Gå til innhold

Behandling av sopp/trøske

Anbefalte innlegg

Jeg tror min 2 uker gamle bebis har fått trøske og smittet meg. Hun har hvitt belegg på tunga og jeg har stikkende smerter i brystene. Har forsøkt å fjerne belegget med farris etter anbef fra hs, men det er bare det helt foran på tunga som går av.

Noen som vet hvordan dette skal behandles? Gjerne "kjerringråd"/ikke-medisinsk måte. Tenkte å prøve det før evt medisinsk beh.

Og hva skjer dersom jeg og bebis går med dette for lenge?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10982362-behandling-av-sopptr%C3%B8ske/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk samme problemet og hadde sammesymptomer som deg, en ble i tillegg etterhvert veldig sår på vortene fordi soppinfeksjonene bare utviklet seg. Jeg prøvde først brystvortekrem, skjell,bare bruke ullinnlegg, ammeskjold, vask med varmt vann før og etter amming...men det ble bare verre og verre,som endte med veeeldig såre vorter og stikninger i brystet - gråt når jeg ammet.

Hos legen fikk jeg miksturen Mycostatin som barnet fikk 4 g om dagen og jeg smurte dette på brystvortene 4 g om dagen - det hjalp etter kort tid.

Det er veldig lett å få igjen så fortsett en go stund med å smøre brystvortene selv om de er bra - barnet fikk medisinen 1 uke - jeg ca 14 dager.

Man må og huske å koke ullinnlegg hver dag eller bytte vanlige papirinnlegg etter hvert ammemåltid:) Og koke smokker hver dag.

Lykke til.)

tusen takk for svar, blir vel mycostatinkur etter hvert her ja... lurer også på om bebis kan bli urolig eller få andre symptomer av dette? syns hun har vært så urolig og gråter så mye de siste 2 døgnene. vil bare ha pupp hele tiden og virker aldri helt forsynt. men det kan jo også være hennes første økedøgn kanskje...

Hei!

Noen kjerringråd som er gode: prøv å skrap av det hvite belegget med feks en kompress. Kjøp tyttebær, uten sukker. Press så tyttebærsaften ut og smør det på tungen og de stedene barnet ditt har trøske. Husk å smør på dine bryst også. Farris, blå skal også hjelpe.

Sopp trives i fuktig miljø, så det er viktig at brystene dine får luft. Gå uten bh og la de få luft.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...