Gå til innhold

Trenger noen råd..

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Både jeg og samboeren min studere for tiden og det er ennå minst fire år til vi begge er ferdige. Jeg har lyst på barn under studietiden, men lurer på om det lar seg kombinere? Hva er deres erfaringer med barn/graviditet under studiet?

jeg skal begynne på sykepleieren og han inginør.. Har så vidre om planer om å utdanne med til jordmor etter det, men vil gjerne ha barn før jeg begynner med den utdannelsen..

Trenger alt av tips og råd jeg kan få.. Er nemli en diskusjon jeg og samboeren min diskuterer veldig mye nå.. Han vil vente, men ikke jeg..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Du sier det er minst fire år til dere er ferdige å studere. Antar dermed at samboeren din går en 5årig sivilingeniør. Dette er et svært krevende studie, så da vil det nok lønne seg å vente (iallefall om du vil at han skal kunne stille opp og ha tid til å være papp).Vanlig 3årig ingeniør er hakket mindre krevende, så da ville det nok være lettere å kombinere med barn..Om man virkelig vil...Kan se for meg at det kan bli veldig tøft i eksamensperiodne om begge er studenter...

Men hva om du tar ferdig sykepleien, skaffer deg jobb og sette i gang med prøvingen. Så kunne du jo ta jordmor utdannelsen når han er ferdig å studere? På denne måten slipper du å vente SÅ lenge...

Skrevet

Han skal nok bare ta en 3 årig ingeniør utdannelse.. Hvertfall det som er planen nå.. Jeg må uansett jobbe som godkjent sykepleier i minst to år før jeg kan begynne å studere til jordmor, så har jo egentlig god tid til å få barn da.. Jeg kan godt se for meg at det blir vanskelig med en liten når vi begge studerer.. men jeg har så lyst på en liten nå jeg :) trenger virkelig noen råd både for og i mot nå!!

Skrevet

Jeg venta til mannen min var ferdig utdannet sykepleier, slik at bare en av oss studerer. Er veldig glad for det, spesielt med tanke på økonomien.

I tillegg er det stress å være studenter begge to i eksamensperioder, da er det greit at den ene kan ta litt ekstra ansvar for ungen, mens studenten leser til eksamen. Jeg hadde også veldig lyst på unge for noen år siden, men klarte å vente, og er glad for det nå!

Så hvis jeg hadde vært i din situasjon hadde jeg helt klart ventet. Tre år er ikke SÅ mye! Det går egentlig ganske fort:)

Et annet argument for å vente, er at det er mye praksis på sykepleiestudiet, og det er ikke alltid så greit å kombinere med å være gravid. Hvis man jobber kan man være sykemeldt et par uker eller en mnd og komme tilbake til jobben, men er du sykemeldt en mnd i en praksisperiode, blir det straks mer komplisert.

Så det var noen mot-argument fra meg:) Dere vil nok få det fint uansett hva dere velger! Lykke til med valgene dere har foran dere!

Skrevet

Takk for rådene :) Har snakket mmed flere som har gått sykepleier og har blitt gravid under studiene og har måttet sluttet på grunn av at det ikke lot seg kombinere med baby og det studiet..

Men er det noen som vet hvor mye og ha slags støtte man får når begge foreldre kun studerer og ikke har jobb ved siden av?

Ser ut til at jeg må vente noen år før jeg kan få en liten... huff, jeg som har så lyst på en nå :)

Skrevet

Det er ikke særlig mye, altså! Du har rett på engangsstønad og fødseslstipend og barnetrygd, dvs 33.500 en gang, og 2000 ekstra pr mnd.

Saken er den at du får like lite uansett om mannen din jobber eller studerer, så det er ikke særlig mye. Eller kanskje det ikke stemmer helt? Jeg har ikke satt meg særlig hardt inn i det der, siden mannen min jobber altså. Men det er ikke mye man blir kompensert for at mannen tjener lite!

Du kan jo se på lånekassen sine nettsider, og kanskje ringe og snakke med dem. I tillegg kan du se på nav sine nettsider.

Sykepleien er et ganske tøft studium, men det er ikke sånn at jeg ville anbefalt noen å ta abort om de ble gravid i din situasjon. Man klarer mye hvis man bare vil det hardt nok! Men det er noe annet når man har muligheten til å planlegge litt, sant.. Du får gjøre som jeg gjorde mens mannen min studerte og jeg var fryktelig verpesjuk: strikke babyklær! Jeg strikka et stort, fint babyteppe i BabyUll, det er jeg veldig glad for nå! Har også strikka en del andre småklær i nøytrale farger, slik at jeg har et lite lager nå. Det hjelper litt på; da jobber du mot et mål, liksom:) Og så snart du får deg jobb, kan du begynne å planlegge for alvor. Pass på at du må ha jobba i minst 6 mnd for å få rett på foreldrepenger! Men det der kan du kanskje sette deg inn i når du kommer dit:)

Lykke til med studiene og drømmene!

Skrevet

Takk for rådene =) hehe, ja med det tempoet mitt er kanskje bare best jeg begynne å strikke nå med en gang (eler skulle vel vært begynt for fire år siden da) :P

Ser ut som det ikke blir noe baby på noen år nå ja.. huff :P

Skrevet

Hei. Vi er begge studenter og har en datter på to år, jeg er også gravid igjen. Vi klarer oss helt fint. Det er riktig at du får engangsstønad og fødselsstipend et år (vanlig stipend + ca 1300 ekstra i måneden, alt som stipend, ikke lån) Både du og samboeren din vil fortsette å få rundt 1300 ekstra i måneden hver (forsørgerstipend), i tillegg til barnetrygd (ca1000). Vi har ikke veldig mye penger, men klarer oss fint. Vi bruker å bytte på å jobbe i sommerferien, så vi tjener oss opp litt ekstra. Mitt råd hvis dere bestemmer dere for å få et barn, planlegg å få det i sommerferien.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...