Gå til innhold

Skal barnehagen være et sted for "happenings"?

Anbefalte innlegg

Vet at mange foreldre ønsker seg arrangemang som lucia, nissefest, julebord, gårdsbesøk, bamsefest, karneval, sommerfest, trollfest osv i barnehagen. Mener dere at barnhagen er stedet for slike happenings, eller skal de konsentrere seg om det pedagogiske innholdet?

Fortsetter under...

Det synes jeg absolutt, og slike happeninger er også en del av det pedagogiske opplegget. Det handler om tradisjoner og kultur og er en stor del av det barnehagen skal tilby. Mange kan kanskje være klarere på hva det faglige innholdet er, og jeg har vært med på mange "raske sammen i en fei" tilstellniger, det er bedre enn ingenting men ikke ideelt.

Må si meg helt enig. Det er klart barnehagen er arena for disse happenigene. De bidrar til økt kulturforståelse og er en del av det pedagogiske opplegget. Rameplanen sier mye om innholdet i barnehagen og der oppfordres det til å involvere barna i slike ting.

Må si jeg heller litt begge veier. Barnehagen er en kulturformidlerarena og ting som feks lucia er en del av vår kulturarv og kan med fordel markeres i barnehagen. Men dersom det bli "happenings" for "happeningens" skyld og ikke som en del av et pedagogisk opplegg synes vi like godt kan la være.

Det kommer også ann på hvilken alder man jobber med. For de aller yngste er det mye viktigere at hverdagen er oversiktlig, trygg og med voksne som har tid til god omsorg, enn en halvhjertet nissefest og voksne som er drit strssa fordi tiden ikke rekker til.

Så jeg vil vel si at jeg er for gjennomtenkte aldersadekvate arangement som del av et pedagogisk opplegg og som ikke går på bekostning av barnas behov.

Jeg har masse gode minner fra luciafeiring og karneval i barnehagen! Og hvor skal barna ellers få oppleve sånnt? Blir liksom ikke det samme å gå lucia sammen med mamma og pappa hjemme... Og jeg vil gjerne at mine barn skal få oppleve hva f.eks lucia dreier seg om!!

Men er også enig i at for de minste trenger det ikke være FOR mange happenings, turer, osv. De forstår ikke mye av det, og har godt av forutsigbare dager. Men litt er jo fint :)

Annonse

Barn trenger trygghet, omsorg, struktur, oversikt og stabilitet i hverdagen. Enig.

Men de tregner også noe som bryter hverdagen og som gir farge til livet. Tror dere at vi ble voksne før vi hadde behov for noe mer enn den vanlige hverdagen? Mennesket uansett alder trenger litt fest og moro i hverdagen. Men det betyr jo ikke at man må overdrive. Alle fester kan planlegges slik at de ligger innenfor de ulike aldresgruppenes behov for hvile, omsorg, mat og søvn. Det kalles god planlegging og det kommer med rutine.

Jeg glemte å si at selv om jeg er for fester, turer og moro som barna kan ha glede av og som farger livet og barndommen, så er jeg mot de barnehagene som overdriver og feirer ting i forkant.

Eks: 17 Mai feiring før dagen. 17 Mai er en merkedag i Norge og det holder at den feires den dagen den er.

Halloween er tradisjonelt noe som feires hjemme på kvelden og det synes jeg man skal begrense den til.

Dobbeltfeiringer er en uting! Hvis man skal gi barna variasjon og inspirasjon kan barnehagene heller finne på sine egne kreative "happenings" og ikke tygge drøv. Krativitet er nevnt spesielt i rammeplanen og det burde barnehagene forholde seg til på en mer moderne og nytenkende måte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...