Gå til innhold

Trenger hjelp til å velge hunderase :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi begynner nå å bygge nytt hus på småbruket vårt, for å flytte vekk fra oslo (bare brukt det som hytte tidligere)

Også vil jeg ha hund igjen.

Sliter litt med å velge rase egentlig.

*Masse sauer og kuer ute i skauen rundt gjerdene våre vår, sommer og høst (hund uten jaktinnstinkt?)

*Hundene (kjøper to) får eget hundehus ute med tilhørende hundegård og skal i hovedsak leve som utehunder

*Masse grevling og andre rovdyr på tomta, så vi kan ikke ha en liten, pysete rase

*Vi prøver jo på barn, så hundene må kunne sosialiseres

*De skal kunne være selvstendige, og ikke bjeffe for mye

Noen som vet om noen raser som fungerer godt med overnevnte?

Skrevet

å få en rase uten jaktinstinkt kan vel være gasnke vanskelig, men styr i allefall unna de vanlige jaktrasene(fuglehunder, elghunder, terriere, ja og så polarhunder de har et sterkt jaktinstinkt). andre hunderaser må uansett trenes opp/vennes til at de ikke skal jage sauer og kyr.

Hvordan er vinteren der dere bor, med tanke på utehunder og pels så fungerer d vel bedre med en hund med litt pels og ikke en helt korthåret(boxer f.eks).

Alle hunderaser kan vel sosialiseres, men none raser trenger vel mere tid sammen med familien enn å stå i hundegården for å fungere optimalt sammen med familien.

Å ikke stå og bjeffe må også trenes opp.

Har egentlgi ikke none bestemt rase å anbefale, da ingen va de rasene jeg har litt kjennskap til passer til alle kriteriene dine.

Men kanskje du kan se litt på pyreneer(pyreneisk gjeterhund), eller kanskje kaukasisk ovtcharka? Begge disse er dog veldig store hunder.

Som sagt så har jeg ikke nærmere kjennskap til disse rasene, så kanskje de ikke egner seg i d hele tatt ;p

Om du finner en rase du vurderer så ta kontakt med raseklubben og seriøse oppdrettere for å høre mer om rasens egenskaper, de har som regle mer 'nøytral' informasjon enn den gejngse hundeeier(alle vi hundeeiere har vel verdens beste rase?)

Lykke til med valget :)

Skrevet

Takk for at du svarte :)

Vintrene er ikke så harde og kalde, men blir gjerne en del snø.

De vil jo ha hundehus med varme, så sånn sett overlever de jo bra.

Er så vanskelig å skulle velge :(

Får vel kikke mer, men takk for innputten :)

Skrevet

Jepp, å velge er vanskelig :)

Hunden vi har nå er bare 2,5år og jeg har allerede ett utvalg på 10-12 raser jeg har lyst på neste gang ;p

Skrevet

Mastiff... der er det mange ulike å velge mellom ( bull mastiff, engelsk mastiff, napolitansk mastiff osv) vi har ett vennepar som bor på en gård. De har 5 napolitanske mastiffer og 2 barn (3 og 5 år) hundene lever som utehunder og er store bedalglige dyr som ikke gjør så mye utav seg.

Personlig er jeg forelsket i Staffordshire Bull Terrier. Gå inn på profilen min så ser du bilde av hannhunden vår. Vi driver smått med oppdrett og har også ei tispe.

Det er fantastiske hunder.... men de må være inne for å trives. Vi har ei jente på 20 mnd og hun og Tyson (hannhunden) er bestevenner. De leker sammen dagen lang.

Skrevet

Det finnes også flere 'rasevelgere' liggende ute på nettet. Ikke akkurat noe amn baserer bestemmelsen sin på, men 'arti læll'. Kan jo hende det dukker opp en rase du finner interessant.

Ligger en bl.a inne på www.canis.no

Skrevet

Hva med berner sennen? Trivelige gårds- og familiehunder uten særlig sansen for jakt. Masse varm pels har de også.

Skrevet

ja kan absolutt anbefale berner sennen!!!! Utrolig flott hund som er mellomstor (hannene blir mellom 55 -65 kg) og som har et fantastisk gemytt!!

Vi har en som hverken bjeffer (noe vi har plukket av alle hunder som vi har hatt i det øyeblikket vi fikk dem.... kun varsling når noe er galt.. ) han er fantasisk snill med vår lillemann og andre barn. Vi er medlemmer av klubben her vi bor og nesten alle andre som har berner har også små barn...

Han står ute mye, akkurat nå ligger han nedsnødd ute i gården sin og koser seg (joda han har hus!! men liker det rett og slett). Han jakter ikke, er lettlært og selv om han har lang pels og mye pels er det ikke mye stell. Et bad når det trengs og en omgang med børsten en gang i uka. Nå på vintern blir det gjerne sjeldnere fordi snøen gjør jobben... :) Hannene røyter mindre enn hunnene, men gjerne over litt lengre tid. De sikler ikke, noe som er typisk for store hunderaser.

Og er utrolig kosen!!!!!! Å få sitte ved bena til meg eller mannen min og bli kost og klappet på er utrolig digg!! :)

Ok, nå driver jeg jo voldsom reklame her mot bare en hundesort, men vi er så fornøyde... Har lyst på en til, men har ikke råd akkurat nå. De koster mellom 9 og 10 tusen, alt avhengig av oppdretter...

Om du vil sjekke mer gå inn på www.berner-sennen.no og se der.. :)

Lykke til med hus og barn og voffe... (er oppfylt her da, vovve, volvo og "villa")

Skrevet

Berner sennen (usikker på om det er skrevet riktig)

Howawarth (igjen usikker på skrivemåten..)

Sånn svär svart bamse:)

Tollere (retrivere)

Skrevet

Både hovawart og tollere er jo i utgangspunktet krevende raser(de trenger mye fysisk og mental trening, typiske brukshundraser), så d spørs kanskje hvor mye tid man har tenkt å bruke på sånne ting. Men man finner finner sikkert individer i rasene der også som ikke krever så mye. Fine hunder er det i alle fall, Hovawart er høyt oppe på listen over rasen jeg skal ha neste gang ;p

Skrevet

collie(lassiehund) er kjempe fine gårdshunder. og veldig fine å se på. er også veldig barnevennlige og lett lærte:) fikk min da jeg var 11 og jeg dresserte henne selv.

berner sennen er visst også fine familie hunder:)

schæfere er også snille,barnevennlige,lettlærte hunder:) de langhårete er også veldig fine,og veldig rimelig i pris,men man kan dessverre ikke ha de på utstilling.

en lite pysete,men god familiehund kan man finne i rottweileren også. har selv ei tispe her, og hun er utrolig flink med småbarn.

for å få bikkja sauerein må den trenes til det,uansett rase. mange bruker strømbånd til akkurat den affæren(noe som jeg anser som dyreplaging enkli) men hos noen hunder er det eneste løsningen.er bikkja vant til å stå ute fra den er liten av, bjeffer de ikke så veldig mye når de står ute, er du uheldig å får en som bjeffer samma f, har dyrebutikken halsbånd som spruter litt sitron vann i ansiktet på den så den slutter fort med det.

du kan også gå inn på norsk kennelklubb sine sider å se der hva som anbefales. www.nkk.no.

Skrevet

Det er mange flotte hunderaser der ute som egner seg til det HI beskriver. Berner Sennen er jo allerede nevnt. Andre Sennen-hunder er også flotte. Den første hunden familien min fikk etter at jeg ble født var en Grosse Swaitze Sennen (litt usikker på skrivemåten), hvilket er en korthåret Berner Sennen. Kjempepen, snill, familiekjær hund. Går også under navnet sveitisk gjeterhund. Hva med en St. Bernard? De elsker å være ute på vinteren, de er familiekjære og hvis man er nøye med å plukke dem ut, vil ikke siklingen være så betydelig.

En annen fin rase er Golden Retriver.

Men hva med å tenke på en blandingshund? Det blir nesten alltid en flott hund når det er blanding. Jeg hadde en hund som var blanding av Golden Retriver og Rotwheiler. Familiekjær, god pels, godt lynne, noe vaktinnstinkt (men det er vel bare bra?). Hun var sikker ift sau og andre dyr, jaget dem ikke. Hun elsket å bade og børstes, hvilket gjorde stellet veldig mye enklere.

De hunderasene du/dere bør styre unna er Border Collie og andre lignende raser. De er flotte hvis man har tid og mulighet til å trene dem, men de er ofte veldig nervøse og egner seg ikke sammen med barn. Ei heller når det er sauer og andre dyr rundt småbruket deres.

Mitt råd er at dere tenker dere NØYE om før dere bestemmer dere for hva slags hund dere skal ha. Ikke ta det første og beste dere finner. Det finnes også metoder for å finne ut hvilket lynne valpen(e) vil få når de blir større - legg de på ryggen og hold dem på magen/brystet. Hvis de kjemper kraftig i mot vil dette bli en hund som kan være svært så vanskelig å få "kustus" på. Hvis den derimot ikke kjemper imot, vil det bli en hund som mest sannsynlig vet hvor i flokken den hører hjemme.

Skrevet

En toller som skal bo ute hele året??? nei det tviler jeg sterkt på at passer. Har selv en toller, og det er MYE jaktinnstink i disse rasene. De er som skrevet under her ganske krevende og trenger en del mental stimulans for å fungere optimalt.

Ville heller anbefalt Berner sennen eller sankt bernhard feks...

Gjest VerdensHeldigsteMamma
Skrevet

Samojed

Pyreneer

Newfoundlander

Berner sennen

Mastiff

Var de rasene jeg tenkte på..... Holder en liten knapp på samojeden=)

Sjekk ut www.canis.no, der kan du klikke deg inn til sider med mer info om alle rasene.Ellers anbefaler jeg deg å låne/kjøpe Norsk Hundeleksikon, der står alt grundig beskrevet.

Lykke til!!

Skrevet

Hva med border collie?

Kjempefine familiehunder... vi har hatt våre løse på gården og det har gått bra.. lette å lære opp og trene... de går i hundegård med hus ute... er sjelden inne i hus... vil anbefale de=)

Skrevet

LEONBERGER!!!Verdens beste hunderase synes jeg.De er kjempe fine familiehunder og passer kjempe fint til dine kriterier.Har selv hatt leonberger og om noen år når vi har bedre tid skal vi ha to nye!!

Sender link til en leonberger side så du kan se dem:

http://www.leonberger.no/

Skrevet

Hva har du tenkt å bruke hunden til? Eller har du tenkt å bare la den stå i luftegården hele dagen?

Jeg spør fordi det vil ha stor innvirkning på hva slags rase du bør velge. I tillegg til at den faktisk har pels til å være ute, lite jaktinstinkt og må være barnevennlig, er det et poeng at du velger en rase som du klarer å stimulere nok.

Det er helt på trynet å f.eks. velge en gjeterhund ala border collie hvis du ikke har tenkt å bruke den som gjeterhund, brukshund, agility eller tilsvarende. Det vil bli som å sette en tiger i bur...

De fleste hunder trives best når de får mental stimulering, og noen raser trenger mer enn andre.

Du bør gå tilbake til rasens opprinnelse for å se hva de faktisk ble avlet fram for. Avl kan dempe instinkter, men aldri fjerne dem. Så selv raser som ikke har blitt brukt til jakt på mange, mange år, vil ha et jaktinstinkt i seg som kan overraske.

Skrevet

Dere har allerede fått mange fine råd, synes jeg. Generelt bør dere tenke over hvor mye tid dere har til hundene, og hva dere skal bruke dem til. Finn aktuelle raser, og undersøk nøyere hva disse rasene opprinnelig ble brukt til. Snakk gjerne med folk som har disse rasene.

Enkelte raser som muligens kunne vært aktuelle, som labrador og border collie, KAN være kjempefine, MEN de krever mye arbeid. Det er få ting som er verre enn en labrador på 40kg utenfor all kontroll, eller en border collie som er superstressa fordi den aldri får brukt hodet sitt, den bare står i en hundegård. Jeg ville ikke satset på en av disse to.

Jeg ville tenkt på golden retriever, berner sennen eller lignende raser. Begge er trygge, sosiale raser som ikke bjeffer så mye.

Schäfer kan være verdt å vurdere, men sjekk gemyttet til foreldrene først. Det kan også være greit å huske at mange er redde for fremmede schäfere, så tenk over hva dere synes om dette. For folk som kommer på besøk, vil det være mindre "skremmende" å bli møtt av to goldener enn to schäfere, for å si det sånn. På den andre siden får de en ekstra vakthundbonus, om dette er ønskelig. ;) Belgisk fårehund kan også være aktuell. Begge disse rasene krever nok noe mer enn golden og berner sennen gjør, men det kan fungere helt utmerket.

Collie synes jeg også kan være en god idé. Noen av dem kan være litt nervøse, sjekk foreldrene. Vorsteh er det mange som har som utehund, og hvis dere ikke ønsker å jakte, kan den likevel brukes som trekkhund, hvis dere skulle ønske det. Hva med Welsh corgi?

Generelt fins det ikke raser uten jaktinstinkt! Du kan ALDRI stole på at hunden ikke jager husdyr.

Dere bør seriøst vurdere å kjøpe en valp av gangen. Å først kjøpe en, oppdra den til å bli en voksen og trygg hund, og kjøpe valp nummer to tidligst 1,5 år senere. Hvis dere velger å kjøpe to valper på en gang, er det viktig at dere er bevisste på at de ikke skal være sammen hele tiden. Dere MÅ trene og oppdra dem separat, og gi dem begge oppmerksomhet separat.

Skrevet

HI sier jo ingen ting om at de ALDRI skal trenes osv. Tvert imot sier HI at hundene trenger å väre lett trente, og det er retrivere. de har fin pels og er barnevennlige. Så med et godt hundehus skulle vel ikke det väre det verste...

Men skal man ha hund som 'er til pynt' er sikkert St. Bernard o.l. riktige raser.

Ellers er elghund å finne på mange gårder, men de brukes vel også i jakt da..

Skrevet

Vi hadde bearded collie, og det er en utrolig snill og god familiehund!! Passer til det meste du skrev over :)

Bearded Collie er altså 'labbetuss' bare i mindre format :)

Skrevet

Jeg anbefaler rottweiler,kjempefin familiehund! har selv en hannhund som er helt utrolig!

Skrevet

Ikke for å være frekk, men hva skal dere med utehunder egentlig? Det der med å ha hunder som (nesten) aldri får være inne har jeg aldri forstått vitsen i...

Skrevet

Hei hei alle sammen.

Først må jeg takke masse for alle flotte svar jeg fikk mens jeg var på jobb :)

Hovedtanken bak hund er at jeg savner å ha hund!

Jeg hadde verdens flotteste blandingstispe da jeg var yngre, men vi måtte desverre gi henne fra os i en alder av 10 år, fordi jeg ble sterkt allergisk. (hadde flere lungebetennelser og bronkitter hvert år)

Hun ble heldigvis gitt bort til noen hun kjente godt og trivdes med, som hadde andre dyr og tok godt vare på henne.

Jeg er helt syk etter hund nå som vi skal bygge. I en liten leilighet i Oslo ville jeg aldri funnet på å ha hund. Det er utrolig viktig for meg at de får vært mye ute, får lange friske turer i skog og mark, og har plass til å boltre seg på.

På småbruket hvor vi nå bygger hus, får de en luftegård på omlag ett mål. Med tilgang til bekk, skog, gress, sandtak og mer.

Hundene kommer ikke til å stå alene ute og bli isolert fra oss fordi vi bor inne.

Det er rett og slett eneste mulige løsningen fordi jeg reagerer med lungebetennelse når hunden er inne.

I utgangspunktet tenker vi en hann, og en hunn som familie, kose og tur venner. det blir nok valper etterhvert, og vi har tenkt å beholde en til av hvert kjønn. Utover dette får vi se hva som skjer, om vi starter smått med oppdrett, eller om de blir satt bort på for.

Jeg tenker også på å åpne en slags utebarnehage med base i hovedhuset som nå står på gården. Vi kommer til å bruke tiden på hunder, turer, opplevelser, dyrke grønnsaker og hele pakka som hører med. Dette er drømmen :) Kunne gi barn en mulighet til en annerledes barnehage, og en spenningsfylt hverdag med stort lærepotensiale.

Såh, da vet dere litt om hva hundene i utgangspunktet er tenkt for.

Skal iallefall kikke nermere på berner sennen og leonberger :)

Tusen takk alle sammen :)

Skrevet

Masse gode råd her! Ett til: Uansett hvilken rase dere velger så les dere godt opp på den før dere får valpen i hus! Store hunder, som for eksempel St. Bernhard, er veldig egenrådige og egner seg dårlig som "første-hund", selv om de er barnevennlige og lette å dressere (noe som er veldig viktig med store hunder!) om det blir gjort riktig.

Dere unngår mange problemer med å være nøye med å velge oppdretter og kull, møte foreldrene først for å se hvordan de er, og møte valpene for å velge ut de to som passer til dere. Ikke hoppe på den første som er søt - for det er tross alt alle valper... :) Særlig viktig om dere har mulig oppdrett i baktankene da!

Lykke til med hundekjøp!

Skrevet

Sier meg enig med noen av innleggene: hva skal dere med hund når den bare skal stå i buret ute? Aldri få være inne? Og du er allergisk? Hva med dine barn? Allergi ligger i genene og arves gjerne. Synes synd på hunder som aldri får være inne, få kos, stimuli, nærhet.

Du bør revurdere ditt ønske og heller tenke på hundens beste... beklager "krasst" innlegg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...