Gå til innhold

Søsken


Gjest

Anbefalte innlegg

Når forteller dere hjemme at de skal bli store søster/bror? Har en jente på 5 1/2 år fra før. Bør vi vente lengst ulig, ellers er det greit å fortelle det når 12 uker er gått. Er 10+3 i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hørt at man skal vente lengst mulig med å fortelle det, Det blir så utrolig lenge å vente for de små. Jeg har en datter på 2 og jeg er av den typen som ikke klarer å holde munn i det hele tatt, jeg prater om det som skjer imagen hele tiden. Vi har fortalt 2-åringen at mamma har baby i magen, men hun er så liten enda, så det er ikke så mye hun forstår i forhold til en 5-åring:) jeg er 11+6.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste var 4 år når vi fortalte det. Vi fortalte da tidlig 9 - 10 uker, tror jeg. Var ikke noe mas, vi oppdaterte han hele tiden på hvordan det så utinni magen nå, leste barnebøker om emnet og fortalte hele tiden at babyen må ligge lenge i magen for å være klar til å leve utenfor magen. Var en fin anledning til å lære masse, kalenderen, kroppen, årstider etc.

 

Denne gangen jobber jeg, det gjorde jeg ikke sist, så nå venter vi til jeg har fortalt det på jobben. Sist fortalte vi det med en gang slekta visste det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også er det vel noe med hvordan man forteller det. Det å fortelle at mamma har en baby i magen er ganske nøytralt og koselig, det er liksom ikke noe man går å venter på da. Men å fortelle med stor entusiasme til de helt små (da tenker jeg ikke på hun på 5 1/2 kanskje, hun skjønner det vel) at de skal bli storesøsken blir det jo litt mer forventning rundt?

2 1/2 åringen her i huset er i alle fall storfornøgd med at det er en baby i magen, klapper og koser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fortalt jenta vår d. Hun er 20 mnd, og går nå rundt å sier beibi-magen, og peker på magen sin og min, og enkelte dager på faren sin mage he-he. Tenker at når dere forteller det til "alle andre" så må nesten søsken også få vite d, selv om ventetiden blir lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...