Gå til innhold

Ttts

Sito15 (fått to prinsesser):-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere her som har fått eller skal ha eneggede tvillinger som har utviklet ttts i magen? Vi fikk to jenter den 30.07, da var jeg kommet til uke 30. De måtte tas med keisersnitt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi opplevde det med våre tvillinggutter i 2005...

Ble oppdaget på ordinær UL, ble sendt til Hamburg samme uka for operasjon.

Dessverre klarte ikke legene å dele morkaka likt, så minsten i magen fikk ikke nok næring og døde helt plutselig ca halvannen uke etter operasjonen...

(de forklarte det etter guttene var ute i uke 36+4, da de så morkaka og hvor blodårene var delt...)

Sitter her med en superherlig gutt som nettopp har blitt 2 år, som ikke skulle vært alene på jorda.

Skrevet

Huff, det var ikke bra... vet ikke hva jeg skal si... Men som jeg heletiden har sagt, jeg er glad jeg ringte føden da jeg ringte. Følte at det var noe som ikke stemte i magen min, og ble sendt på sykehuset. De ble da tatt ut morgen etter.. Har jeg ikke ringt, ja da....huff... Blir så fortvilet!! Skjønner ikke hvorfor jeg ikke fikk bedre oppfølging!!! Da de hadde mistanke om at det var eneggede!!!

Skrevet

Godt du var kommet så langt da, så de kunne ta ut jentene og redde dem!:o)

Jeg merka ikke noe til at det var noe galt, bortsett fra at magen plutselig ble kjempediger. Men trodde det var vanlig med tvillinger, jeg fikk mage veldig seint å fordi jeg var skikkelig dårlig, fikk hyperemesis...

Ante ingenting om TTTS før det skjedde oss, ikke så mye informasjon om dette...

Håper alt er bra med jentene deres nå, at de vokser seg store og friske!:o)

Skrevet

Ja var bra jeg var kommet over uke 30. Men går å tenker på hvis det hadde blitt oppdaget tidligere... Kunne kanskje vår minste jente vært helt frisk.. Hun hadde en hjerneblødning grad 4.. Og blir å få varig mèn. Nei var ingen som sa noe til oss om dette.

De vokser begge to, men hun ene er ikke så flink til å spise. Hun har plutselig nektet å ta flaske, og jeg har ikke nok melk til begge. Så hun ene får flaske og hun andre pupp! Det er veldig slitsomt inni mellom. Det er nesten en kamp til hvert måltid!

Men det er sant du sier, at det var bra vi var kommet så langt at begge ble reddet:-)

Skrevet

Var inne å kikket på bildene dine, så nydelige jenter dere har...:o)

Skrevet

Tusen takk:-) Har glemt å sett inn flere bilder av dem... Skal få gjort det:-)

Skrevet

Emmm.... Kva betyr ttts? Og skjer det berre enegga?

Litt grønn på området, hehe :)

Skrevet

TTTS er et transfusjonssyndrom som bare rammer eneggede tvillinger, fordi de deler morkake. De sender og mottar næring, blod osv til hverandre, når dette syndromet oppstår får den ene for mye og klarer ikke sende tilbake til den andre som da får for lite..

Er ikke så flink til å forklare, men håper du skjønner...:o)

Og dette skjer ikke alle eneggede tvillinger altså, bare så det er sagt!:o)

Skrevet

Hva betyr de forskjelllige gradene av hjerneblødning, og hva slags varige mèn er det hun vil få...??

Skrevet

Grad 4 er den værste graden når det gjelder hjerneblødning.. Legene sier hun blir å få en cp skade. Men hvor stor den skaden blir er vanskelig å si. Vi må bare vente å se, når hun ska lære seg å snakke og gå osv..

• 3 uker senere...
Skrevet

Hei,

da jeg var 20 uker på vei oppdaget de på rutinekontroll at det hadde oppstått TTTS. Vi ble sendt til Trondheim, så til Hamburg for laseroperasjon. For 6 mnd siden fikk vi to nydelige jenter, (planlagt keisersnitt uke 37). En forferdelig opplevelse som endte så fantastisk bra! Vi er evig takknemlige for at de reddet jentene våre.

klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...