Gå til innhold

Hvorfor er bakterien Listeria farlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

ser det er diskusjon ang koldtbord hvor det er spekemat og "rå" fisk. Hva skjer med fosteret om man spiser dette? Jeg har spist spekeskinke i mindre mengder frem til nå, har jeg noe å bekymre meg for? er litt forundret over alt man ikke kan spise...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fannt denne artikkelen da jeg søkte i BarniMagen.com ang Listeria, ganske oppklarende. :)

Ta dine forholdsregler mot listeria

Av Jordmor Siri von Krogh

Listeria kan være skadelig både for mor og barn dersom man får det mens man er gravid. Listeria er en bakterie som du får i deg i første omgang gjennom upasteuriserte melkeprodukter og rå fisk.

Men dersom hygienen er dårlig på kjøkkenet der maten tilberedes, så går det an å få listeria gjennom andre matvarer også. Vask alltid hendene når du lager mat, både før og etter! Bruk heller ikke samme skjære fjøl til rå matvarer og matvarer du ikke skal varmebehandle før du spiser, som salat.

Det er stort sett mennesker med dårlig immunforsvar som kan dø av listeria, men man kan bli ganske syk av denne infeksjonene. Babyene inni magen er noe utsatt hvis mor først blir smittet. Selv om det er sjeldent at det skjer, vil ca 25% av fostrene dø i de tilfellene der mor blir syk. Når det er sagt, så er det uhyre sjeldent at noen blir smittet av listeria her til lands og Folkehelse instituttet har hittil ikke fått rapportert et eneste dødsfall blant ufødte babyer som skyldes listeria.

Infeksjonstegn

Tegnene på infeksjon er feber og influensaliknende symtomer, men man behøver heller ikke å merke at man har hatt det.

Hvordan unngå infeksjon

Frem til nå har oster og melkeprodukter i Norge stort sett vært pasteuriserte, men de behøver ikke å være det lenger. Dessuten importerer vi masse ost fra utlandet, som Danmark og Frankrike, og en del av disse ostene er ikke pasteuriserte, og du kan derfor bli smittet.

Så les alltid utenpå osteboksen om de er behandlet, hvis ikke det står noe bør du faktisk la være å spise den osten nå mens du er gravid. Det er i hovedsak myke oster og muggoster som kan være smittefarlige fordi de har bakteriene i seg. Man anbefaler å spise osten før den har kommet helt frem til utløpsdatoen, når det gjelder myke oster.

Pass på i sydens varme land

Er du i Syden kan det være en god leveregel å holde deg helt borte fra melkeprodukter, med mindre du kan lese på pakningen om de har vært pasteurisert.

Rent generelt er den tiden da du er gravid en dårlig periode for å ta sjanser med mat. Syns du maten lukter vondt, eller du lurer på om den gjør det, kast den heller enn å utsette deg og den lille for en unødig infeksjon. Det er fortsatt mye deilig mat du kan spise!

Skrevet

Fant du svar på det du lurte på?

Listeria kan gi fosterdød, for tidlig fødsel, diverse misdannelser hos fosteret, så det er ikke først og fremst for deg det er farlig, men babyen. Litt skummelt, så det er nok greit å være litt forsiktig, mener jeg. Ingen grunn til panikk over spekekjøttet du har spist allerede, men jeg ville ikke satset på at det skulle gå bra og fortsatt å spise det resten av svangerskapet...

Helt enig, det er utrolig mye man ikke kan spise, som jeg aldri hadde tenkt over før! greit nok med røyk og alkohol, liksom, men...

Skrevet

Hei,

Jeg er enig med deg...

Jeg synes det er rart at det er så mye man ikke kan spise i dag når man er gravid i forhold til før. Jeg vil jo ikke ta noen sjanser, men er noe litt hysteri?

Jeg var inne på mattilsynet sine sider, og de hadde en link til matportalen aom gjaldt mat og gravide, som bl a omhandlet listeria.

Der sto det at man kan spise røykalaks, bare man spiser den rett etter den er åpnet, og ikke mot slutten av holdbarhetstiden. Er det sånn det er da, så er jo det fint. Har gledet meg veldig til røykalaksen i jula, så da tror jeg at jeg tør å smake en bit også:)

Skrevet

Leste akkurat i Nylander sin bok om listeria... Hun sa at joda, kanskje det var hysteri å be gravide ligge unna mat som kunne være mer utsatt for listeria, men etter man hadde sett barn med listeriose så valgte hun heller det.....

Er ikke mange matvarene i mitt kjøleskap det er snakk om heldigvis, og det lille som er skal jeg klare å la vær å spise frem til jeg er ferdig med å være gravid. Er en kort periode i livet hvor jeg glatt og gladelig gjør det jeg kan for at bebisn skal bli frisk og rask.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...