Gå til innhold

journal..

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

For 7 år siden tok jeg abort på et sykehus her i landet. Jeg lurer på om dette er noe som vil være "synlig" på andre sykehus.. Tenker på den dagen jeg evnt blr gravid og skal på kontroll og oppfølging og tilslutt fødsel.. bor i et anna fylke nå så dette vil ikke skje på sykehuset aborten ble utført.

Aborten ble utført lenge jeg før traff mannen min, og dette er heller ikke noe han vet om.. Det var en helt riktig avgjørelse for meg den gangen, og jeg har ikke slitt med noe etter dette.

Er så redd for at dette kan bli nevnt av lege eller jordmor mens mannen min er tilstede..

takk for svar!

Hilsen Aud

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann!

Sykehus har ikke lov til å hente informasjon om deg fra andre sykehus. Men dette er noe du vil bli spurt om av lege/jordmor på første kontroll vil jeg tro. Men da er det bare å gi beskjed om at du ikke vil at dette skal snakkes om foran mannen din. Både lege og jordmor har taushetsplikt og har sånn sett ikke "lov" til å snakke om det med mindre du gir dem tillatelse, så det er bare å slappe av i forhold til dette punktet. Lykke til med en evt framtidig graviditet!

• 2 måneder senere...
Skrevet

Ok, mener du da at jordmoren vil spør "har du tatt abort før" eller kan hun se det på en skjerm og komme til å si "jeg ser du tok abort i 2000"

hvis hun ikke kan se det på dataen sin så kan jeg jo bare svare nei hvis hun spør om jeg har tatt abort før?? eller er dette noe som vil være synlig på en UL???

mvh

Aud

Skrevet

Kjaere Aud.. For aa svare paa det du spor om forst: 1 Det vil ikke syntes paa en ultralyd. 2 Det dukker ikke opp paa en ny leges skjerm. Et legesenter vil ofte dele databaser, men ikke to separate leger eller sykehus. 3 Du kan selvfolgelig fortelle jordmor og lege evt sykehus hva du vil om deg selv. Den eneste maaten de kan se at du hadde pa abort paa er skader hvis det gikk galt. Infeksjoner f.eks lykke til, sikker paa at noen moralens voktere kommer til aa gripe inn her aa si at du selvfolgelig maa vaere aerlig med jordmor og mann, men du er den som best tar besluttninger rundt ditt liv. Vi har alle vaare historier.

Skrevet

jeg var gravid for 7 år siden å pga en ulykke mistet jeg i uke 18.d ble litt skade på livmoren å fikk beskjed om at jeg ikke kom til å bli gravid igjen. litt surt sider jeg var bare 15 år. men 4 år senere ble jeg gravid med min nåværende samb. på første pp. vi fikk tidlig ul pga jm trudde d var tvillinger. da kunne de ikke se noe som helst å enda vi spurte om de kunne se etter skader på livmoren. nå er vi gravid igjen å jm spurte om hvor mange graviditeter jeg hadde hatt. å jeg fortalte om situasjonen for 7 år siden. da sa hun at sånne ting synes ikke. spes ikke etter så lang tid

Skrevet

men man får jo spørsmål hos jordmor lege om man har vært gravid før..

å da må man jo svare...

Skrevet

Du får spm om du har vært gravid/født eller tatt abort før når du blir gravid igjen. Dette er viktig informasjon hvis du har blodtype rh neg. Du vet sannsynligvis blodtypen din da den ble testes da du tok abort. Hvis du har rh neg. og fosteret har rh pos kan du danne antistoffer mot fosteret,det er ikke farlig første gang man er gravid, men hvis man ikke får en sprøyte rett etter fødselen/aborten som hindrer dannelse av antistoffer kan dette føre til at du danner antistoffer mot fosteret neste gang du blir gravid hvis dette fosteret har rh pos. Derfor må man følges nøye opp hvis man har denne blodtypen med ekstra blodprøver i løpet ev svangerskapet. Sier ikke dette for å skremme, men for å si at det er lurt å være ærlig mot helsepersonell da det de spør om kan ha betydning for din og fosteret sin helse.

Skrevet

LOL, var det ikke det jeg visste... Aerlighet varer lengst... Helsevesenet vet best. Du MAA jo vaere aerlig... Tror de fleste voksene folk vet blodtypen sin- og hvis ikke kan man jo ta en BLODPROVE. Helsevesenet er til for deg ikke omvent. For hva jeg vet kan du vaere sammen med en religiosmann som paa ingen maate vil ha tolerert en abort, hatt en abort med mannen du naa skal ha barn med uten aa ha fortalt det. Muslimsk kvinne med nyinnsatt jomfruhinne. Ha blitt utsatt for et overgrep du ikke vil ripe opp I... Mulighetene er mange og den eneste du noen gang behover aa svare til er deg selv. Lykke til Aud.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...