Gå til innhold

atopisk eksem og melkeallergi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en datter på 5 mnd som i forrige uke fikk et stort utbrudd av atopisk eksem (på hele kroppen). Fikk beskjed å smøre på fetkrem og unngå melkeprodukter (har mye allergi i familien). Etter et par dager ble hun litt bedre, men nå har det gått en uke og plutselig er hun blitt værre igjen. Hun gulper som aldri før og har masse eksem. Betyr dette at det ikke kommer fra en melkeallergi? Er det andre matvarer man ska være obs på? Ville dere begynt med litt melkeprodukter igjen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De sier at egg også kan være allergifremkallende, men jeg har ingen erfaring med det. Jeg har derimot erfaring med melkeallergi. Begge min har det. Han eldste er 6 år nå, og nå har han begynt å få litt melkeprodukter og det ser ut til å gå bra. Minstemann er 7 mnd og hunreagere sporenstreks på melkeprodukter, så her er det kun Nutramigen og grøt kokt selv av mel og vann. I tillegg til middag helt uten melkeproteiner.

Jeg ville ventet litt til. Det tar mange uker før alle melkeproteinene er ute av kroppen. Det kan være at de fortsatt spiller dere et puss. Samtidig trenger det ikke være melkeallergi. Noen barn får atopisk eksem uten påfølgende allergi. Eksem kan komme og gå som den vil, avhengig av barnets allmenntilstand, været, luftfuktigheten, temperatur, klær osv. Ja, som du sikkert skjønner er det mange faktorer som spiller inn.

I de værste periodene kan det være lurt å bare bruke lyse klær og sengetøy. Fargepigmenter kan være irriterende og trigge eksemen. De sterke fargene er værst. Her har ungene mye hvitt tøy, spesielt hun minste. Det hvite er alltid innerst, mot kroppen. Du kan gjerne ha sterkere farger utenpå, så lenge de ikke er i kontakt med huden :-)

Har du fått kortison krem? Jeg ville bedt om det dersom eksemen er helt ekstrem.

Dersom hun ikke skal ha melk er det viktig at hun får kalsium på andre måter. Har du fått Nutramigen på blå resept? Jeg har det til begge mine. De får Nutramigen til de er 7 år begge to på blå resept. NAV må utstede et vedtakt som du må ha med til apoteket sammen med resepten, og en pediater må sende en søknad på vegne av deg. Dersom du ikke er henvist til pediater ville jeg tatt kontakt med helsestasjonen. De får besøk av pediateren fire ganger i året, og kan kanskje også be om å få sendt søknaden før pediateren kommer til kommunen. Det fikk vi.

Dette ble mye på en gang, og jeg kunne sikkert skrevet flere sider om atopisk eksem og melkeallergi, men det skal du slippe å lese gjennom :-)

Lykke til!

Skrevet

hvordan så utbruddet ut? jenta mi fikk også et "utbrudd" av røde prikker over hele kroppen da hun var 4,5mnd. fikk beskjed av en barnelege at det sannsynligvis var en reaksjon på atopisk eksem og vi fikk beskjed om å smøre med mild kortison krem og fuktighetskrem. Vi hørte derimot ikke noe om melkeallergi. Kan hun bli værre av at jeg drikker melk? Hun får kun morsmelk. Har atopisk eksem og melkeallergi i familien...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...