile BL, vet ikke hvordan det er for de som har velregulert BL

 

Og så har jeg et spm til dere. Planla dere å bli gravid, elller kom det som kjerringa på julekvelden??

 

Hilsen ei med diabetes som ikke planla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har ikke fått time hos legen enda, det kommer vel snart er bare 5+1 så det er jo enda tidlig. jeg driver å ordner med bls selv og får det sånn passe bra til så det blir spennende å se hva legen sier. jeg er fornøyd hvis jeg kalrer å holde meg mellom 7 og 11 for om jeg får føling så får jeg så innmari høyt bls etterpå!! har våkna et par ganger med 1.6 og da går jeg opp til 20 i løpet av kvelden.

Dette var godt planlagt for oss, har måttet endre på en del medikamenter ettersom jeg også er transplantert. og etter 4 pp satt spira vår!!!

 

hvor langt er du på vei da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 9 uker på vei, snart 10 :) Men kan godt være tidligere på vei enn mine 9 uker.

Kan jo gi deg litt råd hvis du er redd for å gå så lav ned...

Vet ikke om du har gått til anskaffelse av vanlig saft, kan hjelpe hvis du går får langt ned og ikke har spes matløst. Og mål BL ofte, gjerne før og 2 time etter mat. Kanskje du skal ringe til legen nå og si at du trenger hjelp med BL siden du går så langt ned på natta/morgenkvisten. Jeg var 6 uker på vei når jeg kontaktet legen. Men så var ikke svangerskapet mitt planlagt i det hele tatt og pga at jeg sliter med høyt BL så valgte jeg å komme meg fortest mulig til legen så jeg kunne få ned BL.

 

Vil bare si at da jeg ble innlagt på sykehuset var det jo måling i hytt og gevær. Før mat og 2 timer etter og slik holder jeg på til hvert måltid og jeg skal i allefall spise 3 til 4 måltider. Var BL oppi 9-10 så var det jo en uffing og stønnning på legene og sykepleierne, var alt for høyt, måtte få det ned under 7, må jo tenke på den lille inni deg osv osv.

For mitt vedkommende så føler jeg at det er en stress uten like, Tar ca 2 timer til sykehuset der jeg skal gå til kontroll på, en gang i uka. Og spes nå tett oppi julestria. Så jeg gleder meg når det værste er over og ting roer seg ned, der jeg kan nyte det å være gravid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker juice ved føling, men det er ikke til å unngå at det blir høyt etterpå. men jeg tenker at om du tenker så mye på dette med bls ditt og stresser mye rundt det så kan jo det være en grunn til at det er litt for høyt? vet ikke hvor lenge du har hatt diabetes jeg? jeg har hatt siden jeg var 2. Lege er kontaktet, må bare vente på time, skal til gyn først så til diabetes legen. jeg ahr foreløpig svært få symptomer så det er litt rart å tenke på at jeg er gravid, men jeg er jo det da!!!! eneste jeg merker det på er at bls er litt mer ureelig enn det er til vanlig.

 

Jeg måler ca hver time og er forbredt på at jeg skal det i hele svangerskapet. Jeg er litt stressa og nervøs for di 2 neste mnd jeg da, men når det har gått 3 mnd tilsammen kan nok vi å slappe av litt mer og nyte graviditeten!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har diabetes og er annengangs. Har akkuratt testet positiv så det er veldi tidlig enda. Sist fikk jeg beskjed at bl.s måtte være under 5 fastende og 8 1,5-2timer etter mat. Hba1c tror jeg skulle være under 6. De tre første mnd er det fare for misdannelser hvis man har for høyt bl s. Deretter er det jo vekta på fosteret man tenker på. Diabetikere blir satt igang hvis vi ikke føder til termin. Skal ikke gå over. I begynnelsen sist tror jeg at jeg halverte eller mer på insulin. Mot slutten trengte jeg mer en det dobbelte av utgangspunktet. Når jeg får føling (noen som ihvertfall skjedde mye i forrige graviditet pga livredd for høyt bl s) tok jeg veldig lite sukkerholdig av gangen og målte med bare noen minutters mellomrom da gikk det veldi bra og fikk ikke for høyt etterpå. Jeg spiser fire hovedmåltider + mellommåltider daglig og måler bl s før og 1,5-2timer etter mat. Det er eneste måten jeg klarer å holde et stabilt lavt bl s på. Vil gjerne holde litt kontakt utover. Sist savna jeg flere diabetikere her inne. Vi har liksom litt andre utfordringer en andre gravide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

holder gjerne kontakt utover jeg altså!!! er ganske tidlig enda for meg å er etter antakelser 5+2. jeg må nok bare slå meg til ro med at jeg ikke kommer så langt ned som ønskelig, aner ikke hvordan jeg skal få det til, blir vel litt enklere etter jeg har vært hos legen. men jeg måler veldig ofte hvertfall. sliter litt med å komme meg opp å starte dagene for jeg får ikke sove på kveldene, så det eå bli trøtt har jeg ikke merket noe til enda. dette kan også seff være med på å øke bls så dette er ikke lett. og det å gå å være nervøs for disse første 3 mnd er jo også med på å øke bls! men det er en ting ejg ikke klarer å ikke tenke på. ang føling, når jeg først er nede i 1.8 eller lignende så tar jeg ikke mye sukker for å komme opp men det høye jeg får etterpå er jo fordi jeg har vært så lav at kroppen selv gir ut sukker, så jeg må unngå å gå så lavt! en ting er å få beskjed om hva bls må være, men hva om det ikke går da? jeg har hatt vanskelig diabetes siden jeg var 2 år og det er nok ikke så mye å gjøre md, må bare gjøre det beste jeg klarer, og det er lenge siden sist jeg hadde så bra verdier, selvom de kanskje ikke er bra nok!!

 

Gamle er dere ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, håper ikke jeg skremte deg ved å si det jeg sa, men ville bare fortelle hva jeg fikk besjed om av legene sist.... Det med følinger er en utfordring. Virkelig. Jeg opplevde da jeg var gravid sist at jeg ikke så lett merket når jeg hadde følinger og var ofte ganske lav før jeg fikk gjort noe med det, men fortsatt fikk jeg ikke kjempehøyt etterpå. Jeg opplevde kjempegod oppfølging sist, med masse ultralyder og var innom dia sykepleier, leger, gynekologer og jordmødre både titt og ofte. For å være helt ærlig fikk jeg mer oppfølging en jeg selv følte at jeg hadde behov for.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei da er ikke så veldig lett skremt men det er klart at man tenker jo en del når men er i en vanskelig situsjon fra før av. men dette er jo noe jeg og sambo virkelig ønsker!! og vi må jo bare krysse fingra for at dette skal gå bra! :-) men jeg håper jeg snart får time hos dia legen altså så han kan hjelpe meg litt siden jeg er i en litt spes situasjon. jeg gjør i hvertfall så godt jeg kan, og dette med redsel for de 3 første mnd trur jeg helt sikkert hadde vært der enten dia eller ikke :-) det er vel ganske normalt. er jo første gang vi prøver å få barn dette her. selv er jeg 28 og sambo er 31, dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...