Gå til innhold

erfaringer med barn i forhold til studier og jobb?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

hei :) jeg er 20 år gammel og begynte på bachelor fulltidsstudium i høst. jeg ønsker å få 2 barn før jeg blir 26, men jeg lurer på om det lønner seg å få barn mens jeg studerer istedet for å vente til jeg har kommet ut i jobb.(ønsker å få barna med kort tid mellom) det tar jo litt tid å få fast jobb, for så å jobbe i 6 mnd før jeg kan gå ut i permisjon. og da er jeg fort 26.. tror også at arbeidgivere synes det er bedre med kvinner som ikke stresser med å få barn. (diskriminerende, men slik er verden :P) har hus og samboer som forhåpentligvis har fast jobb etter lærlingetid til neste høst. noen som har noen tips, erfaringer eller lignende?

Fortsetter under...

At det lønner seg vil nok bli å ta litt hardt i.. Man får en del støtte som student, men ingen ting i forhold til å få lønna si utbetalt hver mnd i foreldrepenger. Det blir mindre lån, men bare hvis du studerer i stedet for å ta permisjon. Ellers har det ikke noe å si.

Men å få en unge i løpet av studietiden har jo mange fordeler også, man er mer fleksibel som student, og det er fint å få barn før man blir "for gammel".

Hvis jeg var deg, ville jeg sett det litt an når det passer best i forhold til studiet. Hvis det for eksempel er veldig mye praksis et år, kan det være litt tungt å gå gravid da, det er faktisk mye mer slitsomt enn jeg hadde trodd, i alle fall..

I tillegg er det absolutt en fordel at samboeren din er ferdig med sin utdannelse, spesielt med tanke på den økonomiske situasjonen, for ikke å snakke om risikoen for at dere plutselig er midt i en eksamensperiode samtidig...

Men det er mange som velger å få et barn på slutten av utdannelsen sin (f.eks tredje året på sykepleien), og trives godt med det.

Jeg er legestudent, og dermed evighetsstudent.. Kommer til å ha studert i åtte år når jeg er ferdig, så jeg orker ikke vente helt til jeg er ferdig utdannet med å få barn; da er jeg allerede 27. Så jeg får førstemann nå når jeg er litt over halvveis i studiet, og er 24 år. Mannen min jobber, og tar ca 75% av permisjonen, mens jeg går tilbake til studiene. Det blir nok litt trangt økonomisk, men det er viktigere å ha familie og kjærlighet enn mange penger;)

Ønsker deg i alle fall lykke til med valgene du har foran deg!

Hvilket studie har du tenkt å ta? Varierer veldig hvor lett det lar seg gjøre å kombinere bachelor utdannelse med barn. Jeg ville prøvd å sette meg litt inn i studiets oppbygning og se når det eventuelt passer å få barn. Men husk at det er jo ikke alltid like lett å planlegge når man skal bli gravid, så ta det med i beregningen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...