Gå til innhold

Hvordan får man duotest - evnt privat?

cille35

Anbefalte innlegg

Jeg er 35 år, og har termin ca. 20 juni. Jeg har vært på første kontroll, og fikk beskjed om at jeg ikke får duoteste pga for lav alder. Jeg blir veldig irritert, når jeg ser at man i Danmark for eksempel har dette som en del av den ordinære svangerskapskontrollen. Hvor "engstelig" må man spille for å få dette gjort, og er det mulig å få tatt disse prøvene privat? Hvordan går man da frem, altså om man får beskjed om at det er noe galt og man har gjort det privat, får man da hjelp fra det offentlige helsevesen? Takker for svar.

Fortsetter under...

Mulig sonografen kan svare mer, men tror ikke det er mulig å spille engstelig nok til å få full duotest (du kan få den ved yngre alder men da ved bestemte risikofaktorer, engstelse er ikke en av disse). Du får ev tidlig ul i tilfelle, men nok ikke blodprøven.

Men du kan selv ta prøven privat, bor du i oslo tar feks majorstuklinikken disse prøvene. Mulig at de sender noe til danmark for kontroll, er ikke helt sikker. Hvis det skulle bli oppdaget forhøyet risiko tror jeg du sluses inn i ord offentlig helsevesen, ved at de henviser deg videre til ev fostervannsprøve.

Duotesten skal tas senest uke 13+6 (hvor langt er du nå?), så du bør ev sørge for å bestille time før det. Lykke til!

Takk for svar. Er i uke 11 og har fått time i Oslo nå i uke 12. Jeg vil gjerne ha den testen jeg - og ser ikke helt hvorfor man skal få muligheten til å få kunnskap om, og evnt. velge å avbryte et svangerskap med et genetisk skadet foster når man er 38 år, men ikke om man er 35, 36 eller 37. Hvis årsaken er at man ikke ønsker det man så politisk korrekt kaller et "sorteringssamfunn", er det vel ikke noen forskjell på om man "sorterer" som 38 åring eller yngre. Moralen virker i beste fall tvilsom, og jeg mener politikerne ikke kan få velge på vegne av fremtidige mødre, lett å bestemme når det ikke gjelder en selv. Vi er voksne nok til å velge, eventuelt velge å IKKE velge, selv. :-)

Tusen takk for lykkeønsker. Jeg er enig i at det er en vanskelig etisk debatt, med mange sider. Min lege mente at det ville vært for mange tvilstilfeller dersom man skulle kontollere også gravide under 38 år, og at man risikerte å abortere friske fostre. Til det sa jeg at dersom det var rimelig tvil om genetisk skade, vil man vel uansett får det bekreftet/avkreftet m. en fostervannsprøve før man gjorde et endelig valg. Da sa han ikke mer. Ny medisinsk kunnskap krever selvsagt etiske debatter, dog, jeg tror det er umulig å snu en utvikling. Kan man finne ut av slikt, vil man ønske det. Man kan ikke stoppe det - og får da heller tilrettelegge på en slik måte at man i størst mulig grad ivaretar respekten for det ufødte liv og fremtidige foreldre.

Som du ser over, har jeg bestilt. Jeg er ikke opphisset over norsk helsevesen, jeg skrev noen tanker rundt spørsmålet. Det var ikke meningen å frestå som sint, eller spesielt provosert. Når det er sagt, eg synes faktisk det er urettferdig at økonomi skal være en faktor i forhold til om man skal ta en test eller ikke. Jeg synes 2 200 kroner er relativt mye penger :-)

Annonse

Hei!

Er helt enig med deg, hovedinnlegger, duotesten burde vært tigjengelig for alle som ønsket det. Norsk helsevesen er en sinke på mange områder, f.eks når det gjelder dette. Grensen på akkurat 38 år er latterlig...

Lykke til med testen, og svangerskapet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...