Tinna*med nytt barn i juli!* Skrevet 27. november 2007 #1 Del Skrevet 27. november 2007 Hei dere-En stund siden jeg har vært her nå....Mannen har gjennomgått antibiotikakur for å bedre sædkvaliteten og nå ligger den akkurat rett under det som er grensen på normale referanser. Iflg legen er dette godt nok - men jeg vet ikke om jeg skal slå meg til ro med det. Dere her inne har jo menn som har gjort prøven. Hva er deres verdier? Ligger de innenfor normalen? Hvis de ligger under - hva er legens vurdering? Håper dere kan hjelpe. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/11015543-hva-er-bra-s%C3%A6dpr%C3%B8ve/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
M m/baby i magen Skrevet 27. november 2007 #2 Del Skrevet 27. november 2007 Hei, Min mann fikk svar på prøven om at den lå goft under normalen, stod en liten setning bak om at spontan graviditet ikke var umulig... Men vi skal ha en kombinasjon av IVF og ICSI på grunn av dette. Lykke til !! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/11015543-hva-er-bra-s%C3%A6dpr%C3%B8ve/#findComment-11015568 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tinna*med nytt barn i juli!* Skrevet 27. november 2007 Forfatter #3 Del Skrevet 27. november 2007 Takk for svar - Ja, vi håper selvsagt å klare dette selv nå da. Har vært igjennom 4 forsøk (med ubrukbar sæd!) og vet ikke om jeg klarer flere...Det har vært noen opp og nedturer. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/11015543-hva-er-bra-s%C3%A6dpr%C3%B8ve/#findComment-11015850 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tromsøjenta Skrevet 27. november 2007 #4 Del Skrevet 27. november 2007 Heia Tinna. Jeg kan ikke svare på spørsmålet ditt, dessverre. Jeg husker deg fra tidligere. Tror vi er i ca samme situasjon. Vi har hatt tre runder med kontrollert stimulering og tre IVF/ICSI-forsøk der sædkvaliteten har vært "litt nedsatt", men ikke så mye at det skulle ha noe å si, i følge legene her... Alle gangene hadde jeg mange egg. De som ble befruktet stoppet opp i utviklingen. Vi har nå vært hos dr. Purvis. Han mente at sædkvaliteten var veldig dårlig. I tillegg fant han tegn til infeksjon og en tett sædleder. Mannen har etter det begynt med flere medisiner, bl.a. antibiotika. Vi venter fortsatt på svar om han har sædantistoffer. Jeg føler også at alle forsøkene har vært bortkastet. Legene har bare trukket på skuldrene og sagt at de ikke vet hvorfor. Hvis jeg kunne skrudd tiden tilbake ville jeg brukt lenger tid og mer penger på å finne ut HVORFOR før vi startet karusellen. Men det er jo veldig lett å være etterpåklok. Vi håper også på å bli gravide på egen hånd, men jeg vet ikke om det er realistisk. Lykke til! Håper antibiotika-kuren gjør underverker!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/11015543-hva-er-bra-s%C3%A6dpr%C3%B8ve/#findComment-11018210 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tinna*med nytt barn i juli!* Skrevet 28. november 2007 Forfatter #5 Del Skrevet 28. november 2007 Hei igjen Trromsøjenta. Husker deg også! Vi har også vært hos Dr. Purvis og han sier at prøven til min mann er ok. Ikke optimal, men ok. ..... Rett under det som er normale referanser. Ene sædleder er også tett, men det gjorde ikke noe sa han. Han sa t.o.m lykke til og send bilde i posten! Jeg håper han ikke sa dette bare for å berolige oss? Nå lurer jeg på hvilke verdier dere har på prøven? Min mann har nå(prøve 2). 21% som svømmer fort (bør være over 25), 10 % med normalt utseende (bør være 20?), 37% som beveger seg (bør være over 50), 73% som lever (bør være over 80)....Så husker jeg ikke mer. Sitter på jobb og resultatet er hjemme. Dette er de referanser som er viktigst ihvertfall. Hadde vært fint å få vite deres referanser. Håper han ikke sier forskjellig fra person til person! Håper å høre fra deg igjen........ Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/11015543-hva-er-bra-s%C3%A6dpr%C3%B8ve/#findComment-11025603 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tromsøjenta Skrevet 2. desember 2007 #6 Del Skrevet 2. desember 2007 Sorry at jeg er treg! Har ikke vært her inne på noen dager... Vi fikk prøveresultatene skriftlig på torsdag. Det var nedslående:-( Andel som beveger seg var 11%, andel som svømmer fort 1%, normalt utseende 6% og andel levende 59%. Så din manns prøve var nok en del bedre. Videre står det at det er usannsynlig at befruktning vil finne sted ved samleie. Det var ikke tegn til aktiv infeksjon eller sperm antistoff. Og så sto det noe som jeg stusser veldig på: "Spermiekvaliteten har ikke forandret fra sist, som kan indikere resistens til behandling pga permanent skade eller at annen behandling kan forsøkes." Mannen min har bare tatt en prøve hos dr. Purvis og det var før han startet med behandling... Lurer på om han kan se ut fra den prøven at behandling ikke vil virke? Eller om han har trodd at den var tatt etter behandling? Prøvde å ringe på fredag, men var for sent ute. Prøver på nytt i morgen. På UL så Purvis tegn til infeksjon. Det må jo da ha vært en gammel infeksjon... Det står i brevet vi fikk at vi bør henvises til prøverør privat. Vi har jo vært gjennom tre forsøk uten å lykkes, så jeg lurer på hva som kan gjøres for at vi skal klare å bli gravid... Jeg ser egentlig ikke hensikten hvis det ikke er noe nytt å prøve i forhold til forsøk. Hvordan var verdiene på din manns prøve 1? Ble de bedre etter behandling? Gikk det lang tid fra prøve 1 til prøve 2? Klem fra Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/11015543-hva-er-bra-s%C3%A6dpr%C3%B8ve/#findComment-11065561 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tinna*med nytt barn i juli!* Skrevet 3. desember 2007 Forfatter #7 Del Skrevet 3. desember 2007 Hei igjen! Gjør ikke noe om du er treg. Vi har vært borte i 4 dager:-) Takk for svar. Hadde dere gitt kopi av forrige prøvet til Purvis? Det kan være den han sammenlignet med kanskje? Det er jo helt utrolig at IVFsekjsonene bruker slik destruktiv sæd i forsøkene sine. Ser de ikke selv at dette ikke vil fungere? Min mann hadde 0 % progressive spermier før behandling. Etter antibiotika ble den 17 % og etter Pergotime 22%. Så det ble bedre....Dere bør vel få antibiotika for infeksjonen? Håper du får svar i dag. Jeg har pratet mye med Inger:-) Etter Antibiotika for infeksjon gikk det 2 uker før han avla ny prøve. Deretter fikk han Pergotime 1 mnd - og så ny prøve. Det er der vi er nå. Har mannen din hatt noen infeksjon eller skade tidligere? Vi fikk også beskjed om at han måtte ha hyppige utløsninger (gjerne 5 i uken) for å sprenge opp den blokkeringen som er der. Det blir litt masete, men hva gjør man ikke. Håper det blir bedre etter behandling da! Gi lyd i fra deg igjen da, når du vet noe mer! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/11015543-hva-er-bra-s%C3%A6dpr%C3%B8ve/#findComment-136200375 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisa78 Skrevet 3. desember 2007 #8 Del Skrevet 3. desember 2007 Min mann fikk desse resultatene etter første møtet med Purvis: 85 % levende, 19 % som beveger seg, 6 % som svømmer raskt og kun 1 % som ser normale ut. Antallet var ganske lavt, 38,9 mill/ejak, og i tillegg han 6 mill. betennelsesceller per ml. Her håper vi så godt vi kan at antibiotika og Pergotime vil gjøre susen, vi må vel klare å få til god nok kvalitet til at vi skal klare det ved hjelp av assistert befrukting. Tanken på å gå gjennom flere ivf-runder uten å lykkes er helt grusom. Men inntil videre er det bare å smørre seg med tolmodighet får vår et, prøven etter endt Pergokur og antibiotikakur skal ikke taes før i midten av januar. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/11015543-hva-er-bra-s%C3%A6dpr%C3%B8ve/#findComment-136201350 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tromsøjenta Skrevet 4. desember 2007 #9 Del Skrevet 4. desember 2007 Heia! Det eneste Purvis har fått vite om tidligere prøver, er at vi har fått beskjed om at kvaliteten har vært litt nedsatt. Jeg skjønner uansett ikke hvordan han kan si at den er resistent mot behandling når mannen ikke har tatt noen prøver etter at behandlingen startet. Jeg ringte i går. Ble satt på en liste og så skulle Purvis ringe tilbake. Håper han gjør det i dag (helst før jeg skal på jobb...). Så vi venter fortsatt i spenning. Mannen min har hatt ubehag i en testikkel i mange år. Har vært hos lege flere ganger. For 10-11 år siden fikk han en antibiotikakur pga mulig betennelse i en bitestikkel. Var bra i et par år før det kom tilbake. Klarte til slutt å få fastlegen til å henvise ham videre. I fjor sommer var han hos urolog som ikke fant noe galt. Etter at jeg presset på fikk han en ny antibiotikakur fra IVF på UNN, i kombinasjon med Diclofenac (=Voltaren, ikke mitt forslag). I følge Purvis var det ikke noen god ide med Diclofenac og han hadde fått feil type antibiotika (noe med at det kun er tre typer som går inn i prostata). ARRRRRRGGGG!!!!!!! Hos Purvis fikk mannen resept på tre forskjellige medisiner. Antibiotika, Pergotime og Pregnyl (intramuskulære sprøyter 2 ganger i uka i 2 uker). Begynte med antibiotika og Pregnyl først og med Pergo etter ei uke. Til helga er det fire uker siden han startet behandling. Vi fikk også beskjed om hyppige utløsninger i begynnelsen, men at det etterhvert bør gå tre dager mellom ved EL. Hvor har dere vært gjennom IVF? Hvem er Inger? Jobber hun på Purvis' sædlabratorium? Så bra at din manns kvalitet ble bedre etter behandling! Progressive spermier, er det de som svømmer fort? Jeg kommer tilbake når jeg har hørt fra Purvis. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/11015543-hva-er-bra-s%C3%A6dpr%C3%B8ve/#findComment-136207770 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tinna*med nytt barn i juli!* Skrevet 4. desember 2007 Forfatter #10 Del Skrevet 4. desember 2007 Hei igjen! Inger er hun som jobber på laboratoriet - hun kan en del. Det er hun som analyserer prøvene der. Viste ikke at man kunne sette seg på liste for å prate med Purvis? Foreslo de det selv eller spurte du? Raskt Progressive er de som svømmer fort....De må visst være til for å oppnå graviditet normalt og ved IVF. Vi har vært igjennom forsøk ved Ullevål og Nordica klinikken i Danmark. (hos Lindenberg, han av alle burde sett at sædprøven ikke var ok! Han er kjent som en av de beste......). Håper å høre fra deg igjen da! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/11015543-hva-er-bra-s%C3%A6dpr%C3%B8ve/#findComment-136208317 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tinna*med nytt barn i juli!* Skrevet 4. desember 2007 Forfatter #11 Del Skrevet 4. desember 2007 Ja- du er også i samme båt ser jeg:-) Kan det hende at dere etter behandling får såpass bra kvalitet at dere klarer dette selv, eller hva har Purvis sagt her.? Hvorfor må dere vente til januar for å starte opp, fikk dere ikke time før? Lykke til ihvertfall! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/11015543-hva-er-bra-s%C3%A6dpr%C3%B8ve/#findComment-136208362 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisa78 Skrevet 4. desember 2007 #12 Del Skrevet 4. desember 2007 Hei igjen! Jeg forklarte meg visst litt uklart. Det jeg mente var at sædprøve nummer 2 skal taes i januar, da er mannen ferdig med første behandlingsrunde. For tiden har jeg overbevist meg selv om at den dårlig sædkvaliteten kommer til å føre til at vi ikke får det til ved hjelp av assistert befruktning heller. Jeg leser meg redd regel rett, føler at mange av de som ikke har fått det til her inne har nettopp dårlig sædkvalitet-problematikken. Hadde utseende til sædcellene vært bedre, så hadde jeg nok slappet mer av, men siden prøven hos det lokale sykehuset viste 0% normale og Purvis-prøven viste 1%, så tenker jeg at her er det bare "merkelige småkryp" som ikke kan brukes til noe som helst. Å være utolmodig og pessimist er ikke så greit i denne prosessen ;-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/11015543-hva-er-bra-s%C3%A6dpr%C3%B8ve/#findComment-136210897 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleVakreAnna Skrevet 4. desember 2007 #13 Del Skrevet 4. desember 2007 Hei tromsøjenta! Jeg blander meg litt inn i tråden deres, håper det går bra. Det høres nesten ut som dere har fått et standardsvar på prøven til mannen min, vi har nemlig fått ordrett det samme! For å ta hele historien da... Mannen min leverte 2 prøver på Riksen. Vi fikk først beskjed om at de var lett redusert, men ikke så ille at det ikke var håp, og vi kunne evt. prøve AIH. Dette var det hun på labratoriet som sa. På samtale med lege på Riksen var den nye beskjeden at kun icsi muuuligens kunne hjelpe oss... Så tok han ny prøve hos Purvis, og var til undersøkelse der. Svar på sædprøven var at den var betydelig redusert, og usansynlig at befruktning ville finne sted. På UL fant Purvis flere åreknuter i pungen, og henviste til operasjon for å få vekk disse (når blod samler seg går temperaturen opp!). Men før operasjonen skulle mannen min prøve pergo. Han tok ny prøve etter kuren, og fikk da det samme svaret som dere fikk, altså at kvaliteten ikke hadde forandra seg osv. Så ble det operasjon, i november, og lykkelige var vi som trudde den skulle hjelpe. Purvis mente til og med vi kan få barn på egenhånd hvis operasjonen er vellykket. Men det kan ta 1/2-1 år før man ser bedring etter inngrepet. På Riksen derimot lo de av oss da vi fortalte om operasjonen, og sa at sjansene var større for at vi kunne vinne i Lotto. -er det noe som heter de lærde strides??? Jeg ble så dritlei alle de ulike beskjedene og alt rotet, så nå er vi i gang med ivf/icsi på Medicus i Trondheim. Orka ikke mer av Riksen. Er veldig spent på det, og om sædkvaliteten vil endre seg framover. All verdens lykke til til dere også, jeg unner ikke min værste fiende å måtte gjennom denne karusellen her. Håper dere lykkes SNART!!!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/11015543-hva-er-bra-s%C3%A6dpr%C3%B8ve/#findComment-136211706 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tinna*med nytt barn i juli!* Skrevet 5. desember 2007 Forfatter #14 Del Skrevet 5. desember 2007 Hei Anna! Vil bare si at Purvis har jobbet på Riksen men ble veldig "motarbeidet" der. De mente som oftest at mannen sæd var lite å gjøre med. Det er det som er det kjedelige iflg Purvis. Kvinnen går gjennom alle mulige undersøkelser og prøver - mannen avlegger bare en sæd/blodprøve). Det bør forskes mer på mannen mht. feil etc. og behandling for dette. Han har jobbet med dette i 20 år og jeg velger ha full tilitt til han. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/11015543-hva-er-bra-s%C3%A6dpr%C3%B8ve/#findComment-136217706 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tromsøjenta Skrevet 11. desember 2007 #15 Del Skrevet 11. desember 2007 Nå var tråden havnet langt bak, gitt... Men plutselig er den først igjen:-) Da jeg ringte Andrologisk senter forrige mandag sa jeg at vi hadde fått prøvesvar i posten som jeg hadde en del spørsmål til. Det er mye mulig jeg sa at jeg ønsket å snakke med Purvis om det. Det var Kamilla som sa hun skulle sette meg på ei liste så han kunne ringe meg tilbake. Fredag hadde jeg fortsatt ikke hørt noe, så da ringte jeg tilbake. Purvis hadde visstnok fulle lister og vært syk, så derfor tok det så lang tid. Jeg spurte om jeg kanskje kunne snakke med Inger i stedet for. Takk for tipset, Tinna!! Jeg hadde ei liste med spørsmål jeg spurte henne. Hun hadde aldri fått så mange spørsmål før...:~) Det var ikke alt hun kunne svare på, men hun skulle spørre Purvis og ringe tilbake. Det gjorde hun. Det var en misfortåelse med prøvesvarene. Purvis hadde visst nok trodd at prøven var tatt etter behandling... Men det var den jo ikke og det begynte å bli på tide å ta prøven etter behandling. Har snakket med Inger igjen i dag og vi skal ned dit for ny prøve neste onsdag. Det blir uten time hos Purvis denne gangen. Det blir et stort innhogg i julebudsjettet siden det er dyre flybilletter nå rett før jul... Men i den store sammenhengen er pengene ganske ubetydelig. Det blir spennende fram mot de prøvesvarene. Håper de er bedre denne gangen... Hva gjør dere videre nå? Prøver selv en stund? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/11015543-hva-er-bra-s%C3%A6dpr%C3%B8ve/#findComment-136270491 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tromsøjenta Skrevet 11. desember 2007 #16 Del Skrevet 11. desember 2007 Hei LilleVakreAnna:-) Søtt nick du har! Som du kanskje ser lenger opp, så var prøvesvaret en misforståelse... Purvis trodde den var tatt etter behandling. Så da har vi fortsatt et håp om at behandlingen har virket. Purvis fant en åreknute hos mannen min også, ved hjelp av en slags temperaturmåler. Rare, ekle greier... Men han mente at det bare var et bifunn hos ham, som mange har uten å vite det. Det er jo lenge å gå og vente i 1/2-1 år på at det kanskje skal skje noe helt av seg selv. Vi har brukt lang tid på hele prosessen, hatt lang tid mellom forsøkene. Men nå kjenner jeg at jeg begynner å bli stresset. Ting tar alt for lang tid! Til og med de som strevde i flere år for å bli gravid med 1.-mann er nå gravid med nr.2... Masse lykke til til dere også!!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/11015543-hva-er-bra-s%C3%A6dpr%C3%B8ve/#findComment-136270654 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå