Gå til innhold

Hvordan og når slutte å gi julegave til venner som sklir bort?

Anbefalte innlegg

Har ei venninne som jeg etterhvert har hatt mindre og mindre kontakt med. Hun ringer så og si aldri. Det vil si at de siste 5-6 årene har hun faktisk ikke ringt. Og de gangene jeg har ringt så er det ikke alltid hun har hatt tid til å prate (forstår jo at man ikke alltid har det da i en travel hverdag med små unger, men hun kan jo godt ringe tilbake sjøl når det passer bedre for henne da).

Mail sender hun ikke. Og på msn står hun alltid som borte eller opptatt. De gangene hun ikke har gjort det og jeg har sendt melding til henne har hun ikke svart med satt statusen sn til borte eller opptatt med det samme hun har fått meldinga (ike ofte jeg kontakter henne altså, sånn en gang i mnd jeg prøvde til å begynne med. Nå er det vel 3-4 mnd siden sist. Så det er ikke det at jeg maser på henne heller). sjøl tar hun ikke initiativ til prat på msn.

så det har liksom blitt mindre og mindre kontakt i det siste. Og så føler jeg at de siste 7-8 årene så har det liksom vært opp til meg. Bortsett fra når det kommertil julegaver. For der er hun veldig snar. Pakkene derfra er kommet alt. Jeg derimot er av typen som ikke får det i posten før i siste liten da. Har jo tenkt på at det kanskje er på tide å avslutte julegavene den veien siden kontakten er så liten nå. Ungene får gaver fra noen de knapt vet hvem er. Tror faktisk ikke hun har sett min minste.

Når er det på tide å avslutte å gi julegaver til venner? Og hvordan gjør man det? Bare slutter å gi selv om det kommer noe derifra? Eller tar dere det opp med dem på en forsiktig måte og sier pent at dere har bestemt dere for å kutte litt på pakkefronten? (i så fall må det bli til neste jul her)

Syns nemlig det blir så masse pakkestyr. Er jo et pengeforbruk uten videre her. Søsknene våre får partnere og unger så det blir mer pakker der. Vi får fadderbarn. Ungene blir større og vil gi til sine venner etc. Så det blir bare mer og meer gaver. Da tenker jeg at det er naturlig å kutte litt på enkelte områder. At man slutter å gi til dem man så og si ikke har kontakt med ellers.

Fortsetter under...

Skal si du er utholdende! Jeg hadde gitt opp denne venninna for lengst! Hadde nok sendt gaver i år siden du allerede har fått fra henne, men så gitt beskjed om at de ikke vil bli prioritert på gavelisten lenger...

Heldigvis avtaler vi i min vennegjeng hvert år om vi skal kjøpe eller ikke.

Ja, jeg har jo litt på følelsen at hun bare har oss på "vennelista" (om man kan si det sånn) for julegavene sin del. For det er jo faktisk bare når det kommer til julegaver at hun tar initiativ. Og jeg føler det litt dumt å ikke gi når vi får, om dere skjønner.

At hun sender så tidlig gir meg jo også en følelse av at hun skal forsikre seg om at det kommer noe i retur.

Kanksje måten å gjøre det på et annet år er å sende ut julekort litt tidlig så hun får et lite hint om at i år kommer det bare kort og ikke pakker.

Jeg avtalte tidlig i 20 årene at vi ikke gir julegaver mellom venner. Blir dyrt nok å kjøpe til familien og etterhvert flere fadderbarn. Familien min og til mine søsken har eksplodert med barn de siste årene så det blir mer enn nok å gi.

Gjest supersnupp

Javel så har dere fått gave i år men det betyr ikke at du må gi henne noe tilbake, når du gang på gang har prøvd å holde kontakten med henne uten å fått respons.......kanskje hun skjønner hintet når det er en pakke mindre under treet i år, kanskje hun skjønner at hun i 2007 mistet en god venninne da..:)

...heheheh...eksplodert med barn, bra uttrykk.

Vi var 10 barndomsvenninner som har vært mer eller mindre sammensveiset de siste 25 årene. Vi bestemte oss tidlig for å heller finne på noe sammen i jula, for da slapp vi å styre å kjøpe gaver til hverandre. Vanskelig var det også, og dyrt. Det gjør vi den dag i dag, og det er kjempekoselig. Kanskje du kan foreslå noe sånt, at dere kutter litt ned på gavene, kan vi ikke heller finne på noe koselig sammen i romjulen?

I dagens samfunn er jo faktisk tid den mest dyrebare gaven man kan gi hverandre har jeg inntrykk av....

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...