Gå til innhold

Endelig kom lillegutt - 11 dager over termin! :)

Anbefalte innlegg

52 cm og 3675 g (ble estimert til 3500 til termin, så da tok de nok litt i)! Jeg fikk modningsakupunktur på sykehuset dagen før - det var veldig behagelig og avslappende! Neste dag ville de prøve å sette meg i gang vha kateter med ballong i livmorhalsen. Det mest ubehagelige var det kalde spekelet :s Fikk umiddelbart menssmerter etter dette. Ble først nå informert om at jeg måtte være der til observasjon :( Det så jeg mørkt på, så jeg fikk lov til å dra hjem for å slappe av litt og komme inn igjen om kvelden.

Hjemme spiste jeg, sov et par timer, spiste middag og dusjet før vi dro tilbake. Hele tiden med menssmerter med ca 5 min mellomrom og som varte ca 30 sek.

På sykehuset var det inn på innkomstbadet for ctg og sjekking av kateter. Lillegutt fikk hikke, og jeg måtte ligge ekstra lenge før de fikk sjekket den reelle hvilepulsen hans. Nå begynte det å gjøre vondt, og det begynte å gå opp for alle at jeg faktisk var godt i gang - så fikk de fjernet kateteret, og jeg hadde 6,5 i åpning!

Jeg fikk frem at jeg ønsket å bade, og mens jeg fikk rom på føden og installerte meg der tappet de i karet. Da kom riene så ofte at jeg rakk ikke å gå over gangen til badet uten stopp. Det var godt med den første lindringen i vannet, og jeg klarnet litt i hodet, men begynte fort å engste meg for ikke å komme meg tilbake på rommet. Dermed var det opp igjen, og opp i senga - jeg følte meg relativt svak i bena under hver ri. Lå på siden først, hvor jeg fikk slappet godt av, og etter kort tid begynte pressriene. Først da gikk vannet - splosj rett på jordmor :) Så begynte jordmor å bli engstelig, og jeg måtte over på rygg for at hun skulle få satt en sånn måler på lillegutts hode, tømme urinblæra med kateter for bedre plass og et kjapt klipp (det var virkelig ikke vondt, sved ørlitt - kateteret var faktisk mer ubehagelig!) Plutselig var det ørten personer inne på rommet, og de holdt vakumet klar, og informerte meg om at det var mulig de måtte løpe ut med babyen rett etterpå - veldig betryggende at hun informerte meg klart og tydelig underveis! Men med de siste kraftanstrengelser og en heiagjeng uten like (det hjalp faktisk!) fikk vi ut lillegutt i siste liten, og plask opp på magen :) Så fin!!! Jeg prøvde så vidt med lystgass, men fikk det ikke til siden riene kom så tett - jeg hadde visstnok tvillingrier, det kom to på rad hver gang. Veldig slitsomt, men sikkert dønn effektivt. På rygg fikk jeg beskjed om å bruke oksygenmaska pga lillegutts hjertelyd, vha mannen gikk det veldig bra! Han var helt super under hele fødselen!!!

Det gikk ikke lang tid, jeg lå på innkomst ca 8-halv 9, og 10 på 12 var han ute! Og dette er førstemann :)

Lykke til alle dere andre!

(ps var til stripping 6 dager før, uten at det hjalp)

Fortsetter under...

Hvor var det du fødte hen?

Jeg var på overtidskontroll i går, og fikk beskjed om at jeg var helt umoden enda, ble strippet, men har ikke merket noe til det.

Så jeg blir lagt inn på fredag og skal igjennom det med ballong første dagen og deretter stikkpiller de neste to.

Det blir på Lillehammer.

Lurer på om man kan få modningsakupunktur samme dag som ballongen settes dersom man ber om det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...