Anonym bruker Skrevet 24. november 2007 #1 Del Skrevet 24. november 2007 jeg hadde ingen planer om å bli gravid og har tatt endel medisiner de første ukene av svangerskapet. (ikke tatt noe etter at jeg testet positivt 1 dag over ikm) men kan det være at vitale organer osv er skadet? :-( har ikke drukket eller røkt, men tatt medisiner det står "at det ikke er gjort nok forskning på dem for å vite at de er trygge" med andre ord står det ikke at det er fare for fosterskader. hoff, bekymret nå.... noen meninger om det?? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10990251-medisiner-de-f%C3%B8rste-ukene-kan-jeg-ha-skadet-den/
Gjest Skrevet 24. november 2007 #2 Del Skrevet 24. november 2007 Så lenge du sluttet å ta medisinene da du fant ut at du er gravid tror jeg ikke at noen skade er skjedd. Brukte selv Atacand (blodtrykksmedisiner) som forebyggende migrenemedisiner før jeg fant ut at jeg er gravid. I pakningsvedlegget til Atacand står det at man må avbryte behandlingen hvis man er gravid, så jeg gjorde det fra den dagen jeg testet positivt. Så gikk jeg på apoteket og rådførte meg der. Han jeg snakket med på apoteket var lite hyggelig og kalte meg mer eller mindre en barnemorder fordi jeg brukte Atacand mens jeg ble gravid. Han begynte å snakke om at noen gravide måtte vurdere abort fordi de muligens hadde skadet fosteret så mye… Så fikk jeg snakke med legen min ang medisiner. Han beroliget meg veldig! Han sa at faren for skade på fosteret ved bruk av Atacand øker i 2. og 3. trimester. Og så lenge jeg sluttet å bruke denne medisinen da jeg fant ut at jeg er gravid, tror legen min at alt er bra med fosteret. Nå vet ikke jeg hvilke medisiner du har brukt, men så lenge du har sluttet på dem skal det nok gå bra. Hovedregelen under svangerskap er at man ikke skal bruke noen som helst form for medisiner, men det finnes unntak fra regelen. Det finnes medisiner som kan brukes dersom ”behovet for medisinen overveier faren for skade på fosteret”. Dersom de medisinene du bruker/brukte er veldig viktige for deg, anbefaler jeg deg å snakke med legen din. Det kan hende at han/hun kjenner til andre lignede medisiner som det er forsket mer på. Jeg tror at fosteret ditt har det bra jeg. Og det tror jeg du bør tro på også =) Dersom du stresser for mye i forhold til svangerskapet, kan det være vel så skadelig som bruk av medisiner, røyk og alkohol. Lykke til =) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10990251-medisiner-de-f%C3%B8rste-ukene-kan-jeg-ha-skadet-den/#findComment-10991808
Anonym bruker Skrevet 24. november 2007 #3 Del Skrevet 24. november 2007 tusen hjertelig takk for svar :-) det var svært betryggende :-) det var bla antibiotika mot urinveisinfekjson osv, så ingen fast medisin - heldigvis!! :-) fyfan den apotek fyren burde skifte jobb!! Du burde sagt til ledelsen hva de såkalt profesjonelle faktisk sa til deg. Kan jo ødelegge et menneske å få vite at man er "barnemorder " :-( takk igjen for et superbra svar :-D du virker som et fantastisk menneske som jeg ønsker alt godt :-) lykke til så mye selv, dette skal gå så bra så :-D Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10990251-medisiner-de-f%C3%B8rste-ukene-kan-jeg-ha-skadet-den/#findComment-10992443
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå