Gå til innhold

postafen mot kvalme?


to-em

Anbefalte innlegg

Legen min sa jeg kjøpe postafen mot kvalmen. Men jeg er litt usikker på om jeg vil ta det: Er det virkelig ikke farlig. Hun dama på apoteket jeg kjøpte det, virket ikke helt sikker.

Er det noen som har noen erfaring med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg brukte det i første svangerskap, og jeg har brukt det et par ganger denne gangen også. Kaster opp alt jeg spiser, så jeg må ha det for å roe magen innimellom. Men husk, man blir veldig trøtt av det da, og så kan man ikke kjøre bil (er rød trekant på det!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar disse daglig pga allergi og jeg har tatt de daglig under mine to andre sv.skap. Jeg kan hvertfall ikke se at barna mine har tatt skade av disse. Jeg tar de om kvelden, så jeg innbiller meg at da blir ikke så trøtt.

 

Men de hjelper hvertfall på min kvalme og allergi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke anbefalt d, er ikke nokk testet på gravide!! Om d kan gi skader. Hvis en leser pakkningsvedlegget, står d kontakt lege. Hvis du er så kvalm at du ikke får i dg noe annet, så bør du jo bruke d hvis Legen anbefalte d!

Derfor apotek dama var usikker..

Ville ikke anbefalt d, ville hvertfall først prøvd andre ting. På helsekost selger de et bond som en har rundt hånleddet, som virker kvalmestillende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil å si at disse ikke er testet ut på gravide.

Jeg bruker de som allergi medisin og de er de eneste de finner i felleskatalogen som er testet ut for gravide og ammende.

Og som sagt; jeg kan ennå ikke se noe tegn til at mine barn har tatt skade av disse og jeg bruker de hver dag hele sv.skapet. Ikke enkelte dager eller perioder.

 

Men klart at hvis det finnes andre kvalme-stillende midler så er er det jo greitt å prøve dette før man bruker et legemiddel.

Men jeg merker tydelig at disse også hjelper meg mot kvalme, heldigvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen legemidler blir testet ut på gravide! Heldigvis. LITT moral og etiske grenser finnes da ennå:) Derfor anbefales det at gravide brukes så få legemidler som mulig, men det er da 100 ganger bedre at mor klarer å spise nok til å holde liv i seg selv og barnet enn at hun sjanser på at de klarer seg uten:) God bedring til h.i. Håper de hjelper deg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gravide er anbefalt å ikke bruke disse. Utdrag i fra Felleskatalogen:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Fordelene ved bruk av preparatet under svangerskap bør vurderes i forhold til mulig risiko. Bør kun ordineres i laveste dose over kortest mulig tid. Overgang i morsmelk: Utskilles i morsmelk. Preparatet bør ikke brukes under amming.

 

Men Afipran kan du trygt bruke, er middel mot kvalme det også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen min anbefalte meg postafen, men hvis det ikke funker på meg skulle hun skrive ut resept på afipran...

 

Litt rart om hun sier det hvis afipran er tryggere enn postafen? Og dessuten - litt rart at afipran er reseptbelagt og postafen ikke, hvis dette stemmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At et legemiddel ikke er reseptbelagt har ingenting å si i forhold til om det er skadelig for fosteret eller ikke. ta Ibux feks, det skal gravide IKKE ta....

 

Ang Prostafen of Afipran så kan dere slå opp i Felleskatalogen.no, så ser dere hva det står der ang gravide og disse medikamentene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg brukte postafen i mitt andre svangerskap...Var då så dårlig at eg kasta opp alt eg åt og drakk....Besvimte fleire ganger og var skikkeleg dårleg....Legen sa eg skulle ta postafen....og det var som å komme til himmelen....all kvalme var borte og ungen har ikkje tatt skade av det..

Har tatt det noken ganger i dette svangerskapet og....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...