Anonym bruker Skrevet 27. november 2007 #1 Skrevet 27. november 2007 Hei! Jeg har tenkt å strikke bleiebukser. Slik jeg har forstått det, bør det brukes lanolingarn/ubehandlet garn til disse, slik at det holder tett. Har funnet at nøstebarn og bånsull selger slikt garn. Hvilke andre garn-merker kan brukes? Hva slags garn har dere brukt? Har også lyst til strikke babyteppe med slikt ull... Hilsen en som gjerne begynner med tøybleier. :-)
Gjest Skrevet 27. november 2007 #2 Skrevet 27. november 2007 Du kan bruke all slags garn som ikke er superwash, så lenge du lanoliserer før bruk. Altså ikke nødvendig å kjøpe eget lanolingarn. Bruker du tynt ubehandlet garn er det lurt med dobbelt tråd. Så får du masse fine farger å velge i. Jeg anbefaler å kjøpe nøstebarn sin 2-tråds merinoull og strikke mor signes babyteppe (oppskrift fra nøstebarn). Superdeilig teppe. Nøstebarns ull er ikke så stikkete som annen ubehandlet ull, men i bleiebukser spiller det liten rolle da de uansett blir myket opp av lanolinen. Og for mer info og inspirasjon er det bare å gjenta det som blir sagt i annethvert svar her inne: meld deg inn i tøybleieforumet på tettinntil.no!
Sjalabais Skrevet 27. november 2007 #3 Skrevet 27. november 2007 Som *hepp skriver: Alt ullgarn som ikke er superwashbehandlet (dvs. merket med at det tåler maskinvask) kan brukes. Pinnestørrelse 5-6 er perftekt til ullbukser :-) Lanolin tilsetter du etter å ha strikket buksene, og med jevne mellomrom etter vask. Har ikke erfaring med garnet fra Nøstebarn eller Bånsull, men har kikket på Bånsull sitt garn og jeg synes det så litt tynnt ut... Passer sikkert bra til små babyer, men til tulla mi på 1,5 år vil det ikke holde tror jeg. Lykke til med tøybleiene! Og JA! Tøybleieforumet på TettInntil er gull verd :-D
JuniGutt06+OktoberJente08 Skrevet 27. november 2007 #4 Skrevet 27. november 2007 Vi har strikket ullbukser av lanolingarnet til både nøstebarn og helios. Disse har fungert bra fra gutten vår helt siden han var nyfødt. Han er 1 1/2 år nå og vi strikker fremdeles ullbukser av samme garn og disse fungerer optimalt. Jeg ser at andre skriver at du også kan bruke annet ubehandlet garn, og så lanolinbehandle det etterpå. Det er sikkert helt greit det, men hvorfor ikke strikke med lanolingarn i utgangspunktet, så slipper du å behandle de etterpå. Lykke til! Vi er forresten mye mer fornøyde med de hjemmestrikkede ullbuksene kontra de vi har kjøpt.
kvirrevirrevitt Skrevet 28. november 2007 #5 Skrevet 28. november 2007 Har strikket longies i østlandsgarnet fra nille(ikke superwash) og gitt det lanolinkur etterpå. Veldig fornøyd m resultatet, og buksa holder tett som bare det. Også var det veldig billig! ;o) JuniMamma79: Trodde man måtte gi ullkur når ferdigstrikket selv om man brukte lanolingarn, jeg??
Sjalabais Skrevet 28. november 2007 #6 Skrevet 28. november 2007 Ikke like lett for alle å få tak i Nøstebarngarn eller garn fra Heilos elelr Bånsull. I tillegg er det relativt dyrt garn, og om en er nybegynner med strikkepinnene er det greit å begynne med noe litt rimeligere i tilfelle en mislykkes Og selv om en bruker lanolingarn, så må en jo behandle de buksene etter litt bruk og vask også, så jeg ser ikke helt den store jobben med å gjøre det før første gangs bruk også jeg da
Gjest Skrevet 29. november 2007 #7 Skrevet 29. november 2007 Jeg har brukt lanolingarnet til nøstebarn, rett og slett fordi jeg kjøpte meg en ullbukse-pakke der. Neste gang jeg trenger å strikke ullbukser kommer jeg nok til å kjøpe vanlig ullgarn for å få litt fancye farger på det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå