Gå til innhold

lavt blodtrykk?


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg var på svangerskapskontroll i går og jordmor sa jeg hadde lavt blodtrykk og at det ikke var farlig. Hvorfor får man lavt blodtrykk og er det noe jeg kan gjøre med det?. Har det noe med hjerte å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var nede i 80/50 og det er veldig lavt. Eneste som skjer er at du blir mer svimmel osv, ikke farlig.

 

Vanligvis gaar det opp de siste maanedene uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i uke 22+5 og er nå nede i 92/45. Har aldri hatt verken lavt eller høyt blodtrykk før, så jeg ble litt overrasket da jm sa det. Har ikke vært særlig trøtt, eller svimmel heller - kun når jeg står still...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til at gravide får økt blodmengde i kroppen, utvider også blodårene i kroppen seg pga hormoner (husker ikke hvilke som spiller inn). Dette gjør at selv om det er større blodmengde, pumpes det allikevel mer blod pr slag i "slappere"/mer utvidede blodårer, slik at blodtrykket blir lavere enn hos ikke-gravide. Dette er normalt og helt ufarlig i de aller fleste tilfeller.

 

Symptomer på (veldig) lavt blodtrykk er svimmelhet når en reiser seg litt raskt, evt ved bevegelse osv, generell trøtthet (muligens også at en føler seg litt kald?)

 

I verste fall kan man besvime pga dette. Var vel dette som i "gamle dager" var et velkjent tegn på at en var i lykkelige omstendigheter (sammen med kvalme/oppkast)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...