Gå til innhold

Hva skjer hvis man tar kvalmestillende piller (f.eks. postafen) ved omgangsyke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hørt noen si at man skal ikke forsøke å dempe kvalmen når man er kvalm pga. omgangsyke, fordi da hindrer man kroppen i å kvitte seg med viruset/bakterien som gjør deg syk. Man skal heller ikke ta diaredempende piller som f.eks. imodium, fordi da hindrer man også magen å kvitte seg med "styggdommen". Jeg tror dette ikke er særlig viktig, jeg tror man kan gjøre det man føler for fordi kroppen bestemmer til slutt likevell.

Skrevet

Hmmm... Jeg tror det kommer veldig an på hvor lenge man eventuelt har vært syk altså.. Ingen har vondt av å kaste opp 1-2 dager i strekk, men utover det begynner jo mange å bli veldig tørre.. Når jeg var matforgifta,måtte jeg ta apifran (det det heter?) både foran og bak! Hehe! Men det er jo ikke helt det det er snakk om.. For mange hjelper postafen mot kvalme. Og det er jo bra! Men vanlig omgangssyke er det vel ingen som har hatt vondt av.. Stor forskjell på det og hyperemesis eventuelt oppkast/diare over litt tid..

Skrevet

Det jeg mener å si med at kroppen bestemmer selv, er at jeg tror at det får ingen farlige konsekvenser å ta postafen. Det mest sannsynlige er at det bare ikke virker, at man kaster opp likevell. Jeg tror ikke noe på at man undertrykker kroppens forsvarsreaksjon på infeksjonen og blir farlig syk fordi man ikke får kasta opp. Jeg tror bare at man eventuelt bare blir skuffa over at det ikke virker. Men jeg har bestemt meg for å prøve, jeg skal kjøpe inn postafen og ta en sånn pille hvis jeg får omgangsyke i hus. Jeg kommer ikke til å dø av det.

Skrevet

Hva er du sier, Labambie? Ingen av vondt av å kaste opp 1-2 dager, det er ikke jeg enig. Om ikke det er farlig, så er det bare forferdelig vondt. Hvorfor skal man ikke lindre plager når man har vondt? Det er da ikke noe galt i å suge på sterke pastiller når man har vondt i halsen for å lindre det vonde i halsen, det er ikke galt å bruke nesespray for å åpne en tett nese og det er heller ikke noe galt å ta hodepinetablett ved hodepine. Noen har for seg at det liksom er syndig, det er umoralsk, etisk galt å ikke godta plager, smerter/ubehag. Man skal liksom bare godta at ting skal gjøre jævlig vondt. Det er derfor så mange er imot smertestillende i fødsel også, fordi de har for seg at det er etisk galt å velge fødsel med moderate smerter, fordi det heter seg at det skal gjøre grusomt vondt å føde. Og da er min liksom ikke egnet til å være mor hvis man ikke tør å lide seg igjennom fødselen. Dette er bare tull, mener jeg. Hvorfor skal vi ikke med god samvittighet velge å ha det mest mulig behagelig hvis det er mulig? Hvis noe kan lindre en omgangsyke tar jeg gjerne det av hjertens lyst!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...