Gjest Skrevet 29. november 2007 #1 Del Skrevet 29. november 2007 Jeg har så lyst på barn og klarer nesten ikke å vente... Jeg er 20 år gammel og har ikke startet på studiene mine enda. Har egentlig tenkt til å starte på førskolelærer til høsten, men har så lyst til å prøve å bli gravid nå... Er det lurt? Jeg har ingen 100% stilling, men har såpass mange vakter at jeg tjener rundt 10 000 i mnd+++. Hvis jeg bestemmer meg for å bli gravid nå, hva har jeg krav på av penger da jeg skal være hjemme med babyen? Er det det jeg har tjent de siste 6 mnd som teller? Kan noen komme med forslag til hva jeg burde gjøre? Bør jeg starte med studiene også få barn da? Off er ikke lett.. Håper på svar:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/11035763-usikker/
Erisa* Skrevet 29. november 2007 #2 Del Skrevet 29. november 2007 Det er lønna di de siste 6 mnd som gjelder, ja. De regner ut et gjennomsnitt hvis du ikke har en fast lønn. Du vil få det beløpet utbetalt en gang i mnd så lenge permisjonen varer (44 uker). Hvis du begynner å studere, vil du ha rett på fødselsstipend fra lånekassen, ca 9000 i mnd, barnetrygd og i tillegg enten engangsstønad fra nav (33.500 kr) eller foreldrepenger (dvs lønna di) hvis du har jobbet og tjent nok i tillegg til studiene. Det blir vanskelig for meg å si hva som er best for deg å gjøre. På mange måter er det greit å være gravid mens man jobber, spesielt hvis man blir sykemeldt. Hvis man er syk mens man studerer, kan man risikerere å bli forsinket et halvt eller et helt år med studiene, mens når man jobber kan man gå tilbake til jobb når man er bedre. Det er jo ofte sånn at man kan være syk i enkelte perioder av svangerskapet, men fungere bra andre perioder. En annen ting som har mye å si, er hvordan det ligger an med kjæresten din. Er han klar for å bli pappa? Studerer han, har han tenkt å studere, eller jobber han? Det kan være tøft å være to studenter med barn, tror jeg i alle fall. Spesielt hvis dere plutselig har tøffe eksamensperioder samtidig. Når jeg leser til eksamen er det veldig godt at mannen min jobber, og ikke er i samme stressa situasjon som meg.. Jeg har med andre ord ingen fasitsvar for deg, men forstår deg godt! Jeg hadde også veldig lyst å bli mamma når jeg var 20, men ventet til mannen min var ferdig utdannet. Nå er jeg 24, han jobber, og jeg har fremdeles 3 år igjen med studier før jeg er ferdig. Gleder meg veldig til å bli mamma, men er glad for at jeg ventet til nå. Mest fordi at nå er mannen min ferdig utdannet og har fått fast jobb. Det gir en spesiell trygghet i forhold til at begge er studenter. Lykke til med valgene du har fremfor deg! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/11035763-usikker/#findComment-11040227
Anonym bruker Skrevet 30. november 2007 #3 Del Skrevet 30. november 2007 Jeg tenker at det å bli gravid mens man studerer kan bli slitsomt for man vet aldri om man kan bli syk. Nå har jeg nettopp startet i denne jobben som lærervikar. Får hele tiden vakter for det er ofte at lærerne er syke. Har tenkt til å studere førskolelærer som da er 3 år også ta spes. ped etter det slik at jeg kan være lærer for 1-4 klasse. Men dette vil ta 4 år. Når jeg da er ferdig lønner det seg å jobbe i 1-2 år og da kan det være greit å fått baby tidlig... Syntes det er så vanskelig. Samboren min syntes det er litt tidlig, men forstår hva jeg mener når jeg forteller han om mine planer.. Han jobber fast og tjener bra så sånn sett er det ikke noe problem. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/11035763-usikker/#findComment-11044738
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå