Gå til innhold

Det der med Rhesus-faktoren...


Gjest VerdensHeldigsteMamma

Anbefalte innlegg

Gjest VerdensHeldigsteMamma

Dere som har Rh -, har dere blitt fulgt godt opp? Legen min har ikke nevnt dette med et ord, noe som jordmor løftet litt på øyenbrynene av. Man skal visstnok ta 3 prøver i løpet av svangerskapet hvis man er Rh -, en ganske tidlig (ca uke 12?), en ca i uke 32 og en ca i uke 36.

 

Er det ikke litt rart at legen min ikke holder styr på dette? Glad for at jeg går til jordmor i tillegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legen min opplyste om det da svarene fra blodprøvene i uke 12 kom. Prøvene viste Rh-. Hun sa bare at jeg skulle ta noen ekstra blodprøver senere i svangerskapet, å ikke noe mer. Ante ikke en gang hva det ville si å være Rh-, men søkte litt på nettet å spurte hær på BiM så da ble jeg litt klokere. Jeg synes at legen kunne ha sakt litt mer hva det ville si å være Rh-. Hos jordmor, ble jeg ordentlig opplyst, fikk egen brosjyre å hun noterte på svangerskapskortet at de blodprøvene skulle tas, så jeg kunne følge med litt selv at det ble gjort. Så enig med deg at det er godt man har jordmor. Hun forstår hva vi trenger og vite og hva som er viktig, mens legen kanskje tar ting litt for gitt at vi vet selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lege opplyste meg om min blodtype ca uke 10. Og spurte meg om jeg visste hva dette betyr, jeg vet litt da min mor er det også.men han sa ikke så mye, annet enn at han merket uke 32 og 36 i helsekortet og sa at da er det tid for nye blodprøver. Jeg fikk en del brosjyrer av både han og jordmor. På en av kontrollene etter har han tatt det opp igjen, og spurt om det er noe jeg lurer på. Han sier at det ikke er så mye å snakke om, siden det er ekstremt sjelden det skjer komplikasjoener nå. hvertfall for 1. gangs. Jeg er kjempe fornøyd med oppfølgingen jeg fårbåde fra lege og jordmor. ( må si jeg er har en mor som jobber på legevakta, så jeg spør jo henne om mye)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble også opplyst om dette i uke 12, og tok igår min andre prøve! (Er 32 uker nå)

Er du førstegangs så er det svært sjelden at det er noe galt, men du skal selvsagt bli informert og testet!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dere skal vel få en vaksine eller noe sånt rett etter fødselen også tror jeg, for å forhindre at dere lager antistoffer. Hvis dere utvikler disse antistoffene vil dere frastøte framtidige fostre så vidt jeg har skjønt.

 

Jeg tror også jeg fikk en brosjyre om det, enda jeg ikke er RH-. Tror også det står noe om det i en av bøkene jeg fikk av legen på første kontroll - kanskje i den det står "Til Mor" på den ene siden og "Til far" på den andre???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen fare om far er Rh-, problemet ligger vel ofte i at de fleste menn (og kvinner) ikke vet sin Rhesus faktor...... Om far og mor begge har Rh- så kan ikke barnet få Rh+ og skape "trøbbel".

Men råder alle med Rh- å spørre legen/jordmor om hva dette kan si for Deg.

Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...