Gå til innhold

Har man ikke lov til å oppholde seg utenlands under sykemelding?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er syk, men håper på å bli frisk til vi skal til London på lørdag. Skal til legen i morgen, men hvis hun tilbyr meg s.melding, må vel jeg takke nei? Vet ikke om jeg ønsker sykemelding uansett, men man har vel bare lov å være borte 3 dager pr gang, ikke sant?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener det er riktig ja, ulovlig.

Bare å takke nei til sykemelding og ta seg fridager da?

Legen bør hvertfall vite hva som er lov, og hvorfor.

Skrevet

Du kan ikkje reise på ferie dersom du er sjukemeldt nei.

Skrevet

Hvis du er friskmeldt kan du dra hvor du vil. Du har sikkert avtalt ferie? Du kan uansett dra hvor du vil, men det betyr at du ikke får sykepenger i den perioden. Har du allerede avtalt ferie, vil jeg ikke tro at det spiller noen rolle at du har vært sykemeldt uken før.

Hvorvidt du har grense på 3 dagers egenmelding avhenger av om du jobber i en IA-bedrift eller ikke.

Skrevet

Ikke lov å oppholde seg i utlandet om man mottar sykepenger, da må det søkes om, og legen må skrive under på søknadskjemaet. Men du kan ta ut ferie i sykemeldingsperioden, og da er det greit.

Skrevet

Ok, men hva er en IA-bedrift?'

Jeg jobber i kommunen på sykehus/sykehj.avd.

Skrevet

Det er vel i utgangspunktet ikke lov, men det spørs jo litt hva slags sykdom har du har da. Tror du kan få tillatelse fra legen til å dra til utlandet hvis man er f.eks. deprimert eller under rekreasjon etter en operasjon. Hvis bedriften du jobber i er en IA bedrift, har man 8 dagers egenmelding. God bedring;)

Skrevet

Lege kan gi ordne det slik at man kan reise til utlandet når man er syk, men da må turen være en helsegevinst.

Men det er jo bare å friske melde deg hvis du er frisk før du reiser og kan dra.

Skrevet

få sykemeldting t.o.m. fredag da.. så er det ikke noe problem.

de kan nekte å betale deg sykepenger om du er på ferie mens du er sykemeldt..

Skrevet

Jeg var i Danmark i sommer på ferie da jeg var sykemeldt. Det visste legen min at jeg skulle men hun sa aldri noe på det. Men jeg fylte ut på sykemeldinga til NAV at jeg skulle ha lovbestemt ferie og være i utlandet.

Skrevet

Men jeg har altså 4 netter nå, og så fri. Så hvis hun feks skriver s.melding på 1 uke, og jeg reiser i denne perioden, som er dager jeg likevel har fri, da skal det vel ikke ha noe å si for pengene?

Skrevet

Jeg var i utlandet i høst under sykemelding...

Det er lov det. Men på sykemeldingen (egenerklæringsdelen) skal du krysse av for om du er i utlandet. Og da kommer de til å trekke ferie-dager for de dagene du er i utlandet, tror jeg.

Jeg er jo sykepleier (som deg!) og jeg hadde bare langfri på turnusen før jeg ble sykemeldt. Ferien var planlagt tre måneder i forveien...

Diskuterte det med både legen og avdelingen og der ble det til at jeg reiste på ferie uansett. (Selv om jeg var sykemeldt så var jeg liksom ikke så syk at jeg ikke kunne dra på ferie!) :o)

Men siden jeg da kun hadde langfri og ikke tatt ut ferie, så krysset jeg nei på egenerklæringsskjemaet. (Men arb.giver visste om det da)

IA-bedrift er de bedriftene der du har opptil 21 egenmeldingsdager i året. Jeg jobber i helse sørøst og det er IA-bedrift, så da tror jeg din er det og! :o)

Skrevet

Takk for svar :)

Skrevet

Håper det står bra til med deg, bortsett fra at du er syk nå, forresten... :o)

God bedring og god tur til London! :o)

Skrevet

Hmmmm....da legen sykemeldte mamma i høst fikk hun beskjed om å gå hjem å bestille seg en tur til en plass hvor det var palmer og dra så fort som mulig. Det gjorde hun. Hvorfor skulle ikke det være lov?

Skrevet

Som sagt lov om det er helsegevinst, ikke lov om sykmelding blir brukt som ekstra ferie. For å sørge for at folk ikke utnytter systemet, ikke så vanskelig å forstå egentlig.

Skrevet

Hovedregelen er at du ikke kan få sykepenger dersom du oppholder deg i utlandet. Det er imidlertid 2 måter å gjøre det på:

1. søke om å få beholde sykepengene under utenlandsopphold. Da må du og legen fylle ut en søknadsskjema og søknaden skal i utgagspunktet behandles av NAV før du reiser.

2. avvikle ferie. da krysser du av for for på kravblanketten (den grønne), og du vil da ikke motta sykepenger for disse dagene.

Dersom reisen er i arbeidsgiverperioden, vil ikke NAV bry seg noe om det, men da kan arbeidsgiver nekte å betale deg penger med mindre du avvikler ferie.

Skrevet

Reisen er uansett dager jeg har fri... Det er ikke i arb.giverperioden, det da, eller?

Skrevet

Hvis du skal reise dager du uansett har fri så mener jeg at det skal være fullt lov... Men snakk med legen i morgen, du, så får du vite helt sikkert! :o)

Min lege mente jeg skulle gi beskjed til arbeidsgiver og det gjorde jeg. Men siden min ferie var planlagt lang tid i forveien (litt styr for å få til langfri på turnusen) så visste de jo godt at jeg skulle reise. Men valgte allikevel å krysse nei på egenmeldingsdelen på sykemeldingen da... :o)

Skrevet

Ja, jeg får se i morgen.. Vet jo ikke engang om det er aktuelt med s.melding :)

Skrevet

Du må søke nav om å få sykepenger hvis du skal til utlandet under sykemeldingen. Vanligvis er det ikke noe problem med mindre reisen kan forverre sykdommen din.

Skrevet

Du har kun anledning til og reise utenlands dersom legen mener det ikke er fare for forverring av sykdommen, men dette skal nav i hvert enkelt tilfelle avgjøre.

Jeg har under en lengre sykemeldingsperiode dratt utenlands, men da hadde jeg full tillatelse fra nav og det var ikke fare for forverring av tilstanden, men vil tippe det er kort frist og søke om dette nå siden du har tenkt og reise til helgen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...