Gå til innhold

Om mellomnavn fra en svenskes blogg...

Anbefalte innlegg

Bara Elisabet.

När jag gick i småskolan, så var det inte bara detta att jag hade lockigt hår som irriterade mig våldsamt, nej, där fanns ännu ett elände: jag hade bara ett enda namn: Elisabet.

Vilken fattigdom!

Så enbarmligt fantasilöst av mina föräldrar!

Alltså blev jag nästan som besatt av detta med namn och jag kunde praktiskt alla mina klasskamraters namn-ramsor.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/11016908-om-mellomnavn-fra-en-svenskes-blogg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svært mange har mellomnavn her også. Etter hva jeg vet har det vært en lang tradisjon for mellomnavn i dette landet. Ser ihvertfall i gamle kirkebøker at langt de fleste hadde flere fornavn. Noen som vet når og hvorfor mellomnavn forsvant hos en del? Det virker uansett som om mellomnanv er godt på vei tilbake her også, og snart vil barna deres uten mellomnavn savne dette:) Eller hva tror dere?

Navnemoten følger annen mote. Da møbler var snirklete med masse ornamenter, var navnene det også. Så ble det moderne med glatte flater, enkle, praktiske klær og enkle navn. Nå er barokk og kruseduller, blonder og rysjer tilbake og navnene blir lengre og flere.

Annonse

Ja, og det er ikke alltid det enkle er best. Jeg handler heller på ica enn rema-1000 for å si det sånn. Amerikanere ser gjerne til europa for å være i forkant av navnetrender, men det er nok heller land som England og Sverige, enn Norge som er idolet. Vi bør selvsagt holde våre tradisjoner her, men er det ikke egentlig det å ha flere fornavn som er en tradisjon, og perioden med ett fornavn en motebølge? Eller?

Å ha flere fornavn var vel vanlig i "finere" kretser tidligere, for å vise avstamning og slikt, nå tar arbeiderklassen etter. Om det er bra eller dårlig veit ikke jeg, det er vel smak og behag.

Hilsen anonym som kommer til å gi sitt barn "bare" et navn.

Jeg bor i sverige og er gift med en svensk mann med tre navn + etternavn. Han har alltid syntes det er irriterende med tre navn.....

Derfor fikk vår sönn bare ett navn; Leon. Vår neste skal også bare få ett. Kan godt si det var ett sett med svigerforeldre som ble lange i maska....hehe

Forstår liksom kke poenget med å ha flere..man bruker bare ett allikevel!!!

Flere navn har da vel aldri vært uvanlig i Norge. Jeg har selv oldeforeldre som hadde tre fornavn. Vært tradisjon med oppkalling i generasjoner. Har selv to fornavn. Skjønner ikke disse motforestillingene mot mer enn et navn egentlig. Har det noe å si om man bare bruker ett eller to av dem - er det ikke hyggelig å følge en tradisjon og kalle opp etter mor og bestemor f.eks.?

Flere navn er mer vanlig i Sverige enn i Norge. I gamle dager i Norge, var det nok flere med mange fornavn, men det var helst overklassefolk.

I Norge har tradisjonen hos vanlige folk stort sett vært å gi et fornavn, evnt to som passer godt sammen.

To og tre lange navn - type navneregler - har aldri vært noen tradisjon hos vanlige folk i Norge.

Personlig synes jeg det holder lenge med et fornavn.

Og som en liten tilleggsopplysning så er kalles ikke fornavn for mellomnavn. Mellomnavn er hvis man har to (eller flere) etternavn - da er det det siste som er etternavn, det første er mellomnavn. Har man flere en ett fornavn, heter det rett og slett bare fornavn. Evnt første og andre fornavn.

Du har rett i at det heter fornavn og ikke mellomnavn. Ellers er flere navn mer vanlig i mange (kanskje de fleste?) vestlige land enn i Norge, og ikke bare i Sverige. Det har vært/er en tradisjon med flere fornavn i Norge, og ikke bare blant overklassefolk. Se i gamle kirkebøker, det finnes knapt navn uten doble fornavn når en sef flere hundre år bakover.

Annonse

Tror jeg kommer mye an på hvor du holder til i landet, kirkebøkene her er digitalisert og ligger på nettet, kikka på dem i går og det er virkelig praktisk talt ikke et menneske der med flere fornavn, enkelte har nok et mellomnavn i form av "Olavsdotter eller Toressønn e.l." men...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...