jenkas69 Skrevet 25. november 2007 #1 Skrevet 25. november 2007 Jeg er 8+6 i dag, og trodde helt frem til denne helgen at jeg var en av de heldige som blir kvitt migrenen under svangerskapet... Hadde da ikke hatt et eneste anfall siden siste eggløsning, altså mer enn seks uker siden, og jeg pleier å ha minst to anfall i måneden, gjerne flere. Men på fredag startet det igjen, og jeg har vært sengeliggende hele helgen. Nå er jeg litt oppegående igjen, men kjenner at dette kan bli slitsomt. Vanligvis funker maxalt veldig bra, men det kan jeg jo ikke ta nå. Paracet virker omtrent like bra som sukkertøy. Noen med migrene-erfaringer under svangerskapet? Tenker da spesielt på om noen har noen gode tips til hva som kan gjøre anfallene lettere. Alle råd og tips tas i mot med stor takknemlighet!
Ine:) Skrevet 25. november 2007 #2 Skrevet 25. november 2007 Jeg har ingen råd og tips, men sender deg en god klem og håper at du slipper så mange slike anfall fremover. Klem,
Gjest Skrevet 25. november 2007 #3 Skrevet 25. november 2007 hei Huff d er ikke mye gøy m migrene:/ For meg hjelper det hvis jeg tar paracet tidl,har lært å kjenne symptomene tidl.Så legger jeg meg i senga,med godt å kjølig og mørkt rom,og sover det bort. Men min migrene er nok av den lettere sorten,det er jo så mange typer. Dette er sikert ikke noe nytt for deg,men hvile er jo godt uansett ved migrene!! Hvordan starter dine anfall? Hos meg starter det m en moderat hodepine,som øker og øker og til slutt tåler jeg ikke lyder og lys,spesiellt talgelys.Og hvis jeg ikke tar noe tidl,hjelper det lite.. Håper d var litt hjelp i dette,du har i hvertfall min fulle sympati Håper også att du slipper så mye anfall videre... vennlig hilsen
EM69 Skrevet 25. november 2007 #4 Skrevet 25. november 2007 Jeg har ingen erfaring med migrene selv, men det har min datter. Under hennes svangerskap slet hun med forferdelige anfall. Dessverre kan man ikke ta sterke smertestillende som gravid og det er da ganske håpløst å få disse anfallene. Min datter ville ta en paracet med en gang hun merket at hodepinen kom. Dette forebygget ofte at hun fikk de verste anfallene. Så ville hun legge seg inn i et mørkt rom. Da ofte med beroligende musikk og en varm klut på pannen. Det var ikke alltid dette hjalp, men det gjorde som oftest anfallene noe mildere. Styr unna alt som kan føre til hyppigere og sterkere anfall. MVH
HeiHei. Skrevet 25. november 2007 #5 Skrevet 25. november 2007 Hei! Jeg har hatt migrene siden barneskolen. Er nå 35 år. Migrenen har gått i hyppigere og roligere perioder gjennom livet til nå. Da jeg var gravid sist gang, håpet jeg, som deg, at graviditeten fikk bort migrenen, men nei. Håpet så at fødselen kunne "få bort" migrenen, men nei! Er nå gravid i 27. uke, og har vært veldig plaget med migreneanfall i dette svangerskapet. Jeg har sovet dårlig hele tiden, og vet at det er dette som utløser anfallene nå. Det eneste som hjelper for meg er å sove det av meg. Ellers har jeg tidligere god erfaring med akupunktur, men har ikke prøvd det under svangerskap. Vurderer å prøve det. Håper det bedrer seg for deg videre i svangerskapet!
Tarzan06 Skrevet 25. november 2007 #6 Skrevet 25. november 2007 Jeg legger meg på soverommet, drar ned persiennene og lukker vinduene. Synes det er godt å ha det litt kjølig i rommet. Får mannen min til å hente isposer i frysen og stelle til en kjølebag ved siden av senga slik at jeg klarer meg selv. Bruker ispose (pakket inn i tynt håndkle) på panne/tinning/nakke - ikke så fryktelig lenge om gangen, kanskje 10-20 minutter? Og så har jeg kjøpt migrenestift på apoteket, den inneholder stort sett mentol, tror jeg. Den stryker jeg på tinningen innimellom. Prøver å sove det av meg, men etter en stund er man jo mer eller mindre utsovet, og det er ikke så lett å sovne. Det kan også hjelpe å massere litt på hodet; langs hårfestet, rundt øynene og nesa. Jeg er fæl til å bite sammen tennene uten at jeg legger merke til det, og det kan ifølge fysioterapeuten forårsaken spenningen som gir/forverrer migrene. Massasje kan derfor brukes forebyggende også - det er spesielt deilig dersom du får noen andre til å gjøre det, men som regel blir det jo til at man må gjøre det selv dersom det skal bli gjort... Ellers hjelper det å forebygge ved å få nok søvn og væske, og ikke stresse - noe som er lettere sagt enn gjort...
evius fikk junigutt Skrevet 26. november 2007 #7 Skrevet 26. november 2007 Uff, det er så slitsomt med migrene. Er plaget med det selv også, stort sett en gang i mnd ved menstruasjon. Har sluppet ganske billig unna nå i svangerskapet, men hadde et anfall for ca 2 uker siden. Det som hjalp for meg da, var som mange her sier å få sove/hvile mest mulig. Jeg er ganske lyssky når jeg får anfall, og trives best i et mørkt rom med mest mulig ro. Pleier å ha anfallene i 2-3 dager, og våkner med like vondt i hodet som jeg hadde da jeg la meg. Jeg har som deg brukt Maxalt med god effekt, mens denne gangen turte jeg ikke ta noen ting. Ellers prøvde jeg å bruke en varmeflaske på nakken, da jeg også føler meg stiv i nakken da disse anfallene kommer og da spesielt på den siden som anfallet kommer. Syns det lindrer endel. Håper migrenen er over nå, og at noen av rådene i tråden her inne har hjulpet deg. Ha en fin arbeidsuke:o)
jenkas69 Skrevet 26. november 2007 Forfatter #8 Skrevet 26. november 2007 Tusen takk for alle vennlige og omtenksomme svar og råd! Godt å bli minnet på det med søvn og hvile, jeg vet det jo, men er så fort gjort å glemme. På fredag var jeg nok ganske sliten etter uka, så kanskje det var derfor det ble så ille i helgen. Er jo egentlig typisk at anfallet kommer i helgen. Har også sovet dårlig i det siste, fordi jeg våkner så ofte av at jeg må tisse... Skal prøve å få meg en liten rolig stund med meditasjon helt for meg selv hver dag fremover. Det er nok sunt på mange måter! Det med å ta paracet tidlig er også lurt. Jeg er fæl til å utsette det fordi jeg helst ikke vil ta piller, vil helst vente til det ikke er noen vei utenom og da er det alt for sent å få noen effekt av paraceten. Neste gang jeg kjenner at noe er på gang skal jeg prøve å huske på det! Skal også huske på det med kalde omslag, det høres smart ut. Og migrenestift skal kjøpes. Det har jeg aldri hørt om før, så det må prøves! I dag er jeg ganske bra igjen, hodet er ikke vondt i det hele tatt, bare litt tomt... Håper det er lenge til neste gang! Ha en fin uke alle sammen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå