AK, mamma til Aurora. :) Skrevet 24. november 2007 #1 Skrevet 24. november 2007 Hvilken erfaring har dere som har migrene før svangerskap, ang. migrene under svangerskap? Blir det bedre, verre elller ingen endring? Noen gode råd ang forebygging? Akupunktur el lignende? Jeg har migrene, og legen min sa at jeg ikke kunne ta vidundermedisinen min Maxalt så lenge jeg var gravid. Leser at noen har tatt Imigran, men dette legemiddelet virker ikke på meg.. Er litt engstelig, Maxalt har vært veldig effektiv, liker ikke tanken på å ligge med migreneannfall... MEN å ta medisiner er jo selvfølgelig ikke aktuellt!!! Håper noen har gode råd.
Gjest Skrevet 24. november 2007 #2 Skrevet 24. november 2007 Ingen erfaring med migrene desverre (eller heldigvis!), men jeg har blitt epilepsifri etter at jeg ble gravid. Legen var blid som en sol og skulle sende meg til ny utredning for å se hva som har skjedd etter fødselen, så jeg krysser labbene for at det er varig. (som barn ble jeg "lovt" at jeg kom til å vokse av meg epilepsien i tenårene, så det kan hende det var dette sparket kroppen trengte...) Så, undrenes tid er ikke forbi! Det skjer mye rart med blodomløp og blodtrykk og andre ting som kan utgjøre forskjellen på anfall og ikke anfall, det er lov å håpe på at du slipper unna migrenen Ellers er det vel de vanlige triksene: prøv å unngå ting du vet/tror kan utløse anfall og sånn, lev sunt og regelmessig og alt det der. Jeg har hatt ett migreneanfall i hele mitt liv, og det var noe av det verste jeg har vært borti. Fyttikatta... Og jeg er så utrolig glad for at det ble med den ene gangen. Så jeg unner deg virkelig å slippe unna mens du er gravid! Lykke til
AK, mamma til Aurora. :) Skrevet 24. november 2007 Forfatter #3 Skrevet 24. november 2007 Så bra at du ikke har epilepsi lengre da, kan tenke meg at det er en befrielse!! Håper det varer! ja, jeg skal fortsette å prøve å leve etter "migrene-reglene", blir jo enkelt å holde seg unna rødvin og røyk ihvertfall. Takk for svar igjen!
-Petrine- Skrevet 24. november 2007 #4 Skrevet 24. november 2007 Forrige svangerskap var jeg ille plaget med anfall i hele første trimester. Da tok jeg Fenazon koffein (sterke) for å dempe anfallene. Legen sa jeg ikke kunne fortsette med triptane. Bruker Relpax Imigran eller Zomig spray til vanlig. Gikk til akupunktør, noe som hjalp. Denne gangen har jeg ikke hatt et eneste migreneanfall siden jeg ble gravid (mot i alle fall 1 i uka) og der er herlig! Så det kan jo hende du er like heldig som meg. Under ammeperioden etter førstemann ble født var jeg også veldig bra. Amming kan ha en beskyttende effekt for mange. Men en gang jeg sluttet å amme kom anfallene hyppig tilbake.
en på vei *utklekket:)* Skrevet 24. november 2007 #5 Skrevet 24. november 2007 Hei. Jeg har vært veldig plaget med migrene før svangerskapet og det er blitt værre i svangerskapet. Kan ha migrene opptil 3 ganger i uka. Var hos legen og han frarådet meg å ta medisiner,men jeg har jo mistet noen ganger nå. Så jeg tar annfallene som de kommer og passer på masse ro og hvile. Ønsker deg lykke til og håper du ikke blir så plaget av det..
Fru Mo med gutt nummer to! Skrevet 24. november 2007 #6 Skrevet 24. november 2007 Hei! Jeg er også mye plaget med migrene og helt "avhengig" av mirakelmedisinen Maxalt. Ble frarådet å bruke denne type medisin av lege (de har ikke forsket nok på evnt skadeeffekt på foster, og man vil jo ikke ta noen sjanse). Jeg begynte med akupunktur ca to måneder før jeg ble gravid, og det har hjulpet med veldig. Akupunktøren min sier også at migrenen min er "nakkerelatert" (kommer av spenninger i nakken) så jeg får behandling med nåler først og massasje av nakke/skuldre etterpå. Dette koster til sammen 400 kr hver gang jeg er der. Er der en gang i uka, så blir jo ganske dyrt, men absolutt verdt det! Har gått fra å ha anfall 2-3 ganger i uka til å ha det 1-2 ganger hver 14. dag. Anfallene kommer også seinere på dagen enn tidligerer, slik at jeg ofte er ferdig på jobb og kan dra hjem å legge meg før det blir for ille. Lykke til!
AK, mamma til Aurora. :) Skrevet 25. november 2007 Forfatter #7 Skrevet 25. november 2007 Takk for gode svar!! Går bra enda, så håper det fortsetter sånn.
Annike Skrevet 25. november 2007 #8 Skrevet 25. november 2007 jeg var også plaget med migrene før svangerskap, og legen min var veldig spent på hvordan det skulle gå når jeg ble gravid. Men bank i bordet, ikke ett anfall i hele svangerskapet, og fikk ikke tilbake anfallene før jeg begynte på minipillen cerazette. Kutta ut den, og helt fin igjen :-)
A og G Skrevet 25. november 2007 #9 Skrevet 25. november 2007 Hei! Jeg har selv mye migrene, hvertfall en gang i uken. spesielt rundt den perioden jeg har mensen, og har da gjerne 5 dager i strekk! Huff altså.. Jeg har nå nettop funnet ut at jeg er gravid, og når jeg hadde IKM hadde jeg to dager med migrene før mensen ikke kom... etter det har jeg vært HELT fri for migrene!!! for det første slipper jeg jo ha mensen, og dermed slipper jeg 5 dager i strekk pga mensen, men har sluppet en dag i uka også av en eller annen grunn... håper bare det varer! Må også bare si at jeg er blitt fortalt at man kan bli kvitte migrene ved å bli gravid/føde. Min tante har vært plaget med migrene hele livet, helt til hun fikk sitt første barn (etter det har hun aldri vært plaget igjen, og det er nå over 25 år siden). Men et lite tips til deg er å bruke en manuell terepaut/fysioterapaut som kan akkupunktur. Jeg går til manuell terapi en gang i uken pga nakken (som ofte utløser anfall), og har demed fått frikort. Vanligvis er jo ikke akkupunktur dekket av frikortet, men min terapaut setter nålene etter en vanlig manuell terapi time, slik at jeg får akkupunktur dekket av frikortet. Akkupunkturen har hjulpet mye for meg tidligere!
ღSpirelillღ Skrevet 26. november 2007 #10 Skrevet 26. november 2007 Jeg har i mange år vært plaget med opp til tre migreneanfall hver uke, dvs vondt hele uka. Forrige svangerskap var jeg helt migrenefri (har hormonell migrene), og det var utrolig herlig. Håper bare det blir slik denne gangen også. Krysser fingrene for at vi alle sammen kan nyte svangerskapet migrenefrie!
AK, mamma til Aurora. :) Skrevet 26. november 2007 Forfatter #11 Skrevet 26. november 2007 Dette høres jo lovende ut!! Håper vi alle fortsetter å være migrene fri!
preggy pop Skrevet 26. november 2007 #12 Skrevet 26. november 2007 kan skrive under på at dette med migrene er vanskelig. Er 10+3 og har kun hatt to anfall i løpet av disse ukene. Og jeg har migrene MINST annenhver uke. Var temmelig fortvila den første gangen, for da hadde jeg hardt anfall og lå strak i to dager. Andre gangen var det mildere, men dog. Det er rett og slett et slags handicap.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå