Gå til innhold

Dere som tar tidlig ul privat.....

Anbefalte innlegg

Har tenkt litt på å få tidlig ul og siden jeg ikke er i noen risikogruppe er det noet jeg selv må orden (og betale). Lure på om jeg skal ta doutesten i samme sleng om jeg alligevel tar ul.

I Danmark får alle denne tilbudt, så helt bortkastet kan det ikke være.

Noen andre som har tenkt samme tanke?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10986845-dere-som-tar-tidlig-ul-privat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Jeg har tatt tidlig UL bare for å sjekke at det faktisk var noen der inne.

Er ikke sikker på hva doutest er for noe?

Kan det være test for Downs Syndrom? Har hørt at man kan se det mellom uke 11-14. Har i så fall tenkt litt på å ta en slik test. Da jeg tok UL var jeg 8 uker på vei, nå er jeg 10.

Hva er duotest??

Jeg har allerede vært på tidlig UL, da var jeg i uke 6 log hadde veldige magesmerter, så legen sendte meg til gyn. pol.

Nå er jeg på vei inn i min uke 12 (fra mandag!!!) og har bestilt privat UL. Det koster 500/800 kr, så det synes jeg er verdt det! Fikk ikke noe tilbud om duotest, men jordmoren fortalte at man kunne måle en nakke fold (tror jeg det var...) for å sjekke for downs. Ikke at jeg er i faresonen enda, men greit å sjekke likevel...

Hun trodde ikke man kunne se kjønnet så tidlig. Jeg vil gjerne se kjønnet, ikke at det betyr noe, men det gjør det litt enklere i å bestemme navn og slikt, så hvis de ikke ser det i uke 17, så bestiller vi time til ny, privat UL :)

Duotest er for å tjekke finne risikoen for om babyen har kromosonfeil (downs...). Dette gøres med en blodprøve (måling av homonverdier) og en ul (måling av nakkefolden hos fosteret) i perioden fra ca uke 11 til slutten av uke 13. Ut fra dette beregnes risikoen.

Jeg er og uten for risikogruppen, men tenkte om vi uansett får gjort en privat ul innen for de rigtige antal uker, vil det jo være opplagt og å få gjort denne testen og. Eller er det kun oss som tenker sån?

Har ikke hørt om andre som har taet den, utenom de som er over 38 og får den tlbudt gennem fastlegen.

Har ikke undersøkt noet ennå, men helt sikker på å det går an å få på privat ul-klinikk. Det er ikke en kompliseret test. En vanlig ul koster ca 800 kr og det koster sikkert litt mer med duotesten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...