Gå til innhold

gullet har kommet :)

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Jeg hadde et forferdelig tungt siste del av svangerskapet og lå for det meste siste måneden. Men den 31 oktober kom vesle Erling til verden ved planlagt keisersnitt på Ahus i lørenskog.

Jeg hadde gruet meg veldig til ks. Spesielt det å være våken . Så jeg tenkte jeg skulle skrive litt om hvordan jeg opplevde et planlagt ks. Fra før har jeg en datter på 22 som kom med haste ks og en gutt på 18 som ble tatt med tang og vakuum. Så jeg bestemte meg for at jeg skulle ha planlagt ks denne gangen. Jeg hadde termin 12 november, men fikk dato til ks 31 okober.

Som sagt var det fryktelig tungt på slutten og jeg kunne knapt bevege meg. Vi var til samtale dagen før kset for informasjon osv. Jeg skulle ta klyster hjemme på kvelden og syrenøytraliserende tabletter. Dagen etter møtte vil klokka åtte. Jeg fikk en seng å ligge i men jeg og ei anna ei som skulle ha ks ble liggende på tv stua å vente fordi de var fullbooket. Kv art over elleve var det min tur. Jeg ble trillet ned og lagt på en veldig smal operasjonsbenk. Fikk intravenøst og epidural. Den var vondt å sette for anestesislegen traff ikke på første stikk så nåla gikk rett i isjasnerven og jeg bannet og skrek. Så stakk hun i neste virvel, traff atter en gang isjasnerven men traff endelig der hun skulle. Så ble jeg gradvis lam. Kjente ingenting!! Så kom mannen min inn og satt og holdt meg i hånda. Så begynte de å skjære. JEg ble kvalm og kaldsvettet men anestesilegen fylte på et eller annet for å stablisere blodtrykket. Så skulle de ha ungen ut, det var ikke lett!! De slet med å få han ut da så anestesilegen sa at nå MÅTTE de få han ut! Så hørte jeg et skrik og jeg gråt... mannen min gråt og den skjønneste gutten var født. Han lignet en prikk på sinnataggen! Far og barn gikk opp for å veie og måle mens jeg lå på oppvåkning. Fikk saft og det smakte! Jeg hadde kateter så jeg slapp å gå på do før morgenen etter. Da fjernet de kateteret. Junior sov mye et par dager. De er visst litt trøtte sa de. Melka mi kom ikke i gang før fjerde dagen så jeg var veldig redd for ikke å få melk. Men det ordnet seg til slutt.

Arret var greit men de hadde ikke skåret i det gamle arret. Det hadde desverre lagt snittet rett i "valken". Der magen henger over :( Så spør jenter hvor de har tenkt å skjære. For å ha det rett under en hudfold er veldig upraktis. Det gror seint og man blir plaget med sopp osv. Sier de venninnene som har det samme problemet!

Jeg reiset hjem etter fem dager da var jeg veldig mett av å være på sykehus. Når jeg hadde vært hjemme to dager skulle jeg bøye meg å plukke opp noe under sofaen. Da sprak to sting og blodet fosset ut. Jeg ble fraktet i sykebil til sykehuset. Men det var ikke ny blødning men et hematom - indre blødning - som måtte ut. De sydde ikke igjen men såret skulle "blø ut".

Ellers hadde jeg ingen problemer. Vondt var det i noen dager etterpå men man får smertestillende så det går. Når en ser hva en får er det verdt det!

Men nå har jeg hatt forskjellige typer fødsler. Og fikk jeg velge ville jeg føde normalt/vaginalt. Det var veldig befriende å slippe å ha vondt etterpå. Kom meg mye fortere enn etter ks. Men nå er det en gang sånn at jeg sliter med å føde normalt. Så jeg er glad det finnes et alternativ. Kan anbefale å være våken, det er mye bedre enn narkose for da er man svimeslått flere timer etterpå.

Nå koser Erling og jeg oss hjemme og sover treskift... lille mirakelbabyen vår :o)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10985705-gullet-har-kommet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...