Gå til innhold

Råd mot kvalme?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvis det er kvalme utover dagen, kan det lønne seg å spise små og ofte måltider fra morgenen av. Ikke for tung frokost. Hvis du er mye trøtt, er det viktig å sove litt når du har mulighet. Blir mere kvalm av å være trøtt og sliten. Lytt til kroppen din og ta hensyn til deg selv. Viktig å ikke presse seg på noen måte. Hvis du er i jobb, kan sykemelding være tingen, enten helt sykemeldt eller aktiv sykemelding. Lykke til, hilsen en i samme båt ;-)

Annonse

Jeg har måttet bruke flere råd i kombinasjon for å få bukt med kvalmen. Har selv vært super kvalm, mer enn nok med å gå mellom sofaen og doen... Jeg har blitt sykemeldt for å ta det helt med ro. Har ligget rett ut i 1,5 uke, men er nå på bedringens vei. Fortsatt morgenkvalm, men ligger ikke lenger hele dagen.

Jeg har gjort følgende, i samråd med lege:

Start morgenen med ingefær tabletter eller kapseler, kjøpes på apotek.

Spis grønne syrlige epler. Gjerne bare 1/4- 1/2 om gangen, men ofte.

Drikk eplejuice, eller kaldt vann tilsatt sitron eller lime.

Sug på syrlig drops.

Salt kjeks. Mange spiser Ritz eller Salinas. Jeg har best erfaring med den med havsalt og chili (ikke sterk) Husker ikke merke, tomt i skapet nå:-( Mye rødt på pakka. Finnes ei grønn pakke også, med olivenolje, havsalt og hvitløk av sammen merke.

Spis lite og ofte slik at magen har noe å jobbe med. Salt og syrlig fungerer best.

Prostafeen- reisesyke tabletter. Dette er en mulighet, men skal ikke misbrukes! Har tatt dette det siste jeg gjør før jeg legger meg om jeg bare må opp på morgenen. Virker i ca 12 timer fra den tas.

Har du mulighet så vær så rolig som mulig på morgenen. Bruk god tid og ta vare på deg selv. Stress øker kvalmen.

Lykke til med å få bukt med kvalmen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...