Gå til innhold

Bleier i barnehage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har bare et spørsmål angående bleier i barnehage. Har man med egen bleier for barna sine? Eller "spanderer" barnehagen bleier på barna? Er bleieprisen da inkludert i det det koster å ha barn i barnehagen? Hva gjør da de som bruker tøybleier? Må de likevel betale for engangsbleiene til de andre?

Mange spørsmål - og kanskje det varierer fra barnehage til barnehage. Men jeg håper likevel på noen svar som kan gi meg en pekepinn på hvordan bleieverdenen der ute fungerer. :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er det sånn at vi må kjøpe bleier sjølv å ha i barnehagen.

Barnehagen her vil ikkje ha up&go bleier.

Tøybleier trur eg dei fleste barnehager ikkje vil ha pga hygiene.

Skrevet

Alle barn bruker sine egne bleier i barnehagen. Foreldrene må passe på at det alltid er nok bleier, og det er foreldrene som bestemmer hva slags bleier barnet skal bruke. Det er stor forskjell på barn og bleier og ikke alle barn kan bruke alle bleier.

Tøybleier er IKKE mindre hygienisk enn engangsbleier, og kommunale barnehager har ikke lov til å nekte foreldre å bruke tøybleier også i barnehagen. Foreldrene må jo i samarbeid med barnehagen finne en løsning som fungerer, og ta med skitne bleier hjem hver dag. Det er vanlig at tøybleiene gjøres helt klare på forhånd, sånn at skiftet er enklest mulig, og at foreldrene selv sørger for en god løsning for å få med bleiene hjem.

Skrevet

Jeg skal korrigere meg selv litt - foreldre bestemmer bleiene til barna, men de fleste barnehager vil gjerne unngå up&go så de slipper å ta av alle klærne hver gang de skal skifte. Samme gjelder jo for tøybleieløsninger, at det må være mulig å skifte uten å ta av alt.

Skrevet

Eg har iallefall lest at dei fleste barnehager helst ikkje vil ha tøybleier pga hygiene.Grunnen var at engangsbleier kan kastast rett i søpla ute.

Skrevet

Ein ting til...Barnehagen kan sjølvsagt ikkje nekte å bruke tøybleier eller up&go. Men dei FORETREKKER andre bleier.

Skrevet

Mange barnehager er skeptisk i begynnelsen, fordi de ikke vet helt hva det innebærer. Når de skjønner hvor enkelt det er (og fullstendig hygienisk) så går det greit. De går ikke akkurat ut med engangsbleiene hele tiden heller, tar du de med hjem hver dag og sørger for luktfri oppbevaring i bhg så lenge, så er det jo ikke noe problem.

Vi har brukt tøybleier i barnehagen i over ett år, og det er null problem. Går du på tøybleieforumet på tettinntil, så finner du mange som har samme erfaring som meg.

Skrevet

Det er greit nok det.Og som eg sa, så kan ikkje barnehagen nekte å bruke tøybleier.

Men, foretrekker barnehagen din tøybleier?

Og i barnehagen her tar dei bæsjebleiene i ein pose, og rett i søpla ute.

Skrevet

I barnehagen her kaster de også papirbleiene rett i søpla ja, men den er INNE. De tømmer den ut hver ettermiddag. Det er en egen bleiebøtte med lokk på, og jeg syns ikke det er spesielt uhygienisk at den står inne på badet i barnehagen hele dagen før de tømmer den på ettermiddagen (det er jo mange foreldre som har tilsvarende hjemme).

Så for meg ser jeg faktisk ingen forskjell på om ungene i bhg bruker tøy eller papir, bleiene blir liggende i egen bleiebøtte (eller bleiepose) hele dagen likevel - før søpla tømmes (eller foreldrene tar den med hjem). Noen må forklare meg hvorfor dette skal være uhygienisk (det holder ikke å bare mene at det er det, jeg vil gjerne vite HVA som er så uhygienisk med det), det er jo ikke slik at barnehagepersonalet står og roter nedi bleiebøttene, enten det er tøy eller papir....

Skrevet

Eg meiner ikkje at tøybleier er uhygenisk.

Det eg sa var at eg har lest at dei fleste barnehager ikkje vil ha tøybleier pga at dei syns det blir mindre hygienisk (og meir jobb) med tøybleier.

Og for ordens skyld så har vi eit vanlig bosspann på badet her heime til å ha bleier i, som vi tømmer når den er full.

I barnehagen her hiver dei bæsjebleiene rett ut, kva dei gjer andre plasser kan eg ikkje uttale meg om.

Eg bryr meg heller ikkje om kva bleier barna som går i barnehagen ilagmed mine unger bruker. Det einaste eg har sagt, er at mi erfaring er at barnehager FORETREKKER engangsbleier (ikkje up&go) istaden for tøybleier.

Hvis andre foreldre gjer avtaler med barnehagen om å bruke tøybleier eller up&go, så kan dei sjølvsagt gjere det.

Det legger ikkje eg meg oppi.

Skrevet

lilledrue, du sier da i ditt første innlegg at barnehager ikke vil ha tøybleier... da må du jo regne med å få reaksjoner.

Min barnehage foretrekker bleier som holder tett, som er enkle å skifte uten å ta av klærne, og som er gode å gå med for barna. Utover det har de ingen preferanser. Det finnes også faktisk folk som jobber i barnehage og synes tøybleier har mange fordeler, selv om fordelene er først og fremst for barnet selv og for miljøet, og ikke for dem som bleieskiftere. :-)

Skrevet

Eg skreiv: Dei fleste barnehager TRUR eg ikkje vil ha tøybleier.

Seinare skreiv eg at dei fleste barnehager FORETREKKER andre bleier.

Dei fleste.

Eg bryr meg ikkje om kva bleier folk bruker, og det var ikkje det som var poenget med svaret mitt på HI sitt innlegg.

Eg svarte utifra mi erfaring. Det synes eg seier seg sjølv når spørsmålet handler om noko som varierer fra plass til plass.

Eg beklager om eg har støtt nokon.

Skrevet

Du har ikke støtt noen:-) Men jeg oppfatter det slik at HI er rimelig fersk og kanskje vurderer å bruke tøybleier på sitt barn, og da synes jeg det er viktig at hun får riktig informasjon.

Det finnes mange fordommer mot tøybleier, og særlig er det en utbredt oppfatning at man ikke kan bruke tb i barnehage, men det er altså ikke riktig. For meg er det viktig at det ikke blir brukt som et argument mot å bruke tøybleier. Hvilke bleieløsninger folk velger får hver enkelt finne ut av, men når man søker informasjon bør man finne den riktige.

Når det er sagt, så er det enkelte private barnehager som ønsker likest mulig bleier på alle barna, og har lov til å kreve det. Og uansett så bør man i samarbeid med barnehagen finne løsninger som fungerer og være åpen for å være fleksibel selv også. Vi har noen engangsbleier bakerst i skapet i barnehagen med tanke på vikarer osv, men det har det aldri vært bruk for. Eneste gangen de har blitt brukt var på de varmeste dagene i vår/sommer hvor de hadde badebasseng ute og alle ungene løp ut og inn av det og trengte å bli skifta på stadig vekk ute. Da er det selvsagt helt i orden for oss.

Skrevet

Den er grei ;-)

Og som eg sa, så må folk bruke kva bleier dei vil på sine barn uten at eg skal legge meg oppi det. Det er ikkje min sak :-)

Eg kan berre svare utifra mi eiga erfaring.

Skrevet

Og da har du erfaring fra de fleste barnehager da eller?

Ikke for å lage krangel her, men det er synd for de som har lyst til å prøve tøy på sine barn at det svares på denne måten.

Min bhg er positive og det er en privatbhg. Tror det kommer mye ann på hvordan man presenterer tøybleier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...