Gå til innhold

mange barn = uegoistisk!

Solum

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg leste i et innlegg under her at mange opplevde å bli sett på som egoister som ville ha mange barn. Må si at jeg er totalt uenig at det er egoistisk.

jeg vil heller si at det er veldig uegoistisk, fordi man ved å få mange barn velger bort mye annet i livet, egen tid til diverse - fritidsaktiviteter, egenpleie, det gjør det vanskelig å være veldig karrierebevisste, dyre ferier blir sjeldne, og flere andre ting.

så lenge man har få barn lar det seg ofte gjøre å kombinere alt dette, i alle fall til en viss grad, men med mange barn blir det flere "offer".

forskjellige aspekter ved livet har forskjellig verdi hos forskjellige mennesker, og det må man respektere.

jeg har selv vokst opp i en familie med mange barn, vi var 5, og jeg tenkte mamma ofret mye for å få så mange, selv om hun alltid sa at for henne var det ikke noe offer.

Selv føler jeg meg litt for egoistisk til å få så mange.... fordi jeg er så glad i å jobbe (har en litt ustrukturert jobb da, frilans og selvstendig musiker med mye kveld og helg) pluss at jeg elsker å reise.

nå venter jeg nummer tre, og det var i utgangspunktet planen å stoppe etter denne. men sitter egentlig her å ønsker meg en nr. fire. synd ikke nr tre blir tvillinger :)

om det blir en nr fire eller ikke får tiden vise, men da vil jeg i alle fall føle at det er en uegoistisk avgjørelse, og ikke at jeg er egoistisk av å få flere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig med deg!! Venter "bare" nr 2, men kan godt tenke meg flere. Det er travelt å være småbarnsmor/familie... så jeg føler meg ikke egoistisk. Selv har jeg bare ei søster. Hun er toppers, og jeg skulle ønske jeg hadde tre til som henne. I vår familie er det faktisk jeg og samboeren min som avgjør hvor mange søsken barna våre får... Blir vi 4, som jeg ønsker, blir det nok travelt i mange år, men samtidig tror jeg både vi og ungene får mye glede igjen også. I tillegg må man jo tenke på at man ikke får flere barn enn man klarer å følge opp... på skole, aktiviteter ol.

Skrevet

Jeg er så enig med deg, hovedinnlegger! Godt å høre at det er flere som syns det!!

Skrevet

Enig! De med ett el to barn forstår ikke hva det dreier seg om å ha så mange. De forstår ikke all planleggingen og organiseringen det kreves hvis en skal på noe, enten med eller uten unga. Mange år siden jeg har prioritert meg sjøl. Har ikke barnevakt for at jeg skal få litt tid for meg sjøl. Må prioritere viktigere ting pga der er ikke bare, bare å sette vekk 4 unger for at jeg skal gå tur el besøke ei venninne eller lese ei bok!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...