Gå til innhold

kan nemda nekte abort?

bikerbabe

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

ikke forenlig med liv kan være stor hjerte feil, eller fosteret kan mangle hjerne, hørte om ei som fikk beskjed at hennes foster hadde vannhode som utviklet seg ekstremt fort og i tilegg dvergsyndrom, oi orker ikke tenke på alt som ikke er forenelig med liv. vet ikke hvor strenge de er..

• 1 måned senere...

Jeg fikk vite at barnet mitt hadde downs i uke 17. Legen fortalte meg at nemda ikke ville nekte abort inntil uke 20 - etter det ville det være vanskeligere.... Inntil uke 20 ville nemndas behandling stort sett være en formalitet. De ville først og fremst snakke med meg for å forsikre seg om at jeg virkelig ville ta abort - og at jeg var inneforstått med hva en sen abort innebærer.

Jeg møtte aldri opp i nemnda, men valgte å fullføre svangerskapet. Og har ikke angret :)

• 4 måneder senere...
Gjest Med.student

Det er mors rett å ta et valg om man ikke vil bære frem et barn med downs. Er også snakk om mors psykiske helse og hvordan det vil belaste henne. Nevnda lar ikke en som absolutt ikke vil beholde barnet.

Gi sterkt utrykk for hva du føler.

I praksis blir nesten alle på østlandet innvilet statisktisk, og dersom downs nesten garantert.

• 3 uker senere...

Her mener jeg faktisk det går en grense. Nå har jeg lest tåredryppende historier om mødre som har tatt senaborter fordi det ikke har vært forenelig med liv, men downs syndrom?

Er du sikker på at du vet hva du gjør? Trenger vi ikke disse nydelige barna? Elsker du ikke barnet ditt? Du svikter din oppgave som mor dersom du ikke beskytter ditt barn. Det er min mening. De som fjerner barn med downs fortjener ikke å bli foreldre.

• 4 uker senere...

Annonse

ærlig talt, det siste innlegget provoserte meg kraftig. hvem er du til å dømme hvem som fortjener å bli foreldre? nå er det sånn i dag at vi er så velsigna å kunne få et innblikk i hva slags liv fosteret man bærer på kan vente seg og vi er nødt til å regne med at det er et veloverveid og ikke minst personlig valg for enhver kvinne hva hun ønsker å bære fram. i den grad jeg kan velge hvor optimale livsbetingelsene til det barnet jeg selv i egoisme har valgt å lage kan være så er jeg med på avgjørelsen om å la det få leve på den eller den måten så langt i prosessen jeg kan.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...