Gjest Skrevet 23. november 2007 #1 Skrevet 23. november 2007 Har prøvd å begrense litt, men alikevel.... 7 nieser svigerforeldre foreldre søster bror 4 fadderbarn venns barn (liten ting) vårt barn Kr. 3300,- Og da er ikke vi to foreldre med i beløpet....
Sessa ruger igjen... Skrevet 23. november 2007 #2 Skrevet 23. november 2007 Vet du, jeg synes ikke det var så mye, jeg. Tror vi bruker mye mer uten at jeg har regnet så mye på det. Kjøper til noen flere enn deg, men likevel. For meg er julegaver en oppmerksomhet til folk rundt meg som takk for et hyggelig år. Derfor tenker jeg ikke på at det er penger jeg i bunn og grunn gir.
PrettyPink Skrevet 23. november 2007 #3 Skrevet 23. november 2007 enig med deg, vi har 30 gaver å kjøpe, og busjettet er på 4200, da er ikke gave til meg og mannen min med i beregningen. Vi er i en preriode nå hvor det rett og slett tyter ut unger over alt. Det er kommet til 3 nye barn dette året, men der er jo koselig da. skal ikke klage på det.
Mrs. Bouquet Skrevet 23. november 2007 #4 Skrevet 23. november 2007 Det syns jeg egentlig var en veldig fin pris. Den summen blir det fort bare til foreldrene mine. Jeg får mer vindt i magen av å ikke gi skikkelige gaver når vi får så mye fint igjen.
1881 Skrevet 23. november 2007 #5 Skrevet 23. november 2007 Men hva er en liten ting? Har hørt om enkelte som bruker 200 kroner på unger i familien, har kjøpt de små legoesker, koster fra 39,50 opptil 79,50 så det holder i massevis og evnt et par sokker som ikke koster skjorta. Ungene får uansett så masse og etter min mening overdriver man denne julegavehandelen noe innmari. Bedre og kanskje lage noe hjemmelaget? I år har vi støpt såpe, laget kaffelikør, bake julekaker og pyntet fine glass, lagd sild i flere varianter og dette gir jeg gladelig vekk i julegave for jeg vet det blir benyttet! Kjøper inn litt sånn småting og legged ved, f.eks et håndkle med såpene, kjøkkenhåndkle til kaffelikøren og julesilden. Ungene får selvsagt de dyreste tingene, men det er ikke snakk om flere tusen kroner selv om vi ikke lider noen økonomisk nød. Men regninger og løpende utgifter kommer også som normalt i Januar!
Tommage♀♂ Skrevet 23. november 2007 #6 Skrevet 23. november 2007 Vi bruker nok også en del mer enn det, men det er vel ikke det som er poenget her. Pengene skal jo komme fra et sted,og om lommeboka er slunken er det veldig mye å bruke over 3000,- på julegaver. Går en del tusen i julemat også!
Mi tesoro *220307* *101109* Skrevet 23. november 2007 #7 Skrevet 23. november 2007 Vi har kuttet ned litt, vi gir ikke lenger til søsken som har barn. Da gir vi heller litt mer til barna. Så tilsammen blir det brukt ca. 3000 på julepresanger i år. Da er ikke gave til vårt eget barn og til oss foreldre regnet med.
Jeg har nå 2 sjefer i huset. Skrevet 23. november 2007 #8 Skrevet 23. november 2007 Tror nok vi er oppe i mellom 8000-10 000 kr i julegaver. Blir ganske dyre gaver til de vi gir til. Mellom 500-600 kr til en del.
Sara Rompompei Skrevet 23. november 2007 #9 Skrevet 23. november 2007 Trikset er å fordele det litt utover året. Kommer du over noe du synes kunne passe en du kjøper gave til, så kjøp den der og da og legg den vekk. Da får du også gaver det ligger litt omtanke bak, ikke bare sånne løp og kjøp gaver. Et tips er å ha en bok eller annet du skriver opp i, slik at gaven ikke er glemt når julen kommer
PrettyPink Skrevet 23. november 2007 #10 Skrevet 23. november 2007 Lister er tingen. Jeg har laget en liste i Excel hvor jeg fører opp hvem jeg skal kjøpe til, hva de skal få, og hvor mye jeg skal bruke på gaven. Når jeg har kjøpt gaven skriver jeg inn hvor mye den kostet. får da en fin oversikt over hvor mye jeg skla bruke på hver, og hvor mye jeg evt. sparte på salg og tilbud. Målet hvert år er jo å komme under budsjett. Har gjort dette siden 2004, og det er veldig kjekt å ha.
3b@rnsmor-30* Skrevet 23. november 2007 #11 Skrevet 23. november 2007 jeg har prøvd i flere år å avtale med svigerinna mi at vi bare gir gaver til ungene... men hun vil liksom ikke.. de siste 2 årene har hun og mannen fått gavekort på en eller annen butikke på 500 kr til sammen... så jeg tenkte at i år måtte hun vel skjønne hintet... men neida.. ringte her for et par uker siden og sa de ønska seg en type superundertøy.. og det er eneste tingen de ønsker seg... og det kosta jo bare 250 kr pr sett.. så da syntes hun vi kunne legge oss på gaver i den prisklassen der. så ble det ikke så dyrt... så det vil si at de sparer penger i år (fordi de alltid kjøper sinnsykt mye og dyre gaver) og vi lander på samme pris som i fjor... hehe.. jaja... vi har: - 4 nieser/nevøer - det er 6 besteforeldre (mannen min sine foreldre er skilt og har nye samboere) - 5 oldeforeldre - 4 venner vi kjøper til - 4 barn av venner vi kjøper til .... blir sliten av å tenke på alt dette jeg...
HTC Skrevet 23. november 2007 #12 Skrevet 23. november 2007 Jeg synes dere har vært utrolig flinke som har klart å begrense det til denne summen. Hos oss pleier det ca å se slik ut, ca tall: Min mor = 1000 Min far + samboer = 1000 Min søster = 500 Min bror = 500 Min manns mor = 1000 Min manns bror = 500 Min manns bror sine barn = 4x 500 = 2000 = 6500 Så skal våre barn, venner og venners barn, faddere osv ha I tillegg skal naboer gode kollegaer osv ha en liten oppmerksomhet som en flaske vin eller blomst. Jeg og min mann gir ikke julegave til hverandre. Vi ser på pynten, julematen, barnas glede osv som presang nok til hverandre, så er vi heller flinke til å kjøpe små gaver til hverandre utenom høytidene. SUKK. Det er helt sprøtt å bruke så mye penger, men det baller utrolig fort på seg. Tror jeg skal ta en liten samtale med familien om vi ikke skal moderere oss litt.
PrettyPink Skrevet 23. november 2007 #13 Skrevet 23. november 2007 Min bror ringte for 2 år siden og sa at siden vi begge hadde barn så skulle vi slutt med gave til hverandre, å bare gi til barna. Synes det er helt greit. Det blir vanskelig å finne på noe når man er etablert og har det man trenger. En eller annen gang må man jo slutte å gi gaver til søsken. Jeg kan faktisk ikke huske at mamma fikk gaver av sine søsken da vi var små.
___ Skrevet 23. november 2007 #14 Skrevet 23. november 2007 Jeg gir mange gaver, noen dyre og noen veldig billige. Mine tanter og onkler får hvert år en amaryllis. Det har blitt en fin tradisjon. Det koster i år 40 kr pr stk. Kjøper dem tidlig og driver dem frem så de er passelig utsprungne til jul. Kusinene mine får en svibel. De pleier å koste 12 - 15 kr. For å gjøre litt mer ut av blomstene tar jeg en tur i skogen om høsten og henter mose og kongler som jeg pynter potta med. Jeg pleier også å lage litt julepynt. Det er veldig hyggelig å sitte med et julebroderi eller noe annet foran fjernsynet om kvelden. Den typen gaver trenger ikke koste mye penger selv om det tar tid. Uansett forstår jeg ikke helt hvorfor alle skal bruke så sinsykt mye penger på ungene. Det er faktisk ikke nødvendig at alle tanter og onkler gir voldsomt dyre ting. Hovedsaken er at ungene blir husket på. Ungene bør lære seg at noen ganger får de sokker og noen ganger leker. De skal ikke forvente at alle gavene inneholder det som står øverst på ønskelisten. Det gjelder foresten for de voksne også.
Himmel og hav Skrevet 23. november 2007 #15 Skrevet 23. november 2007 Akkurat sånn gjør jeg det også! Kjempekjekt med en sånn oversikt. Ikke alltid lett å huske hva man har kjøpt når man har stor familie, og i tillegg starter med julegaveinnkjøp i august ( i år startet jeg faktisk i sommerferien, mannen min bare lo!).
Gjest Skrevet 23. november 2007 #16 Skrevet 23. november 2007 Hvis jeg hadde sluppet unna så "billig" hadde jeg vært overlykkelig... sukk. Jeg prøver å gjøre gavene så billig som mulig, unntatt barna mine. Men allikevelflyr 100 lappene, har ikke regnet så nøye i år enda, men i fjor ble det nesten 8000. Og jeg er alene... Jeg er IKKE flink til å begrense... aner ikke hvor jeg skal starte?? Med vennene til barna kommer vi opp i 52 gaver, men heldigvis startet jeg tidlig, og har fått i mange fine ting til 20 kr, som var nedsatt fra 100-150 kr. Mine venners barn får stort sett noe hjemmestrikka i år, men det er jaggu ikke billig for skikkelig garn heller... I år kommer det bryllupsgave og 60 årsgave i tillegg.. sukk.
Kleopatra og Cæsarion Skrevet 23. november 2007 #17 Skrevet 23. november 2007 For oss blir 3-4000 bare småpenger... vi satt opp budsjett i dag: 13000 kom vi opp i... det skal sies at mannen min kommer fra en ganske stor familie, og jeg kommer fra en veldig stor familie... kjøper ikke for mer enn 200 til barn, og 300 pr. svigerforelder. Så blir det endel på oss + noen venner (prøver å begrense å gi til venner).
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 23. november 2007 #18 Skrevet 23. november 2007 Skjønner ikke hvorfor alt skal være så dyrt jeg, bare fordi at enn kjøper dyrt til hverandre så betyr ikke tanken bak noe. Jeg vet ikke hvor mye jeg har brukt, men jeg blakker meg ikke. Jeg synnest det er bedre å gi en gave det ligger en tanke bak enn å gi gaver fordi de skal være dyre. Jeg har nok brukt ca 4000 kr på gaver og det er mer enn nok det også, har igjen 3-4 stk en¨nå.
Gjest Skrevet 23. november 2007 #19 Skrevet 23. november 2007 hehe, jeg er gift med en mann som har 7 søsken jeg... Og av de har 5 av dem partnere, da er vi oppe i 12 gaver (eller 7 litt dyrere gaver) men vi sier 12. Så har disse tilsammen 3 barn. Da er vi på 15. Så har han jo foreldre og da er det 17 stykker å kjøpe gave til og det var bare hans familie!!!! *grøss* Så er vi på min side, bror, 2 stesøsken, pappa og kjæresten. Besteforeldre, 3 litt diffuse andre familiemedlemmer og naboene som er 5 personer. (de får vanligvis noe felles da, så regner dem som 1) Da er vi oppe i 28 mennesker og da har vi ikke tatt med faddere, venner med barn, etc etc. Jul er svindyre saker i her i huset. I fjor hadde vi veldig god råd og jeg tror vi brukte ca 30 000 på gaver, da inkludert oss selv og reise til stedet vi feiret... Har ikke orket å regne på årets gaver ennå
børdi Skrevet 23. november 2007 #20 Skrevet 23. november 2007 bruker ingen spesielle beløp til hver enkelt,,,, Kjøper ikke dyre julegaver , finner jeg noe til 39 kr til en i familien som er fint , så er det like bra det enn noe til 200 kr.. Det samme gjelder mine unger også..... Og bruke 8-10 000 kr på julegaver er helt horribelt.....synes jeg Jeg og mannen pleier å kjøpe inn noe vi ønsker oss sammen til julepresang,,,et år var det nye dyner, og et annet ny sofa.... I år blir det spisestue,,,, som vi har ønsket oss lenge , og endelig har plass, og råd til nå.
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 23. november 2007 #21 Skrevet 23. november 2007 Mamma + pappa - Fotobok. Koster 1000kr. Bestemor : 200 Bestemor: 200 De får fotohefte. Søster, søster + bror: Penger, 200 hver. Så har jeg brukt 1000 på familien til Andreas på fotohefte fra når jeg og Daniel var der i sommer. Så har jeg svigerfamilien igjen. Der er det svigermor + svigerfar: Har ikke kjøpt, men blir ca 500 på de. Søster og bror til typen min: 200 til de hver Så er det barna ders, dvs 3barn. 200 på de hver. Bestefedrene til typen min: 200 på de hver. Kommet på ca 4000 nå, og jeg tipper det blir enda litt til. Daniel skal få til ca 1000. Da er jeg oppe i 5000.. Men, det er fælt med julegaver!! KOster masse!!
~sjiraff~ Skrevet 23. november 2007 #22 Skrevet 23. november 2007 Oi oi jeg har kommet opp i samme sum allerede og da er det kun kalendergaver til snuppa og gaver til flesteparten av min familie. Sambos familie har vi ikke begynt å tenke på ennå, og heller ikke til suppa eller hverandre...
Mrs. X Skrevet 23. november 2007 #23 Skrevet 23. november 2007 Det varierer veldig hvor mye man bruker og det kommer vel helt ann på lommeboka. Julegaver for over 10000 er helt utelukket her,hadde ikke brukt så mye om jeg kunne en gang. For meg er det ikke prisen som teller men at det passer til personen som skal få den. Bruker fra 50 kr til 500 kr pr julegave i år og har fått kjøpt masse fine ting som jeg gleder meg til å gi bort! Vi gir bort nærmere 30 gaver og lander vel på rundt 4000-5000 tenker jeg. Til HI: hvis du syns du bruker mye penger er det jo mye som er fint som ikke koster all verden. Lage julegodter og gi bort i en stilig boks eller brenne en cd med musikk du vet personen liker feks. Syns ikke man skal få vondt i magen pga det man bruker, da er noe av poenget borte syns jeg...
Gjest Skrevet 23. november 2007 #24 Skrevet 23. november 2007 Helt enig med __mia__ Det viktigste med gavene er jo ikke hva de koster men tanken bak. En hjemmelaget eller delvis hjemmelaget gave ligger det ofte mer omtenksomhet bak enn noe fanzy-smanzy til mange hundre kroner....
Loglady Skrevet 23. november 2007 #25 Skrevet 23. november 2007 Jeg blir alltid mer glad, begeistret og sjarmert av hjemmelagde gaver enn av kjøpte, dyre. Hjemmelaget konfekt i fin boks, syltetøy fra bær folk har plukket selv, kirsebærvin på nostalgisk flaske, et par hjemmeheklede "labber". Det ligger både kreativitet og tanke bak slike gaver, en personlig signatur, og det beste: Man får ikke helt lik i noen butikk. Sjelden vare i et spinnvilt konsumsamfunn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå