Gå til innhold

Prevensjon

mor.monsen

Anbefalte innlegg

Hva slags prevensjon skal dere bruke etter fødsel? Jormor spurte meg om det sist og jeg har virkelig ikke tenkt på det.. Har egentlig ikek kunne bruke noe prevensjon uten om komdom siden jeg ikke tåler hormon preparater. Jeg blir EKSTREMT hormonell av det. Gråter, kjefter og styrer...er som å være pre menstruell hele mnd... Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo ganske tungvindt i lengden....for ikke å snakke om kjedelig. Hvordan funker det med sånn temp måler og greier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hva du kan gjøre. Snakk med lege/jordmor om det på neste kontroll kanskje det kan svare bedre på dette enn jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan jo bruke ordinær spiral,,, den er uten hormoner.... selv valgte jeg hormonspiral, men den uten er like sikker, .. da slipper du å tenke på prevensjon.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er dette vår siste baby, og det er nå mannen min skal ta ansvar :o)

Han skal "kappe strengen", så jeg slipper å tenke mer på det.

Jeg har også reagert veldig på hormonpreparater, og det har vært tungvint med kondom (ikke alltid den har "kommet på") og det er resultatet av dette svangerskapet..hehe.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

søk etter LADY COMP her på nettet, det er genialt, en venninde av meg har det...går ikke ann å forklare må lese om det selv, jeg skal ha sånn etter jeg har født =) dyrt men det er like dyrt som å gå på pillene i flere år =) å heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeelt uten hormoner =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er mitt tredje barn, og siden jeg ikke skal ha fler og skal ha keisersnitt, så steriliserer jeg meg like godt i samme slengen.Men etter de to andre har jeg brukt minipiller i ca 6 måneder og så godt over på p-piller. p-piller har fungert veldig greit på meg, ingen bivirkninger so jeg kan komme på hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fik satt inn kobberspiral sist og satser på det nå også. Helt uten hormoner og jeg hadde ingen plager med mere blødninger eller smerter heller. Ellers så er det myyyye mindre hormoner i en hormonspiral enn i p-piller så det ikke sikkert du reagerer like mye på den. Men det er ganske dyrt så det er litt surt å bruke 1500-2000 kr på noe du bare må ta ut dersom du ikke tåler det da. Kobberspiralen koster bare ca 300 pluss det du må betale til legen/gyn. Anbefaler å få satt den inn hos en gynekolog med ultralyd, så de ser hva de driver med.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist fikk jeg Cerazette når jeg var på 6 ukers kontroll. Vi prøvde oss med kondom først, men det ble bare tull og endte opp med latter. Ble liksom så dumt siden det er årevis siden sist.

Cerazette funket kjempefint for meg, så staser på å gjøre det samme denne gangen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ferdig med hormonell prevensjon, har brukt det i mange år og vil ikke utsette kroppen for det lenger. Før jeg ble gravid brukte jeg Ladycomp et par år, da måler man temp. hver morgen og man får beskjed om det er en trygg dag å ha sex eller usikker dag. Det er naturmetoden da, så hvis du er helt bestemt på å ikke få flere, så ville jeg kanskje prøvd noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi planlegger en til når første ungen er rundt 2 år.. Tror kanskje denne lady comp saken er noe for meg. Eventuelt en kobber spiral.....

Hvor sikker er en lady comp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er skeptisk til spiral. Noen som kan berolige meg? Trur det blir bare rot. Kjenner ei som blei gravid på tross av spiral, og ei anna som fikk sv.sk utenfor livmor, blei skikkelig dårlig og måtte ta vekk både spiralen og en eggleder. Det er jo også mange som får bivirkningene med smerter og blødninger. Men har vi så mange reelle valg hvis vi ikke vil putte hormoner i kroppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også skeptisk til spiral.. Jeg har alltid brukt p-piller, ikke hatt noen problemer med det. Er det noe i vegen for å begynne på det igjen etter fødsel? Har egentlig ikke tenkt noe på dette i det hele tatt før diskusjonen dukket opp her. Kondom er hvertfall utelukket...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sånn temp.måler, Pearly heter min, men er ganske likt som LadyComp.. men den kan ikke brukes så lenge du ammer, for da har du høyere temp enn normalt, har jeg blitt fortalt.. Så det er synd.. Jeg har ikke tenkt på prevensjon enda.. Burde kanskje det.. Må bare si at Pearlyen er SUPER til vanlig!! Deilig å ha det så naturlig så mulig, syns nå jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...