smashing lily Skrevet 24. november 2007 #1 Del Skrevet 24. november 2007 Hei, tenkte bare jeg skulle si at nå er fødselen overstått og vi har ei kjempefin lita jente Min setefødsel gikk veldig bra (bare litt lang trykketid pga en veneflon som ikke fungerte som den skulle), og jeg tror ikke en tilsvarende hodeleie-fødsel ville blitt noe bedre faktisk! Jeg hadde veldig veldig godt utbytte av pusteteknikk; Vil faktisk påstå at jeg ikke hadde noe særlig vondt - godt hjulpet av varmeflaske på magen, massasje i korsryggen, og pusting. Jeg kan ikke vite hvor lenge det hadde holdt, selvsagt, siden jeg fikk epidural ved 6 cm åpning, men jeg er ihvertfall imponert over hvor godt det virket. Det eneste som kunne gått bedre (bortsett fra veneflonen) er om jeg hadde vært mer uthvilt enn jeg var ved starten av fødselen.. jeg ble grundig sliten, og det var nok også noe av grunnen til at det ble lang trykketid. Lykke til til dere som enda venter - men ikke gru dere pga setet! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10992520-f%C3%B8dselen-overst%C3%A5tt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. november 2007 #2 Del Skrevet 26. november 2007 Gratulerer med jenta :D Nå roet du mine nerver litt iallefall.. Jeg har 9 dager igjen til termin og det finnes ikke tegn på at tulla vil snu seg :/ Jeg er førstegangsfødene og livredd.. De siste dagene har jeg bare gått å kjent etter og er redd for at det hele skal sette i gang, redd for hva som skal skje. Da vannet gikk hos deg, måtte du da ringe til ambulanse? Det har nemlig jeg fått beskjed om iogmed at det er seteleie. Var det masse folk inne hos deg? Hvor stor var jenta deres og hvor lang tid tok det ca? Unnskyld for så mange spørsmål, er bare så fryktelig skeptisk til setefødselen og veldig, veldig redd.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10992520-f%C3%B8dselen-overst%C3%A5tt/#findComment-11011352 Del på andre sider Flere delingsvalg…
smashing lily Skrevet 28. november 2007 Forfatter #3 Del Skrevet 28. november 2007 Hei! Vannet mitt gikk ikke før langt ut i fødselen, så jeg slapp ambulanse. Men jeg trodde vannet hadde gått dagen før (noe tyntflytende væske i trusa), så da ringte jeg sykehuset og fikk beskjed om å komme inn. De spurte hvor mye som var kommet osv, og vurderte nok transportmetoden derfra. Veldig greit å ringe fødeavdelingen, så kan de vurdere situasjonen og dessuten være forberedt på at du kommer. Ellers har jeg hørt at det er ca 15% som får vannavgang hjemme, så det er ihvertfall større sannsynlighet for at det ikke skjer Håper det hjelper litt å vite. Det var ikke masse folk hos meg, faktisk - det hadde jeg nesten forventa, siden setefødsler ikke er såå vanlige. Vi hadde jordmor hos oss hele tida, og når setet ble synlig og hun mente at fødselen av navlestedet nærmet seg tilkalte hun to leger og en barnepleier. Den ene legen var der for å hjelpe til med å få ut armer og bein og vri skuldrene ut som de skal. Den andre er jeg faktisk litt usikker på, men tror hun var kirurg sånn i tilfelle det skulle utvikle seg til å bli keisersnitt. Jenta vår var 3400 g, 34 cm fra hode til sete (de måler jo ikke full lengde siden de ikke vil strekke ut hofteleddet), og 37cm rundt hodet. Tiden.. hm.. jeg er liksom litt usikker på når jeg skal begynne å telle.. men jeg hadde ikke smertefulle rier før v 21-tiden på kvelden, og fra da tok det altså 8 timer til hun var ute. Og det hadde gått minst 1 time fortere om veneflonen hadde virket ordentlig. Ikke gru deg - som sagt: Tror ikke det kunne blitt særlig mye enklere ved vanlig hodeleie for min del. Men husk å hvile, ta gjerne med en varmeflaske til føden (de hadde ikke det tilgjengelig der jeg var) - den hjelper veldig godt mot 'menssmertene'. Massasje i korsryggen er også veldig effektivt syntes jeg. Og sist men ikke minst, pust, og drikk saft/sportsdrikk helt fra starten! Ikke bli dehydrert! Lykke til! Håper jeg får høre hvordan det gikk! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10992520-f%C3%B8dselen-overst%C3%A5tt/#findComment-11026936 Del på andre sider Flere delingsvalg…
enpå3ogenpå1 Skrevet 3. desember 2007 #4 Del Skrevet 3. desember 2007 gratulerer så masse med vel overstått smashing lily!!! Jeg sier meg helt enig med deg. Min fødsel kunne heller ikke gått noe greiene om det så hadde vært hodet som kom først. Så det er ikke noe å grue seg for, det er jeg helt enig i Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10992520-f%C3%B8dselen-overst%C3%A5tt/#findComment-136202863 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå