Gå til innhold

Noen med baby som har for stramt tungebånd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

var hos helsesøster på fredag med min 7 mnd gamle datter. problematisk med at masse av maten renner ut når hun spiser, hun sikler masse (hele sitt liv) og må nesten ligge flatt ut når hun får flaske. Helsesøster så på tungebåndet som hun mente var veldig kort og stramt. Henvist til lege som evt. henviser videre til operasjon. Noen som har vært gjennom dette? Gjøres inngrepet med lokalbedøvelse eller narkose? Klar over at det er et kjempe greit og lite inngrep men syns jeg ser snella ligge der og gape frivillig :)

Hvertfall litt glad for at det er en foklaring på problemene våre:)

Skrevet

Sønnen min hadde for stramt tungebånd, men det ble heldigvis fort oppdaget og de tok det allerede da han var 6 dager gammel. Det var ingen operasjon, de bare klippet i tungebåndet. Snipp, så var det over - ikke gråt han og ikke blødde han :) Men vet ikke om det er annerledes når barnet er 7 mndr da, tungebåndet blir jo tykkere med alderen.

Skrevet

Jenta mi hadde for stramt tungebånd, det samme hadde jeg da jeg ble født. Veldig enkelt å fikse, vil ikke kalle det operasjon engang.

Du blir henvist til øre-nese-hals på sykehuset, der de legger litt flytende lokalbedøvelse på båndet, og klipper så vidt det er. Enkelt, kjapt (hele senasen tok ti minutter fra vi kom inn) og veldig lite blod. Snuppa gikk gjennom det da hun var to måneder. Gråt nesten ikke, kun litt ubehag da bedøvelsen gikk ut.

Lykke til!

Skrevet

ble ikke undersøkt i munnhulen verken på 6-ukers eller 6-mnd kontroll jenat mi da. Litt dumt :(

Skrevet

PS: Helt uproblematisk å gjøre det når de er syv måneder også.

Skrevet

Oj det er så enkelt og greit ja. HS sa operasjon se......

Skrevet

Nei, det er ikke alle steder de har rutine på å gjøre det, veldig dumt, for det kan gå utover ammingen. Jeg fikk mistanke selv, og ba om at de sjekket.

Skrevet

Tror de kaller et hvert lite inngrep operasjon, per definisjon. Litt misvisende, ja.

Skrevet

Fint du tok opp dette. Jeg har ei jente på 6 1/2 mnd som har stramt tungebånd. De merket det på fødeavdelingen, men siden hun var så flink til å amme, gjorde de ikke noe med det. Nå har vi begynt å prøve å få i henne fast føde, uten særlig hell. Hun dytter det ut og det renner ut i munnvikene. Så dette begynner å bli litt slitsomt.

Skal på sykehuset i dag for å evt kutte tungebåndet. På en måte håper jeg det er årsaken til at hun ikke spiser, men jeg gruer meg til inngrepet.

Lykke til med veslejenta di.

Skrevet

De klipte tungebåndet til gutten vår bare noen dager etter fødsel. Han ble født 5 uker for tidlig så ble matet med kopp osv. så det er kansje derfor de merket det så tidlig, pluss at han ikke fikk godt nok tak under brystvorten min når han diet, fordi tungen bare smallt opp i ganen når han prøvde å suge.

Han fikk jo ikke tunga ut av munnen en gang stakkars! De rådet oss sterkt til å la dem klippe tungebåndet hans der å da, både pga. ammingen men også for å forhindre at han vil slite med språkutviklingen. De med stramt tungebånd vil bla. ikke klare å si R, å det er jo ikke noe serlig for den det gjelder.

Jeg syns det hørtes drastisk og grusomt ut å si ja til at noen kunne gjøre lille bebisen min vondt, men de roet meg ned med å si at "Desto tidligere jo bedre. Nå som han er så liten, har han ikke fått følelser i tungebåndet enda, så han vil ikke kjenne noenting."

Vi valgte da å gjøre det, å han lå bare der, viste ikke antydning til å kjenne noe som helst.

Skrevet

Leah fikk klippet tungebandet da hun var ca 2 mnd. Det skjedde på samme måte som Evelin beskriver:) Men vi fikk velge om vi ville gjøre det på den måten eller vente til hun var eldre å legge henne i narkose å gjøre det! Syns jo det var ekkelt å måtte holde henne fast og tvinge opp munnen hennes, men det var over kjemperaskt og tror at det å bli lagt i narkose må være mye værre for en baby.

Skrevet

Inngrepet er ingen ting å grue for, kjære deg. Gjort på et blunk.

Vil ellers si at det er mange barn som skyver ut grøten med tunga den første tiden, enten fordi de ikke har fått dreisen på det- overgangen fra å die er stor - eller fordi de ikke liker smaken. Prøvd å bytte grøttype?

Skrevet

Oi, er det med tanke på at barnet er mer urolig og vanskeligere å håndtere når de er eldre? Eller skal jo narkose være unødvendig for et slik lite inngrep.

Skrevet

Hei Evelin!

Jeg har prøvd masse forskjellige grøter, velling, most banan, moste poteter, fruktglass osv. Alt renner ut av munnen hennes, ellers så brekker hun seg.. Takk for støtten, håper hun ikke får vondt og at det krøller til ammingen i ettertid,

Skrevet

Jenta vår skal ordne tungebåndet om 2 uker. Hun er 11 uker da. Jeg oppdaget det selv, og spurte legen på HS om det var noe som måtte gjøres. Har ingen problemer med diingen, men hun får ikke tunga ut av munnen stakkars (prøvde å gi henne den smokken som skal forhindre kryssbitt og feil tannstilling, og den festet seg som en sugekopp på tungen, huff).

Skrevet

Kan de forresten suge som vanlig rett etter inngrepet? Må vel være ømt og vondt for de?

Skrevet

Min sønn gjorde dette da han var 8 uker og det var gjort på 5 min og de la han til brystet mitt ettpå så han skulle få suge.

Så det ble ikke noe problemer med amminga etterpå og ikke ellers heller..

Lykke til

Skrevet

Evelin: Ja det var i følge legen vanskeliger å holde en større baby rolig, så da var det visst best med narkose..men legen ville ikke anbefale det.

Skrevet

Leah fikk ikke trøbbel med å suge etterpå, det ble bare bedre faktisk:) Som var bra for mammas såre pupper;-)

Skrevet

Sønnen min hadde også dette. Legen som merket det på den legekontrollen på sykehuset. Han bare tok en saks og klippet det over. Han gråt rett etterpå, og blødde litt. Men fikk han til meg rett etterpå, og da tror jeg det på en måte var glemt allerede.

Men som en annen sa, jo før jo bedre. Han kommer aldri i verden til å huske det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...