Gå til innhold

Tenk over dette!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gidder ikke slenge meg inn i noe debatt om hva som er mest farlig av rusmidler. Men når man går gravid burde det være en selvfølge å holde seg unna alt. Også røyking og alkohol. Når barnet er ute så tenk på følgende. Ja, jeg er enig at alkohol kanskje er like farlig som hasj. Men det finnes en vesentlig forskjell!

Hasj er narkotika og er ulovlig! Det er en straffbar handling og man kan bli satt i fengsel,..

Er det for slags forbilde for barn da?? Tenk å være 5-6 år å ha mor/far i fengsel for en sånn ting? Det setter helt sikkert spor.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kommer da ikke i fengsel for å røyke hasj i Norge, så lenge man ikke omsetter eller smugler stoffet. Men barn lærer av foreldrene sine, og det er en kjent sak at barn av foreldre som drikker mye, har stor sjanse for å drikke mye selv. Det samme med barn av foreldre som røyker vanlige sigaretter, har større sjanse for å begynne å røyke selv. Kan aldri tenke meg at ikke det samme gjelder for hasjn eller andre typer stoffer.

Dessuten vil vel de fleste lære barna sine forskjell på rett og galt, og da er det vel vanskelig å argumentere for at det er ok å kjøpe forbudte stoffer.. Man kjøper ikke tyvegods, smuglersprit eller narkotika, gjør man vel??

Skrevet

Nei man kommer kanskje ikke i fengsel av å bli tatt i å røyke hasj en gang. Men jeg så andre steder her at noen heller valgte å røyke hasj på fest enn alkohol. Regner med at man da også sitter med litt på seg. Og blir man tatt med hasj på seg feks flere ganger så kommer jo dette på rullebladet. Heller ikke noe særlig!

Hasj står på lista for narkotika og det er straffbart.

Skrevet

Man får bare forenklet forelegg for mindre brukerdoser med hasj. Det som imidlertid kan være en risiko for foreldre som blir tatt for dette er at barnevernet kan bli koblet inn.

Før øvrig trenger ikke foreldrenes rusvaner smitte over på barna. Jeg har to nære venninner med narkomane foreldre, og begge to holder seg langt unna narkotika. De vil ikke bli som foreldrene sine.

Skrevet

Selvfølgelig er det ingen automatikk i at barn adopterer foreldrenes rusvaner. Men at det er en sammenheng mellom foreldres og barns rusbruk, det er det liten tvil om. Kan ikke se at det er at det er gjort noe særlig forskning på dette når det gjelder narkotika. Men det er forsket mye på både alkohol og sigaretter, og da er det jo nærliggende å tro at dette også gjelder andre stoffer.

Skrevet

Tror du virkelig at de fleste ikke har tenkt over alle disse tingene, og tror du ikke det er nettopp på grunn av disse overveielsene man har fattet en beslutning?

Jeg røyker hasj fremfor å bruke alkohol. Det er et bevisst valg fra min side. Jeg kommer ikke i fengsel for det, og jeg mister ikke omsorgen for barna pga det.

Skrevet

Uten å moralisere over det vil jeg bare si at en jeg kjenner ble tatt med små mengder hasj ute (han kjørte ikke bil) og fikk forenklet forelegg SAMT barnevernsbesøk og greier, og her snakker vi om en far til en åtte år gammel gutt som har delt omsorg med moren og gjør en kjempejobb som pappa :) Dersom han blir tatt flere ganger KAN han bli fratatt foreldreretten for kortere eller lengre tid, ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...