Vrimle Skrevet 26. november 2007 #1 Skrevet 26. november 2007 Er det noen som har erfaringer med det? Hvor tilbyr de det?
Gjest Skrevet 26. november 2007 #2 Skrevet 26. november 2007 Jeg har gjort det! Har ikke angret en dag! (Kanskje rett etterpå.. Hihi..) Gjorde det på Aleris i Oslo.
Vrimle Skrevet 26. november 2007 Forfatter #3 Skrevet 26. november 2007 takk for svar:) Tok de da bort hele mandlene, eller bare litt? Hvorfor fjernet du mandlene?
Frk. V *juli-11* Skrevet 26. november 2007 #4 Skrevet 26. november 2007 Jeg gjorde det i februar i 06, var da 22 år.. Var på Bogstadveien ØNH, betalte bare en egenandel på ca. 300 kr. da de er "sponset" av staten.. Jeg angrer ikke et sekund.. Ikke etterpå engang.. Var på vorspiel dagen etterpå og i korketrekkeren ca. 5 dager etterpå.. Det var kanskje ikke så lurt å dra i korketrekkeren, for jeg ble rimelig våt og forskjøla, men det hadde jeg blitt uansett.. Ble sykemeldt i 2 uker. Smertene var der hele tiden, men holdt de i sjakk med Voltaren hver 3. time.. Smertene toppet seg etter nøyaktig en uke...
Vrimle Skrevet 26. november 2007 Forfatter #5 Skrevet 26. november 2007 Tok du ikke vanlig operasjon? tenker på ettersom du ble sykemeldt i 2 uker etterpå. Har hørt at en ikke blir så dårlig av laser fjerning, derfor jeg har tenkt på det, så jeg slipper å ta meg fri. Kan sikkert være smertefullt på alle måter da..så varierer det vel veldig fra person til person...
Gjest Skrevet 26. november 2007 #6 Skrevet 26. november 2007 Det er veldig viktig å ta det med ro etter å ha fjernet mandlene. Man skal ta det rolig i 14 dager. Det er blødningsfare i hele 14 dager. Etter ca10 dager faller skorpene av, og da kan man begynne å blø. Derfor sykmeldes du så lenge. Du som dro i korketrekkeren var jammen heldig. Jobber med dette og har stor respekt for denne type operasjon. Noen får veldig vondt, andre bare litt. Voltaren skal kun tas 3 ganger per dag IKKE mer, også sammen med paracet for å få best effekt. Lykke til, mandlene plager mange ja:)
Gemini7 Skrevet 28. november 2007 #7 Skrevet 28. november 2007 Jeg var på en klinikk på Nesttun i Bergen for 10 år siden for å laseroperere mandlene pga kronisk tonsilitt, men ble dessverre ikke bra. Mener det kostet en del også. Hadde hatt problemer m mandlene i årevis, så jeg ga opp når den operasjonen ikke funket og fjernet dem helt, kirurgisk, på ØNH-avdeling på sykehus i stedet. Kunne tatt en laseropersajon til (de sa det ikke var uvanlig å måtte ha to omganger v min type problemer), men orket ikke mer styr m den halsen, og det var virkelig sinnsykt deilig å få dem vekk!! Selvsagt også temmelig vondt- lå i ca to uker etterpå og levde på kaldt, flytende føde. Har en vanvittig forbrenning, så i jeg gikk ned 11 kg på ganske kort tid fordi jeg ik fikk nok mat (ribbena stakk ut!). Men hvis det er tonsillitt som er problemet ditt vil jeg ihvertfall anbefale fjerning fremfor laseroperasjon likevel..
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 28. november 2007 #8 Skrevet 28. november 2007 Høres fint ut dette, men kommentere to ting bare: Jeg jobber ved et sykehus der de tar mandler med laser, og med vanlig metode. Tar du dem med laser har du ingen garanti for at de får med seg hele kjertelen ut. Det har du stort sett ved vanlig fjerning. Så dersom du har et snorkeproblem kan laser være greit, men er problemene gjentatte halsinfeksjoner så anbefaler de oftest å ta hele. Men dette må du selvfølgelig spørre legen din om. Er du gravid? VENT til du har født. Tror ikke noen i Norge tar mandler på en som er gravid. Det er ikke noen akutt tilstand som oftest.
Gjest Skrevet 28. november 2007 #9 Skrevet 28. november 2007 Jeg tok dem i 05, var 22 år, og synes det hørtes litt rart ut at det skulle gjøre mindre vondt med laser. Nå vet jo ikke jeg hvordan det er å ta dem "vanlig", men jeg hadde veldig vondt i en to ukers tid etterpå.. Var ikke så aller verst med en gang etterpå, men opp mot den 8. dagen var det ille. De sa også til meg at man måtte ta det med ro så man ikke begynte å blø, dette kan visst være ganske farlig, så tror absolutt det er nødvendig med sykemelding en stund etterpå. Jeg tok dem på grunn av veldig hyppige halsbetennelser, noe som kan være farlig i seg selv, og fjernet derfor hele.. Har ikke hatt en eneste halsbetennelse etterpå, så for meg var det veldig effektivt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå