Gå til innhold

Bekkenlåsning under fødselen..Fleire?

Anbefalte innlegg

Hei.

Eg har to ungar frå før og er no gravid med tredjemann. Andre svangerskap fekk eg bekkenløysing med gangvanskar. Fødselen var egentlig heilt grei og rask. Men på slutten opplevde eg at bekkenet "låste" seg. Det gjorde innih..vondt, og eg prøvde å fortelje jordmora at bekkenet hadde låst seg, men ho var visst veldig døv og berre fortsatte å mase om at eg måtte presse(hovudet til ungen var delvis ute).

Så eg pressa og det kjentes ut som om noko knasa/knakk.Ungen var ute på under 3 timar så eg skal ikkje klaga på sjølve fødselen, men er det fleire som har opplevd at bekkenet har låst seg under fødselen?

Og kan dette vere grunnen til at eg aldri vart heilt bra igjen i bekkenet etterpå?

Nokon som har erfaringar eller tankar om dette, så hadde eg vore takknemeleg.

Fortsetter under...

Kjenner ei som fikk bekkenlåsning under fødselen. De hørte tydelig en knekkelyd fra hofta. Hun klarte ikke gå noe særlig etterpå. Fikk behandling hos manellterapaut. Det hjalp.

Men sånne ting kan vel ta litt tid regner jeg med...Det viktigste er vel å få startet behandling.

Lykke til!

Hei, hadde bekkenløsning på slutten av forrige svangerskap og etter fødsel klarte jeg ikke gå/bevege meg på 2 dager. Det kjentes nesten ut som om noe hadde brukket, og jeg spurte om det var mulig. Men det fikk jeg beskjed om at det ikke gikk.

Brukte flere uker før jeg kom i gjenge igjen. Men dum som jeg var så har jeg aldri tenkt noe mer over dette. Nå venter jeg barn nr 2 og har hatt gangvansker siden uke 10. Er nå i uke 31. I begynnelsen var det isjasliknende smerter ned i venstre fot konstant i 2 månder, helt grusomt, trodde jeg skulle bli sinnsyk.

Men denne smerten avtok og så var det bare vondter i bekkenet generelt og gakk gakk gange. Nå har jeg tydeligvis kommet inn i en ny fase hvor alt føles å låse seg når jeg legger meg ned. Har jeg først lagt meg ned så er det jo nesten umulig å reise seg igjen. Jeg kjenner at det låser seg og at det knekker seg på plass når jeg prøver å reise meg.

Jeg går til bassengtrening nå 2 ganger i uken hos fysoterapeut, men tror kanskje at hvis det er en låsning her så har jeg vel hørt at kiropraktor er til best hjelp. Tror jeg må ta en snakk med noen snart....

Så ja, jeg tror at det går an at bekkenet låser seg under fødsel.

Jeg bare håper og ber om at jeg ikke blir verre og at alt er bra når babyen er ute.

• 4 uker senere...

jeg fødte i -99. kjente og hørte at det smalt i ryggen ganske tidlig i fødselen, hadde sikkert ikke mere enn 6 cm åpning når det smalt første gangen. jordmora trodde meg ikke og trodde jeg bare var nervøs for fødselen. men tro meg etter 14 dager på overtid er man så lei at nervøs er det siste man er.

kunne ikke gå etter fødselen, var oppe med prekestol på 3`dje dagen etter. ingen visste hva som var galt, og ingen egentlig trodde på meg.

5 mnd etter fødselen oppsøkte jeg kiropraktor, da viste det seg at bekkenet var vridd i skjevstilling, bekkenet hadde låst seg, korsbeinet hadde vridd seg, og halebenet var enten knekt eller vridd under fødselen. siden har jeg gått til kiropraktor. er blitt MYE bedre, men har ennå et stykke til jeg er slik jeg var før. bekkenet vrir seg lett på nytt hvis jeg gjør feil bevegelser eller løfter for tungt. har trent musklene mye, men det ser ut som at jeg må slite litt med dette for alltid. tenker nå på å få nr 2, men lurer på om jeg har noen mulighet for å få keisersnitt, da kiropraktoren sier at dette kommer til å skje igjen hvis jeg føder naturlig.greit det tar lang tid å komme seg etter et keisersnitt, men hvor mye lengre tid enn dette kan det ta??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...