*Rutletutt* Skrevet 25. november 2007 #1 Skrevet 25. november 2007 Jeg er så glad i brødmat - spiser nesten ikke middagsmat, kun skiver og knekkebrød. Spiser den nye Solrura spelt og stort sett grove speltbrød....men er dette egentlig bedre å spise enn "vanlige" brød? Eller hadde jeg kanskje veid 100kg hvis jeg kun hadde spist vanlig brød - men dog grovt (er ikke glad i lyse brød). Har også speøtmel som jeg lager pizza av og ellers alt jeg baker. Lurer jeg meg selv når jeg da tenker ar det ikke er så ille med pizza for eks? ;o)
Fabelaktiv Skrevet 25. november 2007 #3 Skrevet 25. november 2007 Speltmel er ur-melet på en måte. Det er sunnere iogmed at det bruker lenger tid på å modnes og er derfor rikere på vitaminer og slikt. Jeg har ikke belegg for å si dette annet enn at jeg har en venninne som er spelt-ekspert (har skrevet kokebok) og hun sa noe sånt som dette til meg en gang - jeg har ikke lest det altså. Pizza er sunnere når du bruker grovt mel og sikkert enda bedre med spelt og jeg har lest at jo lenger du lar den heve jo sunnere faktisk.. også er visst de typiske italienske ingrediensene på pizza med å redusere faren for hjerte og karsykdommer leste jeg nylig et eller annet sted. Men den blir jo fort usunn igjen om du dynker den med pølse og kjøttdeig og lass med ost
Twintipp og himmelblå Skrevet 25. november 2007 #4 Skrevet 25. november 2007 Speltmel er jo en gammel foredla kornsort da.. Grunnen til at det er sunnere enn hvetemel er vel fordi det er mer fiber i det, som gjør at tarmene jobber mer og at det er enklere fordøyelig. Det er også mer vitaminer og mineraler i speltmel, samt mindre karbohydrater:o)
Gjest Skrevet 25. november 2007 #5 Skrevet 25. november 2007 Et heftig element av mote og markedsføring skal man ikke se bort fra. Spelt og glykemisk indeks er vår tids askeavkok, flavour of the month.
*Rutletutt* Skrevet 25. november 2007 Forfatter #6 Skrevet 25. november 2007 Høres bra ut:o) Jeg har bare pizzasaus og oppskjært skinke + lettost på pizzaen og masse salat til - så da er det vil ikke så altfor gale da;o)
*Rutletutt* Skrevet 25. november 2007 Forfatter #7 Skrevet 25. november 2007 Mindre karbohydrater er jo bra:o)
Gjest Skrevet 25. november 2007 #8 Skrevet 25. november 2007 He he, sug lut, der traff du spikeren på hodet.
Gjest ->>- Skrevet 25. november 2007 #9 Skrevet 25. november 2007 Mer vitaminer og jern, funker for en del hveteallergikere og de lærde strides om hvorvidt man får økt metthetsfølelse av spelt vs. hvete. Ellers er det ikke de helt store forskjellene. Det smaker godt, da.
*Rutletutt* Skrevet 25. november 2007 Forfatter #10 Skrevet 25. november 2007 stod noe på melpakken om at det var mer proteiner og mindre karbohydrater - og det skal vel være gunstig ift vekt?
Gjest ->>- Skrevet 25. november 2007 #11 Skrevet 25. november 2007 Jepp, om du vil ned i vekt er mye proteiner fint. Det er det forsåvidt ellers også.
Mrs. Bouquet Skrevet 25. november 2007 #12 Skrevet 25. november 2007 Det er i alle fall bedre for meg som har pcos i og med at speltmel har lavere glykemisk index enn de fleste andre typer mel. Tror ikke speltmelet er en motesak egentlig, det som er in for tida er vel å tenke litt anderledes når det gjelder hva som er et helsemessig bra kosthold enn tidligere. Tror nok at mye av tidligere kosthold anbefalt av myndigheten kom av hva man hadde tilgang på, altså en del matvarer fra norske bønder.
Gjest ->>- Skrevet 25. november 2007 #13 Skrevet 25. november 2007 Spelt er nok bra, men det har kommet mye motepregede rariteter i kjølvannet av den nye matbevissthetsbølgen - som "speltbrød" med hele 5% spelt og denslags. =) Eller "miljøvennlige" økogrønnsaker fraktet fra Sør-Amerika ...
Mrs. Bouquet Skrevet 25. november 2007 #14 Skrevet 25. november 2007 Hehe, ja enkelte setter = tegn mellom økologisk og miljøvenlig uansett.
Sweet caramel Skrevet 25. november 2007 #15 Skrevet 25. november 2007 Jeg ble fortalt av en kompis av meg, at hvetemel ble opprinnelig laget til det formål å være grisemat. Men grisen ville ikke ha det, og pga fattige kår, ble det en del av huskosten. Så, vi spiser nå mat som ikke engang grisen vil ha:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå