Gå til innhold

Fravær på jobb pga prøverør?

Anbefalte innlegg

Vi blit mest sannsynlig henvist for IVF/ICSI i Haugesund i begynnelsen av januar. Jeg begynner i ny jobb i februar (kanskje ikke den beste timingen da men...), og jeg vil jo helst ikke være for mye borte fra jobben. Jeg kommer ikke til å si til noen at vi skal ha prøverør, og i hvertfall ikke til de på den nye jobben.

Hva gjør dere andre i forhold til jobb? Jeg går ut ifra at forsamtale og uttak/innsetting foregår på dagtid de vanlige ukedagene?

Fortsetter under...

Hei! Det blir en del fravær fra jobb. Jeg trodde ikke det skulle bli så mye. Det gikk en dag ved samtale/undersøkelse, og i dag har jeg vært til ultralyd, og må tilbake igjen på fredag, og også kanskje på mandag, men det trodde hun ikke. Så er det uttak og innsetting hvor man er borte i 3 dager. Jeg driver å vurderer om jeg skal fortelle det til sjefen min nå. Men får forklaringsproblemer i forhold til alle de andre.

Jeg har sagt jeg skal på sykehuset og ta noen tester de to dagene jeg har vært borte, også har jeg sagt at jeg skal inn og fjerne noen cyster i uke 49, så jeg kommer til å bli borte 3-4 dager.

Ny jobb ja. Du kan kanskje ikke bruke egenmelding heller da? Vel, du kan si du har hatt noe tull med magen (sånn som meg), og at du må inn til et inngrep hvor du må bli borte noen dager.

Vel, lykke til!

Uff, hadde helt glemt det med egenmeldingsdagene! Må vel ha vært ansatt i minst tre måneder for å benytte egenmelding? Hmmm.. Ikke lett det her. Men for min del er det ikke noe alternativ å fortelle det på jobben, vil ikke at de skal vite så mye om meg så tidlig liksom.

Uansett så vil det vel ta litt tid før prosessen er igang. Er vel like greit å prøve å la være å ta alle sorgene og bekymringene på forskudd, selv om det ikke alltid er like lett!

jeg er selv arbeidsgiver og ville satt stor pris på om en av mine nyansatte forberedte meg litt på at det kunne bli litt fravær. Arbeidsgiver har ingen rett til å vite hva det er Jeg ville nok i god tid før du tiltrer ny jobb sagt fra et det over en kort periode (for det er det er det jo) så må du være noe borte fordi du er til utredning. Blir det spørsmål om hva det gjelder, så får du finne ut hva du ønsker å si, men som nevn her er feks "tull med magen" eller skal til et lite inngrep ok å si. men så lenge du har sagt fra på forhånd så vet din arbeidsgiver dette og du slipper å grue deg for hvordan du skal håndtere dette. Uansett har du rett til å søke permisjon. Håper din nye arbeidsgiver viser forståelse og jeg ville iallefall satt pris på din ærlighet og det gir et bra førsteinntrykk av deg at du i god tid sier fra. Lykke til!!

det med hvordan en skal klare å holde det hemmelig på jobben når en må være såpass mye borte er ikke lett. jeg sliter med det, skal i gang med fryseforsøk nå, skal egentlig gå 2 nattevakter neste uke, men d krasjer med ul 7.30 om morgenen og i tilegg tåler kroppen min nattevakter dårlig, så jeg vil ikke gå 2 nattevakter rett før innsetting. vet rett å slett ikke hva jeg skal finne på. sjefen vet om hva d gjelder og d er jo grett, men så er d alle de andre på jobben da som studerer vaktlisten daglig og stadig lurer på hva som feiler de som er strekt over med gult og altså er syke.

Høres ut som du jobber i helsevesenet gig84? da burde dine kolleger være de første til å forstå om du blir syk, men noen ganger er det rett og slett best å være 100%sykmeldt eller kanskje du har litt ferie tilgode? Uansett, masse lykke til!

Annonse

Hei

Jeg har fått fritak for nattevakter av legen min nå som jg holder på med prøverør. Har også migrene, så alt i alt fungerte nattevakter dårlig for meg. Deilig å slippe å styre med å bytte bort og finne andre løsninger. Det er jo en kjent sak at nattevakter og babylaging henger dårlig sammen.

Men det skal sies at det tok noen år, en SA og en XU og ca 4-5 prøverørsforsøk før jeg snakket med legen min om dette.

jepp jobber i helsevesenet jeg, men vet ikke om alle er så forståelsesfulle allikevel, de er så nysgjerrige, graver og spør. tenkte litt på å søke om permisjon de 2 nattevaktene neste uke, har jo rett på velferdspermisjon, eller hva d heter, når en skal til spesialist.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...